اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فرشتگان کوچکی که مهر مادری را جست‌وجو می‌کنند

خبرگزاری فارس: همیشه با خود فکر می‌کردم مدرسه‌سازی ذخیره آخرت است، اینجا که آمدم فهمیدم چیزهای دیگری هم برای ذخیره‌سازی هست که آخرت و دنیاسازی هم با خود داشته باشد.

فرشتگان کوچکی که مهر مادری را جست‌وجو می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اینجا بهشت است، اما زمینش تشنه محبت زمینی‌هاست، به دنبال آسمانی‌ترین‌ها می‌گردد تا پر و بالی برای پرواز فرشته‌های کوچک باشد، شیرخوارگاه نرجس را می‌گویم، وقتی به آنجا پا گذاشتم، نگاه کودکان نامأنوس با واژه پدر و مادر نگذاشت که قراری برایم بماند.

همیشه با خود فکر می‌کردم مدرسه‌سازی ذخیره آخرت است، اما اینجا که آمدم فهمیدم چیزهای دیگری هم برای ذخیره‌سازی هست که آخرت و دنیاسازی هم با خود داشته باشد.

نگاه‌های پر نیاز و عمیق و زل زل و برق چشمان پاک کودکان هنوز در جلوی نظرم نقش بسته است، چه پر معنا و بی هیچ پلک‌زدنی چشم به چشم غریبه‌های تازه وارد می‌دوزند. نگرانم، نگران فرشتگان کوچکی که مهر مادری را ندیده‌اند، اما باید واژه پدر و مادر، خانه، خانواده، خواهر و برادر، را در الفبای سوادآموزی دیکته کنند.

فقط جای پدر و مادر در بین این کودکان خالی نیست، بلکه جای محبت هم در بین این کودکان خالی است، تشنه محبت هستند، تو را ببینند رهایت نمی‌کنند، تاتی تاتی کنان و چهار دست و پا، دنبالت می‌آیند تا در آغوششان بگیری؛ لحظه سختی است که وقتی دست نوازش به سر یکی از آنها بکشی و دیگر کودکان نظاره‌گر نوازشگری تو باشند. کاش تعداد دست نوازشگر آن‌قدر زیاد بود که کودکی احساس کمبود محبت نمی‌کرد.

کمی در این شیرخوارگاه می‌چرخم، فضای زندگی این گل‌های نرجس، کافی نیست، به نحوی که تعداد 15 تا 17 کودک در یک اتاق نگهداری می‌شوند.

فرد خیری که اقدام به ساخت این مرکز کرده است، گفت: شیرخوارگاه نرجس تنها شیرخوارگاه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست اصفهان است که ملک آن را خیری چندین سال پیش وقف بهزیستی کرده است.

مرتضی بدیعی که عضو خیران مدرسه‌ساز است، بدون هیچ چشم‌داشتی علاوه بر ساخت یک مدرسه، با دیدن اوضاع کودکان یتیم و محدودیت‌هایی که وجود دارد با خود عهد می‌کند که در حق این نونهالان پدری کرده و خانه‌ای جدید برای آنان بسازد.

وی به شیرخوارگاه در حال ساختش دعوتمان می‌کند و ما هم مشتاقانه هم‌قدم می‌شویم در سرزمینی که قرار است، جای زندگی فرشتگان کوچک و هیاهوی آنان باشد؛ جایی که قرار است، کودکانی پاک و معصوم، به رسم تقدیر روزگاری را بدون مهر خانه و خانواده آنجا سپری کنند.

این خیر اصفهانی در مورد مشخصات ساختمان شیرخوارگاه گفت: زمین آن ملک شخصی فردی به اسم کاشفی بوده است که قسمتی از این ملک را هم بهزیستی خریداری می‌کند، اما به دلیل هزینه‌بردار بودن ساخت آن چندین سال بدون استفاده باقی می‌ماند تا اینکه خیری ساخت قسمتی از بنای آن را تقبل و اکنون پس از 10سال گذشتن از سفت‌کاری ساختمان رها شده، کار ساخت دوباره آغاز شده است.

بدیعی افزود: در حال حاضر شیرخوارگاه 9 هزار مترمربع زمین و دارای سه قسمت است که حدود 2 هزار و 800 متر شرق و غرب ساختمان اضافه و زیربنا دارد و قرار است در این شیرخوارگاه کودکان از بدو تولد تا سه سال نگهداری شوند.

*افزایش 3 درصدی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سال 90

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی از افزایش تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست زیرپوشش خبر داد و تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود هم‌اکنون 22 هزار و 500 کودک در خانه‌های کودک زیرپوشش و همچنین خانواده‌های جایگزین نگهداری می‌شوند که تعداد این کودکان در سال 90 نسبت به سال قبل از آن سه درصد افزایش داشته است.

حمیدرضا الوند با اشاره به اینکه 25 درصد کودکان بدسرپرست فرزند طلاق هستند، تاکید کرد: هم اکنون 75 درصد کودکان زیرپوشش بهزیستی در مراکز غیر‌دولتی نگهداری می‌شوند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده 87 درصد کودکان بدسرپرست و 13 درصد آنان نیز بی‌سرپرست هستند. به نظر می‌رسد با وجود چنین وضعیتی باید خیران وارد میدان شوند، چرا که با هزینه‌های دولتی نمی‌توان از این کودکان بی‌سرپرست نگهداری کرد.

خیر نیکوکاری که عمرش 70 سالگی را سپری می‌کند، با صراحت در مورد هزینه‌بردار بودن این شیرخوارگاه می‌گوید: پیش از اینکه من ساخت چنین مجموعه‌ای را آغاز کنم 100 میلیون تومان در این مکان هزینه شده است و من نیز هزینه‌ای افزون بر 600 میلیون تومان برای ساخت این شیرخوارگاه کنار گذاشته بوده‌ام که تاکنون 450 میلیون خرج شده است.

مرتضی بدیعی می‌گوید: دلم می‌خواهد این شیرخوارگاه در خور و شأن کودکان بی‌سرپرست باشد، برای همین در حد امکان از بهترین نوع و زیباترین نماهای جانبی برای ساخت آن استفاده می‌کنم، اما هزینه زیادی در بر دارد که گاهی از عهده یک نفر خارج و نیازمند هزینه‌های جاری از سوی دیگران است.

*اعتبار مورد نیاز ساخت شیرخوارگاه 2 میلیارد تومان است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: با وجود اینکه بهزیستی بچه‌های طلاق را در خانه کودکان و نوجوانان قبول نمی‌کند، اما 500 کودک، نوجوان و شیرخوار در 38 خانه بهزیستی نگهداری می‌شوند.

محمود محمدزاده افزود: 650 نفر هم با تلاش مددکاران فامیل درجه یکشان شناسایی و به آنها ماهیانه هزینه نگهداری پرداخت می‌شود و در حال حاضر یک هزار و 150 کودک بی‌سرپرست در دو شکل خانه‌های کودکان و نزد بستگان نگهداری می‌شوند.

وی گفت: هزینه نگهداری این کودکان به خصوص کودکان معلول بسیار بالا است، چرا که با کلی عارضه جسمی و عمل جراحی مورد بی‌مهری قرار گرفته و تحویل این مراکز داده می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: همچنین تعدادی از کودکان هم از زندان‌ها تحویل این مرکز داده می‌شوند.

وی در مورد شیرخوارگاه در حال احداث گفت: تاکنون 900 میلیون تومان توسط خیران و نیز سازمان بهزیستی هزینه بنای این شیرخوارگاه شده است و حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان هم لازم دارد تا به اتمام برسد.

محمدزاده اتاق قرنطینه، اتاق شیر، رختشوی‌خانه جداگانه برای هر سنین را به طور جداگانه از مزایای این مرکز بی‌نظیر در کشور برشمرد.

وی همچنین از آماده‌سازی این مرکز تا شهریور سال آینده و همزمان با سالروز تاسیس بهزیستی خبر داد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: هر چند مسئولان بالادستی بهزیستی قول‌هایی برای کمک به این مرکز داده‌اند، اما از طریق خیران بهتر می‌توان برای تکمیل این مرکز جواب گرفت.

وی اضافه کرد: خیران نیکوکاری که توانایی کمک به منظور تسریع در ساخت این مرکز را دارند به دفتر مشارکت‌های مردمی این سازمان مراجعه کنند.

..........................................

گزارش از نفیسه راهداری

.........................................

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول