اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از چند سال انتظار

کارخانه کمپوست اهواز افتتاح شد

خبرگزاری فارس: پس از گذشت چندسال انتظار بالاخره کارخانه بازیافت و تولید کود آلی (کمپوست) در آخرین ساعت های هفته دولت امسال در اهواز افتتاح شد.

کارخانه کمپوست اهواز افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، منصور کتانباف شهردار اهواز، شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاح کارخانه بازیافت و تولید کود آلی (کمپوست) در منطقه سفیره از توابع شهرستان اهواز، اظهار کرد: با افتتاح این کارخانه، دفن بهداشتی پسماندهای کلانشهر اهواز به روش فوکوئوکا با ظرفیت پذیرش یک هزار تن در روز آغاز شد.

وی در مورد روش دفع پسماند در سایت جدید اهواز توضیح داد: با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، مورد استفاده قرار گرفته که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود.

کتانباف با اشاره به بازیافت 45 درصد زباله‌ها تصریح کرد: 15 درصد انواع کاغذ، لاستیک، پلاستیک و ظروف فلزی و نیز 30 درصد نیز برای کمپوست جداسازی می‌شود و مابقی زباله‌های غیر قابل استفاده از طریق شیرآبه به حوضچه منتقل می‌شود.

به گفته وی، 120 نفر از بانوان سرپرست خانوار که از سوی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی می‌شوند، برای جداسازی پسماندهای خشک (شامل کاغذ،‌ پت، شیشه و...) بکارگیری شدند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دستگاه پرس به منظور کاهش حجم زباله‌ها خریداری شده که حجم پسماند را 40 درصد کم و به سلول‌های دفن منتقل می‌کند.

وی بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز را یادآور شد و گفت: به همین دلیل از روش ژاپنی موسوم به «فوکوئوکا» برای دفن بهداشتی پسماند استفاده خواهد شد.

کتانباف توضیح داد: در این روش زباله‌های غیر قابل بازیافت در سایت، در سلول‌های شیب‌دار به ابعاد 350 متر در 150 متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می‌شوند.

وی افزود: عمر هر سلول حدود دو سال برآورد شده و تا ارتفاع 15 متر، شش لایه زباله می‌توان در آن دفن کرد؛ در پایان، هر سلول، ‌هرمی شکل و به تپه فضای سبز تبدیل می‌شود.

شهردار اهواز اضافه کرد: جمع آوری شیرآبه به صورت روزانه، مدیریت و تصفیه سیستم شیرابه، هدایت و جمع آوری گاز تولیدی، قابلیت استحصال انرژی و نیز تثبیت پسماندهای دفنی بعد از دو سال از جمله مزایای این کارخانه هستند.

کتانباف در ادامه، بازیافت پسماندهای ‌تر و تولید کود آلی ارگانیک، اشتغالزایی، درآمد‌زایی و جلوگیری از هدررفت سرمایه و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را از جمله اهداف این پروژه عنوان کرد.

وی بیان کرد: تجهیز سلول دفن به دو لوله بتنی جمع‌آوری شیرابه، استفاده از سیستم تصفیه شیرآبه و تجهیز سلول به لوله‌های جمع آوری گاز و لوله‌های بازچرخش شیرابه خدمات ویژه در طراحی این کارخانه هستند.

شهردار اهواز با اشاره به تصفیه شیرابه زباله به صورت بیولوژیکی دراین سیستم، ادامه داد: شیرابه زباله از طریق مجراهایی میان سلول دفن و حوضچه‌هایی باز چرخانی می‌شود، تا علاوه بر کاهش حجم شیرابه، مواد سمی (BOD و COD) آن نیز کم شود؛ به طوری که می‌توان از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

کتانباف خاطر نشان کرد: طرح توسعه سایت با راه‌اندازی کارخانه‌های بازیافت لاستیک‌های فرسوده، پلاستیک و... نیز در دستورکار قرار دارد.

وی اظهار کرد: تا کنون 10 میلیارد تومان برای راه‌اندازی این سایت هزینه شده که 25 درصد آن از کمک‌های استانداری، ‌25 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیمی از آن نیز توسط شهرداری تأمین شده است.

به گفته وی، سایت جدید تا 20 سال آینده قابلیت استفاده دارد.

داستان راه‌اندازی مدفن جدید پسماندهای اهواز از سال 80 مطرح شده؛‌ چرا که محل فعلی دفن زباله‌ها، جنب روستای برومی (در جاده اهواز- ماهشهر) مدت‌هاست که دیگر گنجایش دفن زباله ندارد و به تهدیدی برای محیط زیست منطقه تبدیل شده است؛ سایت جدید دفع پسماندهای اهواز با 125 هکتار وسعت در جاده اهواز- ماهشهر (منطقه سفیره) قرار دارد.

کمپوست عبارت از بقایای گیاهی و حیوانی، زباله‌های شهری و یا لجن فاضلاب است که تحت شرایط پوسیدگی قرار گرفته باشند، به طوری که مواد سمی آنها از بین رفته، مواد پودر شده و فرم اولیه خود را از دست داده باشند. برای تهیه کمپوست می‌توان از بقایای چوب‌بری‌ها‏، زباله شهری،‏ بقایای کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های کنسرو ماهی، لجن فاضلاب و اجساد گیاهان پست غیرآوندی استفاده کرد.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول