اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جشن گلریزان مطرح شد

آزادی 270 زندانی دیه و جرائم غیرعمد در آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: جشن گلریزان با هدف کمک به آزادسازی زندانیان نیازمند در ارومیه برگزار شد.

آزادی 270 زندانی دیه و جرائم غیرعمد در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، شب گذشته هتل پارک ارومیه شاهد برگزاری جشنی بود که تنها هدف شرکت‌کنندگان در آن کمک بود و همدلی و یاری‌ رساندن به همنوعان، جشنی که با نام گلریزان و به ارزش تمام دارایی برخی زندانیان جرائم غیرعمد برگزار شد.

بیشتر شرکت‌کنندگان در این مراسم نه از مسئولان بودند و نه از چهره‌های سرشناس استان و شهرستان بلکه تنها نیکوکارانی بودند که در کمال گمنامی دست به کارهایی می‌زنند که شاید اندازه تمام نیکی‌های مردم ارزش داشته و علاوه بر اجر مادی ارزش معنوی نیز دارد.

البته در میان چهره‌های ناشناس جمع مدیرانی نیز مشاهده می‌شدند که در رفع مشکلات مردم و کمک به ایتام و نیازمندان سابقه طولانی دارند و خود به‌ عنوان خیر جرائم غیرعمد شناخته می‌شوند.

جشن گلریزان ارومیه با صرف افطاری به ‌طور غیررسمی آغاز شد و سپس با قرائت آیاتی از قرآن ‌کریم و سرود ملی کار خود را رسما آغاز کرد.

نخستین سخنران این مراسم جبار باقری مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی آذربایجان‌غربی و رئیس هیئت مدیره ستاد دیه استان بود.

باقری در ابتدای سخنان خود اشاره‌ای به حادثه زلزله در آذزبایجان‌شرقی داشت و برای تمام بازماندگان این حادثه آرزوی صبر کرد و سپس کمک به زندانیان نیازمند را امری جا افتاده در جامعه دانست و گفت: این عمل به ابتکار شهید لاجوردی آغاز شده و به ‌دلیل نیت الهی این شهید تاکنون ادامه داشته ‌است.

رئیس ستاد دیه آذربایجان ‌غربی در ادامه از تمام مردم خواست تا نسبت به کمک به همنوعان شتاب کنند و تصریح کرد: منظور از کمک این نیست که مبالغ هنگفت داده شود بلکه هر کس به هر میزان که توانایی دارد و قادر به همدلی با نیازمندان است می‌تواند خود را در این امر خیر شریک کند.

وی همچنین با تقدیر از فعالان بخش کمک به جرائم غیرعمد استان بیان داشت: با همکاری خیران استان در سه ماه نخست امسال 270 زندانی دیه و جرائم غیرعمد آزاد شده‌اند.

پس از سخنان مدیرکل امور زندان‌های استان نوبت به سلطانی مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان ‌غربی رسید تا به ذکر خاطراتی از دوران تصدی این مسئولیت بپردازد.

سلطانی گریه‌های کودکان بی‌سرپرست را بدترین خاطرات دوران خدمت خود عنوان کرد و گفت: کمک‌های خیران به زندانیان جرائم غیرعمد برای آزادسازی سرپرستان چنین خانواده‌هایی تنها امید کودکانی است که چشم به‌ راه بازگست پدر و مادر خود هستند.

در این مراسم، تنها دو تن از نمایندگان مردم استان در مجلس حضور داشتند که به سخنرانی نیز پرداختند. یکی از این نمایندگان نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس بود که هرگونه اقدام برای آزادسازی زندانیان نیازمند را موجب غفران الهی دانست و تصریح کرد: مردم و به ویژه دارندگان سرمایه باید به فکر چنین افرادی باشند تا آینده جامعه روشن شود.

وی خطاب به رئیس دادگستری استان که چند ماه پیش سکان ریاست این دستگاه را به عهده گرفته است، گفت: به ‌دلیل برخی تنگ‌نظری مدیران دستگاه قضای استان شاهد زندانی‌ شدن عده‌ای بی‌گناه بوده‌ایم که امید است با مدیریت مناسب به آغوش خانواده خود بازگردند.

قاضی‌پور انتقادی نیز از مدیران دادگستری داشت و افزود: اینکه هر مجرمی باید به زندان برود فکر درستی نیست چرا که برخی مجرمان تنها به‌ دلیل اشتباهی کوچک راهی زندان شده‌اند و نتیجه این شده که ظرفیت زندان‌های استان و به‌ ویژه ارومیه چند برابر ظرفیت واقعی پر است.

سخنان قاضی‌پور چندین بار مورد تشویق حضار در سالن قرار گرفت و به این ترتیب زمینه‌ای برای مدیریت صحیح زندان‌ها و مجرمان فراهم کرد تا مدیران این بخش توجه بیشتری به زندانیان جرائم غیرعمد داشته‌ باشند.

سخنران بعدی برنامه جمعی از خیران بودند که به درخواست مجری و مسئولان با حضور در پشت تریبون احساس خود را از انجام اعمال نیک بیان ‌کردند.

از نکات جالب توجه در مراسم افزایش چشمگیر مبالغ اهدایی خیران بود که به درخواست قاضی‌پور انجام می‌شد همانند هدیه 10 میلیون ریالی یکی از خیران که با اعتراض نماینده مردم ارومیه در مجلس همراه شد و سپس به مبلغ یکصد میلیون ریال افزایش یافت.

سخنران پایانی این مراسم نیز حجت‌الاسلام‌ روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی بود که در سخنان خود با ذکر داستان زندگانی حضرت یوسف (ع) اظهار داشت: در زمان فروش یوسف تمام مردم مبالغ هنگفتی به میان آوردند اما در این میان اقدام پیرزنی که تنها یک کنف نخ آورده ‌بود تا یوسف را با خود ببرد جالب توجه و مورد تحسین است.

وی افزود: بنابراین نباید کمک به نیازمندان را تنها معطوف به زمان خاص و با مبالغ هنگفت کرد بلکه این عمل باید در طول سال و برای تمام مردم وجود داشته باشد تا مبالغ هر چند ناچیز خود را برای کمک به آزادسازی زندانیان نیازمند ارائه کنند.

در این مراسم از طرف دفتر نادر قاضی‌پور، جواد جهانگیرزاده و عابد فتاحی نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و همچنین دفتر حجت‌الاسلام بیگی نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس مبلغ 2 میلیون تومان برای کمک به زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص یافت.

مدیران کل کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و صدا و سیمای استان و همچنین پرویز جلیلی رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه و عادل فتاحی عضو این شورا از دیگر مسئولان حاضر در جمع بودند که با کمک‌های خود زمینه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم کردند.

 

--------------------------------

گزارش از : سجاد امیر کردلر

--------------------------------

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول