اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر نیرو:

اختلافات محلی حوزه آب امنیت ملی را خدشه‌دار می‌کند

خبرگزاری فارس: وزیر نیرو با تاکید بر پایان دادن به اختلافات محلی در حوزه آب گفت: این اختلافات می‌تواند امنیت ملی کشور را مورد خدشه قرار دهد.

اختلافات محلی حوزه آب امنیت ملی را خدشه‌دار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم مجید نامجو ظهر امروز در مراسم جشن پایان حفر تونل بزرگ‌ترین طرح آبرسانی خاورمیانه ضمن گرامیداشت یاد شهدای 17 شهریور اظهار داشت: شهدا حاضر و ناظر اعمال ما هستند و هر چه افتخارآفرینی در کشور صورت می‌گیرد، به برکت خون شهداست.

وی با بیان اینکه امروز کشور دارای غرور ملی است به افتخارآفرینی مردان و زنان این سرزمین در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: اجلاس نم، افتخارآفرینی مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک و این پروژه هر یک جزو افتخارات ملی است، اما موضوعی که حکومت باید چک سفید در مورد آن بدهد، غرور ملی است.

وزیر نیرو با اشاره به ابهت ایران در اجلاس نم عنوان کرد: وقتی رهبری در اجلاس حضور یافتند و سران 120 کشور بلند شدند و نوای دلنشین سرود جمهوری اسلامی پخش شد، احساس خاصی به آدم دست می‌داد که مرهون شهدا و بزرگان است.

وی با اشاره به بارش کم باران در کشور کم افزود: میزان بارانی که می‌بارد، 75 درصد در مکان‌های غیر قابل استفاده است و در فصل زراعی نیز تنها 25 درصد قابل استفاده است.

نامجو با اشاره به خشکسالی پنج سال گذشته کشور ادامه داد: میزان بارندگی کشور زیر حد نرمال است و در حال حاضر تنها 20 میلیارد متر مکعب آب ذخیره داریم، در حالیکه ذخیره آب، عراق و افغانستان و ترکیه بیش از ایران است.

وی با اشاره به وقوع تغییرات اقلیمی در کشور گفت: لحظه به لحظه مشکلات زیاد می‌شود که باید برای آن فکری کرد و یکی از این راه‌ها، ساخت سدهای کوچک و بزرگ، خط انتقال و تونل است.

وزیر نیرو مواظبت از سدها را نخستین اقدام در راستای حل مشکل آب دانست و افزود: آب مانند نفت موضوع ملی است و نگرش محلی نسبت به آن ناشی از کم بودن آگاهی برخی افراد نسبت به این حوزه است.

وی در عین حال بیان داشت: وزارت نیرو در صدد جلوگیری از اختلافات محلی است، علاوه بر اینکه مراجع بینش عالی و عمق درک دینی فوق‌العاده‌ای نسبت به آب دارند.

نامجو با اشاره به اختلافات بین اصفهان و چهارمحال و بختیاری در حوزه آب تصریح کرد: این اختلافات محلی در مورد آب می‌تواند منجر به خدشه‌دار شدن امنیت ملی شود، بنابراین نباید گسترش یافته بلکه باید مدیریت شود.

وی با انتقاد از برخی اقدامات در گذشته در حوزه آب گفت: برخی کارهایی که در گذشته به غلط انجام می‌شده باید تغییر کند.

وزیر نیرو با اشاره به وظایف وزارت نیرو در برنامه پنجم توسعه گفت: یکی از کارهای مهم وزارت نیرو در حوزه آب، تشکیل شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور بود که تاکنون پنج جلسه آن تشکیل شده و دستاوردهای خوبی داشته است.

وی با ذکر اینکه اعضای این شورا 5 وزیر، دو معاون رئیس جمهور و دو نماینده مجلس هستند ابراز کرد: با اعتبار منابع آبی، جهاد کشاورزی باید طرح غرقابی شدن زمین‌های کشاورزی را جمع کند.

نامجو با بیان اینکه مطالعات جامع آب صورت گرفته است تصریح کرد: انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو بوده که با جدیت در حال انجام است.

وی با اشاره به طرح ملی انتقال آب دریای خزر به مرکز کشور این طرح را نشان‌دهنده وضعیت بد منابع آبی دانست و افزود: اجرای این طرح نیازمند منابع مالی زیادی است، اما باید این طرح انجام شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه پروژه‌های بزرگ نباید معطل بمانند افزود: بهره‌برداری‌ها حاصل دسترنج سالیان سال است و امسال وزارت نیرو سال خوبی خواهد داشت چون چهار دستگاه TBM از تونل‌ها خارج خواهد شد.

وی افزود: دستگاه اول 28 اردیبهشت‌ ماه خارج شد، دستگاه دوم در تونل کرج بود که حفاری آن تمام شده و دستگاه سوم هم که امروز به اتمام رسید و دستگاه چهارم تا پایان سال از تونل بیرون خواهد آمد.

نامجو خاطر نشان کرد: این پروژه طرح عظیمی بود که چهار استان را درگیر خود کرده بود تا به 100 روستا و 10 شهر آبرسانی کند.

وی ادامه داد: طرح انتقال آب در اولویت قرار دارد و ما پیشرفت‌های خوبی داشته و از ظرفیت بالایی هم برخوردار هستیم.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول