اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

دفتر ثبت جهانی آثار در طاقبستان دایر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: دفتر ثبت جهانی آثار در مجموعه تاریخی طاقبستان دایر می‌شود.

دفتر ثبت جهانی آثار در طاقبستان دایر می‌شود

به گزارش خبرنگار فارس از کرمانشاه، جلیل رحیمی در نشستی مطبوعاتی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: تمهیدات مقدماتی لازم برای ثبت جهانی مجموعه تاریخی طاقبستان اندیشیده شده لذا باید آنچه که دست ساخت انسان است از این مجموعه حذف شود.

رحیمی تصریح کرد: تمامی کندو‌کاوها در محوطه تاریخی طاقبستان کارشناسی شده و با رویکرد علمی در حال انجام است و در این راستا از کارشناس‌ترین نیروها استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه پروسه زمانی احیا مجموعه طاقبستان 5 ساله است، گفت: مردم در نوروز 92 مجموعه تاریخی طاقبستان را با شکل جدید خواهند دید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، افزود: نباید با اظهارنظرهای شخصی افرادی که هیچ تخصصی ندارند بر سر راه احیای این مجموعه سنگ‌اندازی شود‌.

وی گفت: در احیا و محوطه‌سازی طاقبستان‌، اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه درصدد تضییع حقوق هیچ‌کس نیست.

رحیمی با اشاره به اینکه طرح جامع ساماندهی طاقبستان در سال 90 با 68 پروژه در یک‌هزار هکتار تعریف شد، گفت: هدف از این کار خدمت‌رسانی شایسته به گردشگران و حفظ این مجموعه تاریخی است.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول طرح از خردادماه سال گذشته با پایین رفتن آن در راستای نجات‌بخشی این اثر تاریخی شروع شد.

رحیمی اظهار کرد: بر اساس مطالعات ژئو‌فیزیک جمع شدن آب در پشت طاق‌ها باعث ایجاد خلل و فرج در آن شده لذا با یک متر و 40 سانتی‌متر پایین بردن و لایروبی طاق‌ها و همچنین باز کردن چشمه‌ها به نوعی این اثر را از فرسایش و نابودی نجات داده‌ا‌یم ضمن اینکه برگه قدیمی در این محوطه نیز احیا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: حذف درختان در محوطه طاقبستان هم کارشناسی شده انجام گرفته است چراکه عمر تعدادی از این درختان به پایان رسیده و به جای آن درختان جدید با گونه‌های جدید کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله آماده‌سازی طاقبستان هستیم، اظهار کرد: از شنبه آینده نیز دنده کبابی‌های اطراف طاقبستان برچیده خواهند شد و به مکان دیگری که در نظر گرفته شده با شکل جدید انتقال داده می‌شوند.

رحیمی با تاکید بر اینکه طاقبستان صد‌در‌صد جهانی می‌شود‌، گفت: در نوروز 92 ضلع شرقی و غربی طاقبستان تکمیل می‌شود‌.

وی اعتبار  این پروژه را یک میلیارد و 500 تومان عنوان کرد.

انتهای پیام/ح20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول