اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی قروه:

قروه رتبه نخست آبیاری تحت فشار در کشور را دارد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قروه گفت: این شهرستان رتبه نخست کشور را در زمینه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار داراست.

قروه رتبه نخست آبیاری تحت فشار در کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، بحران کم آبی یکی از مشکلاتی است که بخش کشاورزی در حال حاضر با آن روبه‌روست که این امر در کنار افزایش جمعیت و لزوم تامین امنیت غذایی، کشاورزان را بر آن داشت تا از آبیاری سنتی فاصله بگیرند و به آبیاری مدرن روی بیاورند.

مدیر جهاد کشاورزی قروه با بیان اینکه یکی از اهداف مهم جهاد کشاورزی در بخش آب و خاک استفاده بهینه از منابع آب سطحی و زیرزمینی است، گفت: بهینه‌سازی مصرف آب موجب افزایش راندمان آبیاری، بالا رفتن سطح زیرکشت و در نتیجه افزایش میزان اشتغال در بخش کشاورزی خواهد شد.

خسرو کریمی‌پناه با اشاره به اینکه کشاورزان قروه‌ای نمونه بارز همت کشاورز ایرانی در حفاظت از منابع حیاتی آب و خاک هستند، افزود: این کشاورزان توانسته‌اند با اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح 20 هزار هکتار از 28 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی این شهرستان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: از مجموع 120 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی در استان کردستان، 39 درصد آن یعنی 40 هزار هکتار به آبیاری تحت فشار مجهز شده است که این میزان سه برابر متوسط کشوری است.

کریمی‌پناه افزود: در شهرستان قروه نیز 176 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 28 هزار هکتار آن آبی است و تاکنون 70 درصد آن که شامل 20 هزار هکتار است به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است که این میزان 50درصد مجموع زمین‌های استان که زیرپوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته‌اند را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این سیستم مصرف آب کشاورزی را از 1.1 لیتر در ثانیه برای هر هکتار در آبیاری سنتی به پنج دهم تا هشت دهم لیتر در ثانیه در آبیاری‌های مدرن کاهش می‌دهد، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام گرفته اجرای این طرح موجب رشد دو برابری میزان برداشت در هر هکتار در سال‌های اخیر شده است.

مدیرجهاد کشاورزی قروه با اعلام اینکه برای کشاورزانی که این طرح را در زمین‌های کشاورزی خود  پیاده کنند تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، گفت: 85 درصد اعتبار مورد نیاز کشاورزان برای اجرای این طرح به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

گفتنی است در حال حاضر 17 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی در قروه فعال هستند که سالانه 450 تا 500 هزار تن انواع محصول زراعی تولید می‌کنند که بالغ بر 70 درصد آن از زمین‌های کشاورزی آبی برداشت می‌شود.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول