اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول میراث فرهنگی کازرون خبر داد

ثبت ملی سه رشته از صنایع دستی کازرون

خبرگزاری فارس: مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون از ارسال پرونده سه رشته از صنایع دستی این شهرستان به منظور ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

ثبت ملی سه رشته از صنایع دستی کازرون

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، محمدرضا معینی اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته توسط کارشناسان این اداره، از ابتدای سال جاری تاکنون موفق شدیم کار نهایی پرونده ثبتی سه رشته از صنایع دستی شاخص شهرستان کازرون را آماده کرده و برای ثبت در فهرست میراث معنوی به اداره کل میراث فرهنگی استان فارس ارسال کنیم.

وی با اشاره به ادامه این تلاش‌ها در راستای حفظ و احیای این رشته‌ها در حوزه صنایع دستی گفت: پرونده ثبتی رشته‌های دولچه‌دوزی، گیوه‌دوزی و نمدمالی به عنوان سه رشته از رشته‌های بومی و دارای سابقه بسیار در این شهرستان با هدف احیا و ماندگاری این رشته‌های در حال فراموشی برای ثبت در میراث معنوی تهیه و تنظیم شده است.

این مسئول افزود: تحقیقات میدانی و جمع‌آوری اطلاعات اولیه این پروژه از یک و نیم ساله گذشته شروع شده و طی ماه‌های اخیر کار نهایی و پرونده‌سازی در نهایت به ارسال این پرونده‌ها ختم شده است.

به گزارش فارس، نمدمالی کهن‌ترین شیوه شناخته شده در بافت است و نمد شاید کهن‌ترین کفپوش دستباف بشر باشد.

در تهیه نمد به هیچ‌گونه کارگاه و دستگاهی نیاز نیست؛ ساختن نمد بر اساس دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای‌شدن پشم است.

هنگامی که پشم بر اثر رطوبت جعد شده و الیاف آن در یکدیگر می‌روند پوسته‌ها نمی‌گذارند الیاف دوباره از هم باز شوند و در نتیجه، مصنوعی به دست می‌آید که گرم، مستحکم و به نسبت ارزان و بسیار بادوام است.  

در دولچه‌دوزی واژه دلو، عربی و به معنی آوند آب‌کشی و ظرفی است که بیشتر از پوست و گاهی فلز می‌سازند و با آن، آب از چاه می‌کشند.

این لغت به طور مقلوب و به همین معنی استعمال می‌شود. 

دولچه شکل مصغر همین واژه بوده که در کازرون معمول است.

ظرف مخروطی شکل از پوست دباغی شده (چرم) و یا مشک آبخوری سوراخ شده یک عشایر ساخته شده که با سه پایه چوبی روی زمین قرار می‌گیرد و سری از چوب دهانه آن را مسدود می‌کند.

در گیوه‌دوزی نیز در اغلب فرهنگ‌های لغت و دایره‌المعارف‌ها «گیوه» نوعی پاپوش ویژه مردان و زنان معرفی و ذکر شده است.

رویه این پای‌افزار از نخ پنبه‌ای بافته می‌شود و تخت آن از جنس پارچه، چرم یا لاستیک است که نسبت به کفش‌های ماشینی یا دست‌دوز دوام و استحکام بیشتری دارد. سبک و خنک بوده و برای پیاده‌روی طولانی در زمین‌های ناهموار بسیار مناسب است. 

شهرستان کازرون در صنعت گیوه‌دوزی از پیشینه‌ای درخشان برخوردار بوده و فرآورده این صنعت در شهرستان کازرون به (ملکی) معروف است.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول