اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از 8 سال دفاع مقدس تا سینمای دفاع مقدس

از میدان ایثار تا بازار بورس چشم‎ها و پیشانی بند‎ها

خبرگزاری فارس: سینمای دفاع مقدس عرصه‎ای برای مانور دادن بازیگران خوش صورت نیست، سینمای دفاع مقدس باید خوش سیرتان حماسه ساز را تصویر کند، اما گویی این روزها سینمای دفاع مقدس به بازار بورس چشم‎ها و پیشانی‌بندها تبدیل شده است.

از میدان ایثار تا بازار بورس چشم‎ها و پیشانی بند‎ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با آغاز جنگ در سال 1359 عده بسیاری از مردم به جبهه‎های جنگ رفتند.

به تعداد افرادی که در جنگ حضور داشتند و یا در جریان واقعیت جنگ قرار گرفتند، روایت‎های متفاوتی از هشت سال دفاع مقدس وجود دارد.

در آن سال‎ها سازمان‎های هنری و فرهنگی که از پیش از انقلاب فعالیت داشتند و فعالیت‎هایشان از نظر مردم مردود اعلام شده بود، رویکرد خود را به مضامین جنگ تغییر داده و به گونه‎ای متحول شدند که در این میان سینما از شاخص‎ترین این مراکز است.

روی عرصه آمدن کارگردان و سینماگران و پرداخت به موضوع دفاع مقدس از سال 1360 آغاز شد و آثار فاخری نیز به ارمغان آورد، در سال‎های ابتدایی با توجه به اینکه فیلم‎های تولید شده گویای تهاجم گسترده عراق و دفاع عقیدتی و آرمانی مردم ایران نبوده‌اند، اما به نوعی آغاز اولیه سینمای دفاع مقدس بود.

بسیاری از سینماگران و تحلیلگران سینما، عبور از میدان مین را موفق‎ترین اثر و آغازگر سینمای دفاع مقدس می‎دانند و پس از آن فیلم «رهایی» از رسول صدرعاملی نخستین تجربه فیلمسازی این کارگردان در پرداخت به موضوع جنگ تحمیلی در قالب ملودرام جنگی است.

پس از آن سینمای دفاع مقدس مورد استقبال سینماگران جوان قرار گرفت و فیلم‎های معنوی گرایی همچون «دیار عاشقان» حسن کاربخش، «پیشتازان فتح» ناصر مهدی‌پور و «ما ایستاده‌ایم» اکبر حر ساخته شد.

سینمای دفاع مقدس جاودانگی خود را مدیون فیلمسازانی است که در این دوران نیز یاد و خاطره دفاع مقدس را در ذهن تماشاگران زنده نگه داشته است، هر چند بیشتر این فیلمسازان از عرصه دفاع مقدس خداحافظی کرده، اما این نکته غیرقابل انکار است که بخش عمده امیدواری‌ها به احیا سینمای دفاع مقدس و به واسطه تجدید خاطره همین فیلم‌ها است.

ماندگارترین آثار سینمای دفاع مقدس «نینوا» نخستین فیلم بلند مرحوم رسول ملاقلی‌پور است، فیلمی که به خوبی توانست روحیه وطن‌پرستی و فرهنگ شهادت‌طلبی را برجسته کند، پس از آن فیلم «عقاب‎ها» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و

«کانی مانگا» به کارگردانی سیف الله داد به ستایش در مورد قهرمانان و رزمندگان پرداخت.

اما نکته‎ای که قابل تأمل است، چهره مصنوعی بازیگران سینمای دفاع مقدس است که درک واقعیت را برای مخاطبان قدری دشوار می‎سازد، سینمای دفاع مقدس گاهی به جای پرداخت به مضامین و ارزش‎های دفاع مقدس به بازار بورس بینی و چشم و پیشانی تبدیل شده است.

چارچوب سینمای دفاع مقدس، باید قالبی برای بیان ارزش‎ها برای نسلی باشد که روز به روز با دفاع مقدس غریبه‌تر می‎شود، سینمای دفاع مقدس عرصه‎ای برای مانور دادن بازیگران خوش صورت نیست، سینمای دفاع مقدس باید خوش‌سیرتان حماسه ساز را تصویر کند، اصلی که متاسفانه به جای پر رنگ شدن در حال محو شدن است.

سینماگران و فیلمسازان باید نسل آینده را با پرداخت به ارزش‎های دفاع مقدس، آشنا کنند، نسل جدید تشنه شناخت است و این وظیفه خطیر بر عهده سینماگران است.

--------------------------

یادداشت از مریم سرلک

--------------------------

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول