اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار خبر داد

افتتاح آزمایشگاه مدرن تست پانل کشور در رودبار

خبرگزاری فارس: رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار از بهره‌برداری نخستین آزمایشگاه مدرن تست پانل کشور برای ارزیابی حسی زیتون در این شهرستان خبر داد.

افتتاح آزمایشگاه مدرن تست پانل کشور در رودبار

محمد رمضانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار با اشاره به اهمیت افتتاح نخستین آزمایشگاه ارزیابی حسی کشور در این شهرستان اظهار کرد: با وجود اهمیت بسیار بالای زیتون به لحاظ دارویی و انرژی و نقش آنها در سلامتی جامعه، روغن زیتون و زیتون تولید شده در کشور در سبد غذایی مردم از جایگاه کمی برخوردار است.

وی افزود: متوسط مصرف سرانه روغن زیتون در کشورهای تولیدکننده زیتون مانند اسپانیا بیش از 9 کیلوگرم، در یونان 11 کیلوگرم، در ایتالیا حدود 10 کیلوگرم و در بقیه کشورهای اروپایی نیز بالغ بر 4 کیلوگرم است در حالی که متوسط مصرف روغن زیتون در ایران 120 گرم است.

این مسئول بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان نسبت به کیفیت روغن زیتون داخلی و عدم اطلاع از اهمیت مصرف آن را از دلایل استقبال نکردن مردم ایران نسبت به روغن زیتون عنوان کرد.

وی کیفیت کم روغن زیتون و نبود زیرساخت‌هایی برای کنترل آن و معرفی روغن‌های خوب از بد را از دیگر دلایل بی‌اعتمادی مردم نسبت به روغن زیتون داخلی دانست.

رمضانی ابراز کرد: ممکن است تعدادی از باغداران در رودبار بهترین زیتون دنیا را تولید کنند که قیمت این روغن در جامعه بین‌المللی 50 تا 70 هزار تومان است اما هیچ زیرساخت و مدلی برای معرفی این روغن زیتون در بازار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زمانی که مصرف‌کنندگان نمی‌توانند روغن خوب و بد را تشخیص دهند روغن زیتون را به صورت دکور در منزل مصرف می‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است که روغن زیتون در کشورهای اروپایی به عنوان یک غذای اصلی در سه وعده صبحانه، نهار و شام استفاده می‌شود.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار خاطر نشان کرد: برای برطرف کردن این مشکل، بهبود و کنترل کیفیت طبق استاندارد شورای بین‌المللی زیتون (I.O.C) روش ارزیابی حسی روغن زیتون برای درجه‌بندی پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: با حمایت قاطع مسئولان استان و شهرستان مراحل ساخت نخستین آزمایشگاه مدرن تست پانل کشور از سال 90 آغاز شد و امروز آماده بهره‌برداری است.

رمضانی این آزمایشگاه را با زیربنای 100 متر مربع شامل اتاق پانل 25 متر، اتاق آزمایشگاه 25 متر، اتاق نمونه‌گیری و اتاق مشاوره اعضای پانل ذکر کرد و یادآور شد: تجهیزات این آزمایشگاه نیز تامین شده است.

انتهای پیام/ع20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول