اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بقاع متبرکه سازمان اوقاف:

دفن اموات در قبرستان اسلامی «سفیدچاه» نباید منع شود

خبرگزاری فارس: معاون بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت یک هزار و 200 ساله گورستان اسلامی «سفیدچاه» بهشهر نمی‌توان مردم را از دفن اموات در این محل با یک بخشنامه منع کرد.

دفن اموات در قبرستان اسلامی «سفیدچاه» نباید منع شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، حجت‌الاسلام محمد غلامی پنجشنبه شب در جمع مدیران شهرستان بهشهر در روستای  سفیدچاه این شهرستان با بیان اینکه دولتی شدن مساجد به صلاح نیست، گفت: اگر مساجد کشور به سمت دولتی شدن پیش رود به مانند مساجد ترکیه خواهد شد.

وی با اشاره به این که مساجد ترکیه مساجدی شیک و لوکس هستند، ادامه داد: اما درون این مساجد نمی‌تواند انقلابی همچون انقلاب اسلامی ایران پدید آورد.

غلامی با بیان اینکه مساجد کشور با محوریت مردم انقلابی عظیم به رهبری امام راحل به وجود آورده است، بیان داشت: مسجد برکت هر منطقه و دیاری است و نباید مردم را به سمت دولتی کردن مساجد سوق دهیم بلکه باید بدانیم مساجد از حقوق شهروندی است و باید مسائل مختلف فرهنگی در آن رعایت شود.

وی با اشاره به وسعت منطقه بخش یانه‌سر و جمعیت آن خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال برای سه سال پی در پی برآن هستیم تا دعای ندبه کشوری را در این منطقه برگزار کنیم اما فاقد مکان مناسب برای اجرای چنین برنامه‌های فرهنگی هستیم.

معاون امور بقاع متبرکه اوقاف کشور گفت: بخش یانه‌سر با این وسعت نیازمند یک مصلا و برگزاری نماز جمعه است و باید فضای مناسبی ایجاد شود تا اقامه نماز جمعه در هزارجریب بهشهر اقامه شود و موجب تقویت و اتحاد مردم و همچنین رفع مشکلات و نواقص شود.

غلامی در ادامه با اشاره به اینکه قبرستان اسلامی سفیدچاه دارای ارزش و اعتبار است، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبار و قدمت یک هزار و  200 ساله گورستان سفید چاه بهشهر نمی‌توان مردم را از دفن اموات در این محل با یک بخشنامه منع کرد چراکه سال‌ها این کار انجام می‌شد.

وی اضافه کرد: باید در این راستا ابتدا محل مورد نظر از سوی میراث فرهنگی محصور شده و سپس کارهای باقیمانده انجام شده و برای اموات مردم نیز قبرستان جدیدی در نظر گرفته شود و در این رابطه مسئله وقف قبرستان نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گفته غلامی مردم از بقاع متبرکه رضایت‌مندی لازم دارند و در طول نوروز امسال 55 میلیون نفر از مردم در بقاع متبرکه بازدید کردند و این آمار به غیر از آمار حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، شاه چراغ و حضرت عبدالعظیم است که بیانگر حب و دوستی و ارادت مردم به بقاع متبرکه است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی دارند، گفت: به همین منظور این امر در دستور کار سازمان اوقاف کشور قرار دارد و در این رابطه نیازمند فضای مناسب در روستاها هستیم تا نیازمندی‌های مختلف برطرف شود.

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در این جلسه گفت: در سال گذشته مبلغ 800 میلیون ریال به اماکن مذهبی بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر پرداخت شده است.

فرماندار بهشهر نیز در سخنانی گفت: قبرستان سفیدچاه با قدمت یک هزار و 200 ساله خود از قبرستان‌های مهم اسلامی است که از نظر میراث فرهنگی دارای ارزش و اعتبار فراوانی است و در این راستا باید قدمت قبرستان نیز حفظ شود.

محمدرضا البرزی افزود: با توجه به هماهنگی انجام شده با مدیرکل میراث فرهنگی و بنیاد شهید، ساماندهی این گلزار شهدا که شهدای گلوگاه، روستاهای بهشهر، برخی از شهدای گلستان و سمنان را شامل می‌شود با هماهنگی فرمانداری بهشهر به زودی عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول