اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

روحانیون کاروان‌های حج، ابعاد این سفر معنوی را تشریح کنند

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: روحانیون کاروان‌های حج باید ابعاد تربیتی و اخلاقی این سفر بزرگ معنوی را برای حجاج تشریح و تبیین کنند.

روحانیون کاروان‌های حج، ابعاد این سفر معنوی را تشریح کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی ظهر امروز در همایش زائران بیت‌الله‌الحرام در مسجد قدس اردبیل اظهار داشت: زائران ما باید احکام حج را تمام و کمال آموخته و با عمل به آن این سفر معنوی خود را پر ‌محتوا سازند.

وی با تاکید بر اینکه حجاج احکام حج را باید خوب تعلیم دیده و در تمام کلاس‌های آموزشی قبل از انجام مناسک حج حاضر شوند، خاطرنشان کرد: آشنا شدن با تعالیم حج و آموختن چگونگی زیارت باعث می‌شود تا یک سفر معنوی پر‌شور را پیش‌رو داشته باشیم که روحانیون حج در این خصوص نقش ویژه‌ای دارند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه تمام مکان‌ها باید به حجاج نشان داده شده و احکام و فلسفه آن تبیین شود، یادآور شد:‌ روحانی کاروان موظف است زنان را به حجله‌گاه علی (ع) و فاطمه (س) برده و با تشریح بساطت زندگی آن معصومان به زنان حاجیه آنان را برای داشتن زندگی پاک و بی‌آلایش دعوت کند.

عاملی گفت:‌ زنان ما باید بدانند که با هدایت آنان جامعه اصلاح شده و بر عکس با سطحی‌نگری آنان جامعه به قهقرا می‌رود و باید وظیفه خود را در این خصوص به خوبی به انجام برسانند.

وی حج را دارای آداب شکلی فراوانی دانست و تاکید کرد: در تمام حرکت‌هایی که در حج انجام می‌دهیم اسراری بی‌شمار نهفته است که باید با واقف شدن به همه آنها شیعه بودن و مخلص بودن خود را نشان دهیم.

امام جمعه اردبیل حجاج را نمایندگان شیعیان و جمهوری اسلامی و انقلاب معرفی کرد و بیان داشت: مبادا در ایامی که در کشور عربستان به سر می‌برید کاری کنید که وهابیت از رفتار شما سوءاستفاده کند و آن را مستمسکی برای خود قرار دهد.

عاملی افزود: وهابیون شیعیان را نماینده امام جعفر صادق (ع) می‌دانند و تمام حرکت‌های شما می‌تواند نقطه‌ای برای سوءاستفاده آنها قرار گیرد.

وی توحید را بارز‌ترین ویژگی حج اعلام کرد و گفت: کج‌روی‌های بسیاری در جامعه ما مشاهده می‌شود که باید در حج همه آنها اصلاح شود چرا که خیانت در جامعه اسلامی نباید مشاهده شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری حج را از ابتدا تا انتها نمود ولایت و امامت خواند و تصریح کرد: در حج تمام مناسک توحیدی به چشم می‌خورد و اگر توحید داشته باشیم جامعه اسلامی از خیانت به دور خواهد بود.

عاملی حکومت واحد را از آن خداوند دانست و ادامه داد: ابراهیم خلیل‌الله ابعاد توحید را هنگامی که خداوند به وی امر فرمود به نمایش گذاشت و یک مرتبه با شکستن بت‌ها و مرتبه‌ای دیگر با بردن اهل و عیال خود به بیابان سوزان مکه نشان داد که به چه مرتبه‌ای از توحید دست یافته است.

وی چشمه زلال زمزم را حاصل آتش دل هاجر (س) بیان کرد و ابراز داشت:‌ وقتی ابراهیم زن و فرزند خود را در آن بیابان بی‌آب و علف رها کرد آن حضرت به حدی از مرتبه توحید دست یافته بود که وقتی هاجر گفت ما را به که می‌سپاری با نشان دادن بنای کعبه فرمود شما را به خدای این بنا سپردم.

امام جمعه اردبیل فیوضات حج را بی‌شمار اعلام کرد و یادآور شد: روحانیون موظف‌اند تاریخ حج، مکه و کعبه را بازگو کنند و چه شایسته است زمان وداع با امام حسین (ع) از مکه و کعبه گفته شود.

عاملی حج مقبول و سعی مشکور را دارای شرایطی دانست و عنوان کرد:‌ حجاج هرگاه از آب زمزم می‌نوشند طالب حکمت و معرفت از سوی خداوند برای خود باشند که به یقین این حکمت به آنان عطا خواهد شد.

وی حج را مظهر شکوفایی فطرت‌ها اعلام کرد و افزود: از خواهران حاجیه نیز‌ می‌خواهم شأن حج را با خرید‌های اضافی تنزل ندهند و با شرکت به موقع به ویژه در نمازهای جماعت نشان دهند که شیعه خوبی برای امام جعفر صادق (ع) هستند.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود حج را برای زهد و ریاضت اعلام کرد و اظهار داشت: خداوند خیر و برکتی را در کاروان‌های حج قرار می‌دهد که اگر آن را درک کنیم به مراتب بالایی از انسانیت دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول