اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست معاونت بهبود جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد

برداشت بیش از هزار تن دانه زیتون از باغات کرمانشاه

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بیش از یک‌هزار از باغات زیتون استان کرمانشاه بارورند و پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار و 300 تن دانه زیتون از باغات استان برداشت شود.

برداشت بیش از هزار تن دانه زیتون از باغات کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سید افشین صفوی اظهار کرد: روند توسعه باغات زیتون در استان کرمانشاه از سال 72 با سطحی معادل سه هکتار در روستای هیروی از توابع شهرستان پاوه شروع شد و در حال حاضر این سطح به یک‌هزار و 550 هکتار رسیده است.

صفوی ادامه داد: با توجه به تک درختان و توده‌های کوچک جنگلی زیتون در استان، بی‌شک می‌توان استان کرمانشاه را یکی از خاستگاه‌های زیتون در ایران دانست که گاهاً عمر آنها به بیش از هزار سال قبل می‌رسد.

صفوی تصریح کرد: شهرستان‌های دالاهو، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، ثلاث باباجانی، پاوه و کرمانشاه به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت زیتون در کرمانشاه را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر باغبانی استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود 165 هکتار از باغات زیتون استان زیر پوشش سیستم‌های آبیاری زیر فشار هستند، افزود: میزان تولید روغن زیتون استان 100 تن و میزان تولید کنسرو استان 500 تن است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون 2 واحد روغن‌کشی به ظرفیت یک‌هزار و 100 تن در شهرستان کرمانشاه وجود دارد و مقرر شده 2 واحد دیگر در شهرستان‌های دالاهو و سرپل‌ذهاب برای کنسرو گیری احداث شود.

وی سرانه مصرف روغن زیتون در دنیا را 500 گرم عنوان و تصریح کرد: این رقم در کشور 150 گرم و در استان کرمانشاه تنها پنج گرم، همچنین سرانه مصرف کنسرو زیتون در جهان 245 گرم، در ایران 300 گرم و در استان کرمانشاه 10 گرم است.

صفوی عدم شناخت جامعه روستایی و شهری از زیتون و عدم فرهنگ استفاده از فرآورده‌های زیتون در سبد خانوار، پایین بودن درآمد اکثر خانوارهای جامعه روستایی و شهری و در نتیجه عدم توان مالی برای استفاده روغن زیتون به‌عنوان روغن خوراکی و بالا بودن قیمت روغن زیتون در مقایسه با سایر روغن‌های نباتی، به‌خصوص روغن جامد را از جمله علل پایین بودن سرانه مصرف زیتون در استان کرمانشاه قلمداد کرد.

صفوی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه تولید زیتون در استان، تاکید کرد: تهیه و تولید نهال استاندارد زیتون، توسعه و احداث باغات مادری و سازگاری در 2 شهرستان زیتون‌خیز، احداث و راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات زیتون دالاهو، ارتقا دانش فنی کارشناسان و بهره‌برداران، توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با این بخش، انجام مطالعه برای مکان‌یابی توسعه و چشم‌انداز این محصول در آینده از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه این محصول است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول