اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور دام جهاد کشاورزی استان اردبیل:

دامداری‌های اردبیل با بحران تامین نهاده‌ها مواجه هستند

خبرگزاری فارس: معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: واحدهای پرورش دام و طیور ما با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی با بحران و حتی تعطیلی روبرو هستند.

دامداری‌های اردبیل با بحران تامین نهاده‌ها مواجه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا توانا صبح امروز در جلسه توسعه اقتصادی اردبیل اظهار داشت: دامنه این بحران به قدری شدید است که اگر در نیمه دوم سال تدبیری در خصوص تامین نهاده‌ها به قیمت یارانه‌ای لحاظ نشود اغلب واحدهای تولیدی و دامپروری‌ها و دامداری‌های استان به تعطیلی کشیده می‌شوند.

وی به افزایش روز‌افزون قیمت سبوس، کاه و جو اشاره کرد و یادآور شد: قیمت 420 تومانی سبوس، 200 تومانی کاه و 630 تومانی جو در نیمه اول سال ارقام بی‌سابقه‌ای است که به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال نیز با توجه به محدودیت تولید قیمت‌ها افزایش یافته و امکان تهیه و ذخیره‌سازی نیز بعید به نظر می‌رسد.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: گاو‌داری‌های ما از سال گذشته به دلیل آنکه با افزایش قیمت نهاده‌ها روبرو بودند بخشی از گاوهای شیر‌ده و تولیدی خود را به کشتارگاه فرستادند و به نظر می‌رسد با این اقدام تا 10 سال آینده به پیکره صنعت دامپروری در پرورش و تولید محصولات لبنی و جایگزین کردن گاوهای شیر‌ده جدید ضربه‌ای مهلک و غیر‌قابل جبران وارد شود.

توانا کشتار دام‌های شیرده را یک فاجعه و بحران توصیف کرد و گفت: ضرورت دارد در استان نسبت به این امر چاره‌اندیشی سریع انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول از پیشتاز بودن کشورمان در صنعت طیور خبر داد و افزود: صنعت طیور ما با برخی مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند که اگر مواد اولیه سویا و ذرت آن تامین نشود بحران ماه‌های اخیر تکرار خواهد شد که در نیمه دوم سال امکان بروز مشکل دور از دسترس نیست.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به گرایش جهاد کشاورزی به سمت کشت گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی بیان داشت: اگر ما نیز در این زمینه اقدامی نکنیم با توجه به افزایش روز‌افزون قیمت علوفه علاقمندی به کشت ذرت و گیاهان علوفه‌ای افزایش می‌یابد و در کنار آن تولید دانه‌های روغنی در کشت دوم نیز از توجیه مناسبی برخوردار است.

توانا فعالیت 40 واحد صنعتی فرآورده‌های لبنی را در استان یادآور شد و تاکید کرد: بخش عظیمی از این واحدها شیر مورد نیازشان را از دامداری‌های سنتی و روستاها تامین می‌کنند و ما در این چرخه همچنان با حرکت به سمت صنعتی‌ کردن به عنوان یک نیاز ضروری با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو هستیم.

اعتبارات ترویجی بخش کشاورزی در حد صفر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبارات بخش ترویج جهاد کشاورزی استان در سال گذشته و امسال در حد صفر است امکان توسعه و ترویج برنامه‌های کشاورزی و دامپروری را نداریم که در این زمینه باید تدبیری مناسب شود.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان از پیشنهاد راه‌اندازی 64 مرکز جمع‌آوری شیر به شکل مدرن خبر داد و اظهار داشت:‌ ما هم اکنون در استان 27 مرکز جمع‌آوری شیر سنتی داریم که حتی بخشی از تولید آنها در یک فرایند نامناسب تحویل کارخانه‌ها می‌شود که امیدواریم با همت و تلاش مسئولان امر بتوانیم نسبت به راه‌اندازی مراکز تولید و جمع‌آوری شیر مدرن و صنعتی اقدام کنیم.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول