اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

تداوم نسل ماندگار ایرانی/14

مشکلات اقتصادی از تهدید‌کننده‌های جمعیت است

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت تأمین نیازهای اجتماعی در افزایش جمعیت گفت: مشکلات اقتصادی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت و تهدید‌کننده کیفیت آن است.

مشکلات اقتصادی از تهدید‌کننده‌های جمعیت است

فروز رجایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: جمعیت یکی از عوامل قدرت و پایه‌های حکومت به حساب می‌آید و از نظر کمی فرمولی دارد که کمتر یا بیشتر از آن تعداد، بحران ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما در دوره‌ای بعد از انقلاب با افزایش جمعیت به صورت مقطعی مواجه شدیم که باعث ایجاد بحران شد.ما نتوانستیم با برنامه ریزی همه‌جانبه در مسائل فرهنگی، اجتماعی و اشتغال نیاز جمعیت را پیش‌بینی کنیم. بنابراین آنچه امروزه شاهد هستیم بحران جمعیت در شرایط فعلی و کاهش نسل جوان در آینده است.

وی افزود: ما از نظر امنیتی به یک حداقلی از جمعیت نیاز داریم اما در کنار مسائل امنیتی کیفیت جمعیت یعنی تربیت اسلامی و ترویج فرهنگ دینی اهمیت دارد. برای این منظور ایجاد اشتغال و تأمین بسترهای اجتماعی و اقتصادی باید مدنظر قرار بگیرد.

رجایی‌فر با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی از مهمترین عوامل کاهش جمعیت و تهدید‌کننده کیفیت ازدیاد نسل است، خاطرنشان کرد: اگر جمعیت بدون در نظر گرفتن بسترهای اقتصادی و اجتماعی افزایش پیدا کند خودش بحران‌ساز شده و باعث تکرار اشتباه دوران کنترل جمعیت می‌شود.

وی درباره عوامل کاهش نسل در دهه‌های اخیر افزود: نهادینه نشدن فرهنگ حجاب و عفاف، عدم ترویج فرهنگ اسلامی و نبود اشتغال باعث به هم خوردن توازن در خانواده‌های ایرانی شده است. این موضوع بستر لازم برای کسب سکون و آرامشی که در قرآن پیش‌بینی شده و مدنظر تعالیم اسلامی است، از بین برده و به تبع آن در کاهش نسل تأثیرگذار بوده ‌است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: وقتی در خانواده پدر و مادر هر دو برای تامین معاش خانواده از خانه دور باشند شکاف بین نسلی اتفاق افتاده و کم کم ارزش‌های اسلامی از بین می‌رود. چرا که پدر و مادر از کارکرد اصلی خود در تربیت فرزندان غافل شده و در نتیجه فرزندان چنین خانواده‌های نابسامانی با بحران هویت مواجه می‌شوند که به تبع آن کیفیت نسل و ازدیاد نسل تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

رجایی‌فر با ذکر این نکته که بدون تأمین زیربناهای لازم برای افزایش جمعیت موفق نخواهیم بود تصریح کرد: سیاست‌های افزایش جمعیت باید بر اساس وضعیت اقتصادی و سرزمینی محاسبه شود، کشور ما از نظر سرزمینی و منابع زیرزمینی امکان گسترش نسل را داریم. اگر از نظر نظام تولیدی و اقتصادی نتوانیم نیاز فعلی جمعیت را پاسخ داده و  به رشد اقتصادی بالایی برسیم، افزایش جمعیت برای ما بحران ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول