اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فاجعه زیست محیطی در راه است / شاهرگ کشاورزی پلدختر در حال خشکیدن

خبرگزاری فارس: رودخانه کشکان، شاهرگ کشاورزی پلدختر در حال خشکیدن است که با خشک شدن آن فاجعه زیست محیطی به وجود خواهد آمد.

فاجعه زیست محیطی در راه است / شاهرگ کشاورزی پلدختر در حال خشکیدن

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، رودخانه کشکان یکی از رودخانه‌های دائمی لرستان است، که در چهار فصل سال دارای آبی روان و زیبا است اما به علت خشکسالی‌های متوالی در لرستان و استفاده بی‌رویه کشاورزان مجاور رودخانه این رودخانه زیبا رو به خشک شدن است و اگر مسئولان چاره‌اندیشی نکنند، این رودخانه خشک و فاجعه زیست محیطی در لرستان رخ می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان صبح امروز در جمع خبرنگاران پلدختر در پاسخ به خبرنگار فارس در این مورد گفت: در حالی که آبزیان رودخانه کشکان به علت کاهش آب‌دهی در حال مرگ هستند، اخیراً جهاد کشاورزی بدون مجوز بهره‌برداری آب، در حال احداث ایستگاه پمپاژ در منطقه جلگه و آمیران کوشکی است.

محمدحسن بازگیر اظهار داشت: شرایط رودخانه کشکان بحرانی است و اگر در اسرع وقت اقدامی از سوی مسئولان انجام نگیرد، این رودخانه خشک و زیان‌های بزرگ زیست محیطی و اجتماعی آن سراسر استان لرستان را فرا می‌گیرد.

وی با ابراز نگرانی شدید از شرایط موجود رودخانه کشکان گفت: به دلیل کاهش شدید آب رودخانه دیگر آبزیان اکسیژن لازم برای تنفس ندارند و به همین دلیل در برخی نقاط رودخانه شاهد مرگ ماهی‌ها هستیم.

بازگیر که برای بازدید از رودخانه کشکان به شهرستان پلدختر آمده بود، گفت: در طول مسیر بازدید شاهد صحنه‌های وحشتناکی از برداشت بی‌رویه آب از رودخانه کشکان به صورت غیر مجاز بودیم.

وی اظهار داشت: باید برای جلوگیری از خشک شدن رودخانه کشکان و نابودی زیست محیطی قبل از وقوع فاجعه آب منطقه لرستان نسبت به جمع‌آوری ادوات غیر مجاز برداشت آب اقدام شود.

بازگیر با عنوان اینکه طبق قانون یک سوم مقدار میانگین آب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و سراب‌ها متعلق به حق‌آبه است، تصریح کرد: آب منطقه‌ای لرستان اگر به قانون جلوگیری از برداشت غیر مجاز آب توجه نکند، ما از آنها در مراجع قضایی شکایت می‌کنیم.

وی گفت: به دلیل آب‌دهی کم رودخانه کشکان ورود هرگونه مواد سمی و شیمیایی ناچیز به رودخانه باعث مرگ آبزیان می‌شود، اما متأسفانه دامداران با زدن سم کنه به دام‌ها آنها را در رودخانه شستشو می‌دهند.

مدیرکل محیط زیست لرستان افزود: تعداد چند ایستگاه بدون مطالعه و بدون مجوز بهره‌برداری شامل جلگه خلج، آمیران کوشکی و سرفراش معمولان توسط سازمان جهاد کشاورزی استان در دست اجرا و یا در حال عملیاتی شدن است که این‌گونه ایستگاه‌ها بحران آب رودخانه کشکان را شدیدتر و آب آن‌ زودتر را خشک می‌کنند.

بازگیر تاکید کرد: در صورتی که دستگاه‌های اجرایی نسبت به متوقف کردن عملیات اقدام نکنند موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

در ادامه رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر گفت: مهم‌ترین چالشی  که در آینده شهرستان پلدختر را تهدید می‌کند، مسئله کم آبی است که هم در بخش آب کشاورزی و هم در بخش شرب می‌تواند، اتفاق بیفتد.

رضا میرزائی با اشاره به کاهش شدید بارندگی‌ها در سال‌های اخیر و تأثیرات سوء آن بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش شدید آب‌دهی رودخانه‌ها اظهار داشت: بر اساس آمار ایستگاه‌های هیدرو متری حوزه شهرستان در پایان مرداد ماه سال جاری آب‌دهی رودخانه‌های کشکان معادل 1,33،  سیمره 1,67 ،  مادیان رود صفر، چولهول 0,27 و زال 0,94 متر مکعب در ثانیه بوده که نسبت به دوره مشابه بلند مدت  ( حدود 50 ساله ) به ترتیب 91- درصد، 94- درصد، 100- درصد، 82- درصد و 68- درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: تأثیرات خشکسالی به لحاظ شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی، در شهرستان پلدختر نسبت به سایر نقاط استان لرستان شدیدتر است و چنانچه خشکسالی در سال آینده ادامه یابد، کشاورزی پلدختر نابود می‌شود و فقط باید به فکر تأمین آب شرب مردم بود.

میرزائی گفت: بحران آب در پلدختر بسیار جدی است و اگر تأمین و توزیع و مصرف آب به درستی مدیریت نشود و یک برنامه صحیح برای آن تهیه و اجرا نشود این چالش زودتر اتفاق می‌افتد، لذا با مدیریت صحیح و اقدامات پیشگیرانه باید حداقل آن را به تعویق انداخت.

میرزائی با بیان اینکه نباید بدون توجه به ظرفیت آب‌دهی رودخانه‌های حوزه شهرستان، اقدامات توسعه‌ای صورت گیرد، زیرا زمینه مشکلات بعدی برای حق‌آبه بران پایین دست را ایجاد می‌کند، افزود: عدم توازن بین آب‌دهی رودخانه کشکان و ایستگاه‌های پمپاژ در دست اجراء بدون تخصیص بر روی این رودخانه و سرشاخه‌های آن توسط برخی دستگاه‌های اجرایی متولی آب و خاک، چالش‌های آب کشاورزی در پلدختر را شدیدتر می‌کند و آسیبی که از این حیث به منابع آبی و محیط زیست وارد می‌شود، در آینده قابل جبران نیست.

وی افزود: آب‌دهی رودخانه به حدی کاهش یافته که در حال حاضر حتی پاسخگوی مسائل زیست محیطی رودخانه نیست و تعداد زیادی از آبزیان به علت کاهش آب‌دهی رودخانه و کمبود اکسیژن تلف شده و یا به وسیله اهالی روستاهای همجوار شکار می‌شوند.

این کارشناس ارشد آب زیرزمینی تصریح کرد: تأثیرات سوء خشکسالی‌های اخیر و عدم تغذیه مناسب آبخوان‌ها در بسیاری از مناطق باعث شده شرایط حاکم بر آبخوان‌های زیرزمینی تغییر کند، لذا اضافه برداشت‌ها می‌تواند نتایج ناخوشایندی برای منابع آب زیرزمینی از جمله افت شدید سطح آب، بیلان منفی سفره‌ها و تغییرات کیفی آب را به دنبال داشته باشد و این اتفاق در آبخوان آهکی گل گل که تأمین کننده آب شرب شهر پلدختر و 42 روستای بخش مرکزی که در مجموع حدود 52 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند، در حال وقوع است.

وی افزود: این وضعیت نیازمند مدیریت فوری و تشکیل کمیته بحران است و برای مواجه نشدن با این بحران در سال‌های آینده، بهتر است، تا دیر نشده از اقدامات اساسی پیشگیرانه به طور صحیح بهره جست و این کار نیازمند منابع مالی است.

میرزائی با بیان اینکه متأسفانه هیچ عزمی از طرف دستگاه‌های مسئول برای مقابله با پیامدهای خشکسالی در استان وجود ندارد، تأکید کرد: برای رودخانه‌های حوزه شهرستان به خصوص رودخانه کشکان که شاهرگ حیاتی کشاورزی پلدختر است، باید در فصول خشک و کم آبی برنامه‌ریزی ویژه‌ای از طرف شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان جهت جلوگیری از کشت برنج در مناطق ویسیان و خرم‌آباد، مجاب نمودن بهره‌برداران دارای مجوز به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری به منظور افزایش راندمان آبیاری، متوقف نمودن تخصیص‌های جدید، تغییر الگوی کشت و تجمع موتور تلمبه‌های غیر مجاز صورت گیرد.

انتهای پیام/ل۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول