اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:

آثار تاریخی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی حدود 20 میلیارد ریال خسارت دیده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از برآورد خسارت حداقل 20 میلیارد ریالی آثار تاریخی شهرستان‌های اهر و ورزقان پس از زلزله استان خبر داد.

آثار تاریخی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی حدود 20 میلیارد ریال خسارت دیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی در بازدید معاون میراث فرهنگی کشور از آثار تاریخی آسیب‌دیده این دو شهرستان، در خانه امیر ارشد ورزقان اظهار کرد: این میزان اعتبار مورد نیاز طی چندین بار بازدید کارشناسان کشوری و استانی از این آثار و برآورد خسارات وارده تعیین شده است.

وی تصریح کرد: کارشناسان میراث فرهنگی استان و پس از آن کارشناسان کشوری از نخستین روز پس از زمین‌لرزه در مناطق آسیب‌دیده حضور یافته و طی چندین نوبت حضور در آثار ثبتی و تاریخی شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان میزان آسیب‌های وارده به این ابنیه را بررسی کردند.

محمدی تشکیل کارگروه ویژه مرمت و بازسازی آثار تاریخی آسیب‌دیده از زلزله در آذربایجان‌شرقی را در نخستین روزهای پس از بروز زمین‌لرزه، در راستای بررسی دقیق خسارات وارده و مرمت اصولی و سریع این آثار خواند.

وی با اشاره به آثار خسارت دیده یادآور شد: گنبدخانه مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری، بازار تاریخی اهر، خانه دکتر قاسم‌خان اهری، خانه عطایی، کاروانسرای "گویجه‌بل" و "گوی درق" در شهرستان اهر و خانه امیر ارشد در شهرستان ورزقان، آثار و ابنیه تاریخی آسیب دیده از زمین‌لرزه در آذربایجان‌شرقی را تشکیل می‌دهند.

محمدی تاکید کرد: به اعتراف معاون میراث فرهنگی کشور و هیئت علمی همراه ایشان، استان آذربایجان‌شرقی در انجام اقدامات اولیه شامل مستندنگاری و ایجاد گروه کاری مرمت و حضور مدیریت استان و اعزام تیم‌های کارشناسی بسیار موفق عمل کرده است.

وی اعلام کرد: معاون میراث فرهنگی کشور برای تامین اعتبارات مورد نیاز مرمت آثار تاریخی آسیب دیده در زلزله اخیر قول مساعد دادند و تاکید کردند با تعیین استان اردبیل به عنوان استان معین عملیات مرمت، از سرعت قابل توجهی برخوردار خواهد بود. 

انتهای پیام/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول