اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک محقق دفاع مقدس تأکید کرد

اعتماد به جوانان درس اول دفاع مقدس

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی گفت: باید به جوانان اعتماد کرد و کارهاى بزرگ را به آنان سپرد زیرا در بستر همین اعتماد بود که جوانان میدان‏دار عرصه نبرد شدند.

اعتماد به جوانان درس اول دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، دفاع مقدس، گنجینه ارزشمندى است که مرور مستمر آن نه تنها موجب تکرار و کسالت نخواهد بود، بلکه با هر بار بازخوانى، جلوه دیگرى از این حماسه عیان می‌شود و منشأ هدایت و راهنمایى انقلابیون و ملت خواهد شد.

مرورى بر آنچه در دهه اول انقلاب و در ماجراى دفاع مقدس گذشت، حاوى درس‏ها، عبرت‏ها و نیز دستاوردهای ارزشمندى است که امروز نیز در آغاز راه دهه چهارم انقلاب اسلامى مى‏تواند راه‏گشاى نسلى باشد که تحقق پیشرفت و عدالت در گرو عزم و اراده اوست.

در گفتگوی تفصیلی با حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی یکی از محققان دفاع مقدس به بیان برخی از درس‌های ماندگار دفاع مقدس پرداخته‌ایم.

* به نظر شما دشمن تا چه حد از دشمنی‌های خود کوتاه آمده و اصولا باید نگرانی‌های همان دوران را هنوز هم داشت؟

درس اولی که باید از دوران دفاع مقدس آموخت این است ‏که در همه شرایط دشمن وجود دارد و گریزى از آن نیست؛ دشمنى که با تمام تلاش قصد نابودى ‏جریان حق را دارد و براى تحقق اهداف خود، سناریوها و ترفندهاى متعددى را طرح‏ریزى مى‏کند.

دشمن روزگارى‏ کودتاى نظامى و تجاوز به خاک کشور را برمى‏گزیند و در زمانى دیگر راه تحریم اقتصادى و کودتاى مخملى را در پیش مى‏گیرد. نکته اساسى آن است که شاید راهکارها و ترفندهاى دشمن از دهه اول تا سوم تغییر یافته باشد، اما دشمن از دشمنى خود کوتاه نیامده و ضدیت و عداوت با جبهه حق همچنان پابرجاست.

* بهترین شیوه ایستادگی در برابر دشمن چیست؟

باید از حوادث روزهاى سخت دفاع مقدس ‏آموخت که فراموش نکنیم در سخت‏ترین شرایط و با بیشترین کمبودهاى مادى، اگر ایمان به خدا، شجاعت و اراده‏هاى بلند و مقاومت و ایستادگى باشد، مى‏توان در برابر دشمن ایستاد.

به ‏واقع آنچه در معرکه نبرد با دشمن بیش از امکانات مادى و تجهیزات مدرن تعیین‏کننده است، عوامل انسانى و غیرمادى است که باید به چگونگى دستیابى به آن اندیشید.

* درس دفاع مقدس در برابر فتنه‌گری‌ها به ملت ایران چیست؟

درس مهم دفاع مقدس این بود که به ما آموخت فتنه‏گران داخلى همواره زمینه‏ساز تجاوز بیگانگان و دشمنان خارجى هستند. در حقیقت ترفندهاى بیگانگان بدون هموارسازى ایادى داخلى آنها آغاز نمى‏شود و جان نمى‏گیرد.

تجاوز عراق به ایران، بدون اقدامات منافقانه لیبرال‏ها و جریان‏هاى نفاق و عملکرد خائنانه عناصرى چون بنى‏صدر و رجوى کلید نمى‏خورد. امروز نیز دشمن بدون مقدمه‏سازى‏هاى ایادى داخلى خود نخواهد توانست خللى در مسیر انقلاب ایجاد کند.

* نسل چهارم انقلاب در این میان چه کند؟

نسل امروز بداند که با تدبیر و هوشیارى، بزرگ‏ترین تهدیدات را می‌توان به فرصت تبدیل و از آن علیه دشمن استفاده کرد.

تجاوز به خاک کشور اگر چه در نگاه اول تهدیدى علیه نظام اسلامى به‏حساب مى‏آمد، اما همین تهدید در بستر تدبیر ملت و مسئولان نظام اسلامى به فرصتى براى شکوفایى استعدادها و توانایى‏ها تبدیل شد.

ملت ایران فرازهاى شیواى رهبر کبیر انقلاب اسلامى، امام خمینی (ره) را به گوش جان سپرده است که فرمودند: «هر روز ما در جنگ برکتى داشته‏ایم که در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر کرده‏ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت کرده‏ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‏ایم که باید روى پاى خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‏هاى انقلاب پر بار اسلامى‏مان را محکم کردیم»....

*نقش توکل در دوران‌های سخت به ویژه دفاع مقدس را چگونه می‌بینید؟

همانطور که در دوران دفاع مقدس آموخته‌ایم، در مسیر تحقق حق و گسترش عدالت تنها باید به خدا توکل و به اراده و ایستادگى و تدبیر مؤمنین اتکا کرد و در این مسیر تنها خوداتکایى است که زمزمه «ما مى‏توانیم» را در کالبد جوانان پرشور کشور خواهد دمید.

توکل به خدا رکن اصلی است، چشم امید به هیچ بیگانه‏اى نباید داشت و مبتنى بر همین نگاه متعالى است که ایران اسلامى توانسته با عبور از مرزها و چارچوب‏هاى انحصارى علم و دانش، در دهه چهارم عمر خود علومى چون فناورى هسته‏اى را کسب کند.

* جنگ را جوانان چرخاندند، امروز هم می‌توان آنقدر به جوانان اعتماد داشت که امور مهم کشور را به آنها سپرد؟

یکی دیگر از درس‌های دفاع مقدس این است که باید به جوانان اعتماد کرد و کارهاى بزرگ را به آنان سپرد زیرا در بستر همین اعتماد بود که جوانان 15 تا 30 ساله، میدان‏دار عرصه نبرد شدند و در حالى که مستشاران کارکشته نظامى از عدم تحقق بسیارى از عملیات‏هاى نظامى با توجه به کمبود امکانات سخن مى‏گفتند، توانستند حماسه‏هاى بزرگى چون ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، خیبر، والفجر8 و کربلاى 5 را خلق کنند.

فتح بسیارى از قله‏هاى رفیع افتخار در عرصه‏هاى مختلف در دهه چهارم انقلاب اسلامى نیز امروز به ‏دست جوانانى حاصل شده است که آلبوم گشاده دوران طلایى هشت‏ساله دفاع مقدس را پیش روى خود دارند.

* چه شباهت‌هایی بین جنگ اقتصادی و نظامی که ملت ایران با آن روبه‌رو بوده است، می‌بینید؟

جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم‌ها، شباهت‏هایى با دوران هشت ‏ساله دفاع مقدس دارد که اهداف دشمن با همان شیوه‏هاى ناجوانمردانه در هر دوره قابل تشخیص است و از سوى دیگر در مقابله با آن مى‏توان از تجارب ارزنده آن دوران سود جست.

همان‏گونه که جمهورى اسلامى توانست در مقابل جنگى همه‏جانبه که همزمانى آن با تحریم نابرابرى‏ها را نیز تشدید مى‏کرد مقاومت کند، امروز هم قادر به مقابله با دشمن و خنثى‏سازى جنگ اقتصادى با تکیه بر اقتصاد مقاومتى است که همچون دفاع مقدس با مقاومت در برابر تجاوز سهمگین دشمن و در چارچوب گفتمان مقاومت و ایستادگى قابل تبیین و اجراست.

------------------------------

گفت‌وگو از رحیم میرعظیم

-----------------------------

انتهای پیام/خ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول