اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه مطالعات فرهنگی زائر تأکید کرد

بیداری و خودباوری امت‌ اسلامی با ترویج سیره رضوی

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مطالعات فرهنگی زائر گفت: با ترویج معارف و ارزش‌های معنوی تشیع و گسترش سیره رضوی می‌توان سبب بیداری و خودباوری امت اسلامی شد.

بیداری و خودباوری امت‌ اسلامی با ترویج سیره رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، علی جان سکندری اظهار داشت: شایسته است با مطالعات و پژوهش‌های پیمایشی و اسنادی و با بهره‌مندی از توانمندی‌های صاحبان قلم و اندیشه به نوآوری در زمینه گسترش و ترویج معارف دینی و سیره رضوی پرداخت.

وی انجام تحقیقات دقیق، جامع و منسجم پیرامون زیرساخت‌های اندیشه دینی و نظم اجتماعی مبتنی برآن و پرداختن علمی و به‌روز به جریان‌های فکری و ارائه پاسخ‌های مناسب و لزوم آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگ علمی و مخاطب‌شناسی زائران را تأکیدی برای تشکیل گروه مطالعات فرهنگی زائر عنوان کرد.

سکندری خاطرنشان کرد: گروه مطالعات فرهنگی زائر با نگاه به برنامه چشم‌انداز 20 ساله آستان قدس رضوی و مصوبه هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی، در سال 1387 بر اساس نیاز زائران به تبیین و ترویج مسائل دینی به‌ویژه سیره حضرت رضا (ع)، زیارت مطلوب از دیدگاه متون دینی و احادیث ائمه‌اطهار (ع) آغاز به‌کار کرد.

وی با اشاره به اینکه «گروه مطالعات فرهنگی زائر» از گروه‌های زیر مجموعه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است، گفت: همکاری‌های علمی – پژوهشی با بخش‌های فرهنگی آستان قدس رضوی و دیگر سازمان‌های مرتبط با توجه به نیازهای فرهنگی زائران امام هشتم (ع)، ارتباط با پژوهشگران و نویسندگان متعهد و توانمند و تشکیل بانک اطلاعات فعالان این حوزه، شناسایی نیازهای علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی زائران با ساز و کارهای جامعه شناختی برخی از اصول و اهداف این گروه است.

این استاد دانشگاه، انجام پژوهش‌های بنیادین و کاربردی در زمینه‌های مرتبط با شخصیت امام رضا (ع)، آماده ‌کردن آثار برای چاپ و نشر با محوریت امام هشتم (ع)، ایجاد بانک داده‌ها بر اساس نیاز پژوهشگران، نقد آثار انتشار یافته و برگزاری نشست‌های علمی در گستره منطقه‌ای و ملی با موضوع شخصیت و سیره امام رضا(ع)، زیارت و گردشگری را از دیگر اهداف این گروه با توجه به چشم‌انداز 20 ساله و رویکرد علمی و پژوهشی آستان قدس رضوی برشمرد.

وی ضمن معرفی «کارگروه‌های گروه مطالعات فرهنگی زائر» ابراز داشت: «کارگروه امام‌شناسی» با هدف تبیین و ترویج سیره علمی، عملی، سیاسی و اجتماعی ائمه معصومین (ع) با اولویت امام رضا (ع) و «کارگروه کتاب‌شناسی» نشر کتاب در راستای افزایش سطح آگاهی و دانش گروه‌های مخاطب و نقد کتاب‌های انتشار یافته را هدف برنامه‌ها و فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی زائر با اشاره به اینکه «کارگروه همایش‌ها»، وظیفه برپایی همایش‌های علمی با گستره ملی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای با رویکرد تبیین ابعاد شخصیتی حضرت رضا (ع)، زائر، زیارت و گردشگری دینی را عهده‌دار است، افزود: در «کارگروه اماکن و بناها»، اماکن متبرکه و بناهای حرم مطهر رضوی از منظر تاریخی، معماری، هنر اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرگروه مطالعات فرهنگی زائر افزود: با همکاری مشترک گروه‌ها نیازهای زائران در حوزه‌های مختلف؛ مشهد شناسی از نظر جغرافیایی، فرهنگی، طبیعت، اقتصاد و مکان‌های تفریحی و گردشگری، معرفی بناها و اماکن متبرکه و مشاهیر مدفون در حرم مطهر در قالب حرم‌شناسی، امام رضا شناسی با محوریت سیره علمی، عملی، سیاسی، اجتماعی و معنوی آن حضرت و امام جواد (ع) و امام موسی‌کاظم (ع) را بررسی کرده و مطالب مورد نیاز زائران بر روی پایگاه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همزمان با دهه کرامت بارگذاری می‌شود.

انتهای پیام/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول