اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی خبر داد

وجود 85 زندانی جرایم غیر‌عمد در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی از وجود 85 زندانی جرایم غیر‌عمد و مشمول آیین‌نامه ستاد دیه در این استان خبر داد.

وجود 85 زندانی جرایم غیر‌عمد در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدعلی اربابی صبح امروز در جشن گلریزان زندانیان جرایم غیر‌عمد خراسان جنوبی اظهار کرد: فلسفه برگزاری جشن گلریزان برای زندانیان جرایم غیر‌عمد امری خداپسندانه است.

وی با بیان اینکه تشکیل ستاد دیه کشور یادگار شهید اسدالله لاجوردی است، تصریح کرد: این شهید بزرگوار زمینه‌ساز تشکیل این ستاد و خیرات و برکات معنوی بسیاری در جامعه شد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی ادامه داد: ستاد دیه کشور از سال 77 تشکیل شده و هر ساله در ماه مبارک رمضان در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور جشنی با عنوان جشن گلریزان زندانیان جرایم غیر‌عمد برگزار می‌شود.

اربابی اضافه کرد: این جشن تاسی از سیره و منش حضرت علی (ع) و زمینه‌های تعمیق حس نوع‌دوستی و رافت اسلامی در جامعه را فراهم می‌آورد.

وی جمع‌آوری کمک‌های مردم خداجو و نوع‌دوست را یکی از اهداف برگزاری جشن گلریزان عنوان کرد و افزود: در کنار کمک‌های جمع‌آوری‌شده مردمی برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر‌عمد دولت نیز اعتبارات خوبی را در نظر گرفته است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی اظهار کرد: دولت کریمه طی سال‌های 89 و 90 اعتبارات خوبی را در زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیر‌عمد اختصاص داده و در سال جاری نیز با پیگیری‌های ستاد دیه کشور و رایزنی‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اعتبارات خوبی در بودجه سال 91 دیده شده است.

اربابی گفت: اگر چه مبالغ جمع‌آوری شده از محل کمک‌های مردمی برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر‌عمد ناچیز است اما از طرفی بسیار ارزشمند است چرا که در جامعه حس نوع‌دوستی و کمک به افراد نیازمند ترویج و نهادینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 17 نفر در خراسان جنوبی به دلیل عدم توان پرداخت دیه بر اثر حوادث رانندگی در زندان هستند، تصریح کرد: مبالغ دیه این افراد از 31 میلیون و 500 هزار تومان تا 94 میلیون و 500 هزار تومان است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی یادآور شد: 28 نفر در استان به دلیل عدم توان پرداخت مهریه در زندان هستند و کمترین مبلغ دیه 8 میلیون و 500 هزار تومان و بیشترین مبلغ دیه نیز 600 میلیون تومان است.

اربابی با بیان اینکه به دلیل بدهی‌های مالی هم‌اکنون 40 نفر در زندان‌های خراسان جنوبی به سر می‌برند، اضافه کرد: کمترین مبلغ محکومان مالی این استان 3 میلیون تومان و بیشترین آن 300 میلیون تومان است.

وی افزود: در حال حاضر 85 نفر زندانی جرایم غیر‌عمد و مشمول آیین‌نامه ستاد دیه در استان وجود دارند که برای آزادسازی آنها نیازمند مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون تومان کمک مردمی هستیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی اظهار کرد: در راستای ازدواج و مهریه‌ها امروزه این فرهنگ در جامعه پدید آمده که اگر مهریه و تعداد سکه‌ها برای مهریه زیاد باشد زوجین موفق‌تر بوده و زندگی سالم‌تری دارند اما امروزه بیشتر طلاق‌ها در ارتباط با مهریه‌های سنگین است.

اربابی با اشاره به اینکه بیشتر طلاق‌ها در جامعه در پنج سال نخست زندگی مشترک افراد رقم می‌خورد، گفت: به منظور تغییر نگرش در ارتباط با مهریه‌های سنگین باید تمامی دست‌اندرکاران، متولیان فرهنگی و اصحاب رسانه آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی کنند.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی و تبیین فرهنگ عفو و گذشت باید به معنای حقیقی کلمه در جامعه نهادینه شود تا در اموراتی از قبیل آزادسازی زندانیان جرایم غیر‌عمد کارساز و موثر واقع شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی تصریح کرد: حدود 60 درصد از آزادسازی‌ زندانیان جرایم غیر‌عمد بر اساس تلاش، رایزنی‌های مسئولان ستاد دیه و معتمدان این ستاد محقق می‌شود لذا این امر می‌طلبد که فرهنگ گذشت و از خودگذشتگی بیشتر از گذشته در جامعه نهادینه شود.

اربابی یادآور شد: اوج هدف ستاد دیه آزادسازی زندانیان جرایم غیر‌عمد با رایزنی و استفاده از فرهنگ عفو و گذشت است.

وی افزود: ستاد دیه استان برای آزادسازی زندانیان جرایم غیر‌عمد به طور مستمر با خانواده‌ها از راه عفو و گذشت وارد می‌شود و در این زمینه از تمامی افراد متمکن و معتمد کمک می‌گیرد.

انتهای پیام/ز10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول