اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تنها یک سی‌ام معلولان کشورهای جهان سوم توان‌بخشی می‌شوند

خبرگزاری فارس: بیشتر کشورهای در حال توسعه و جهان سوم برای توان‌بخشی معلولان با مشکل مواجه هستند، به طوری که از 60 میلیون نفر معلول در کشورهای در حال توسعه تنها حدود دو میلیون نفر از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

تنها یک سی‌ام معلولان کشورهای جهان سوم توان‌بخشی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، افراد معلول به گونه‌ای خاص از لحاظ جسمی، ذهنی یا روانی، با دیگر افراد جامعه تفاوت‌های قابل ملاحظه دارند که آنها را از دیگران متمایز می‌سازد.

این افراد دارای مشکلات متعددی هستند که ناشی از عوامل مختلف و حوادث گوناگون است و همچنین دارای شرایطی هستند که نمی‌توانند همانند افراد عادی جامعه به سادگی نیازهای مختلف خود را برطرف سازند یا به صورت مستقل زندگی کنند.

معلولان ویژگی‌هایی دارند که آنها و خانواده‌هایشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ از این رو شیوه‌های مختلفی جهت کمک و ارائه خدمات به این افراد و خانواده‌هایشان ابداع شده است.

در گذشته به افراد معلول به چشم انسان‌هایی وابسته و نیازمند حمایت نگریسته می‌شد. در این دیدگاه معلولیت به عنوان مایه ننگی تلقی می‌‌شد و به جامعه اجازه داده می‌شد که افراد معلول را در جایی مجزا از بافت جامعه قرار دهد که چنین جایی متأسفانه در اکثر موارد یک آسایشگاه خاص بود.

مسائل و مشکلات افراد معلول و شرایط خاص آنها از یک سو و مشکلاتی که برای خانواده ایجاد می‌کنند از سوی دیگر لزوم رسیدگی به وضع این افراد را ایجاب می‌کند. رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها و توان‌بخشی افراد معلول نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تأمین امکانات مناسب دارد که متأسفانه این امر به جز در برخی کشورهای پیشرفته تحقق پیدا نکرده و بیشتر کشورهای در حال توسعه و جهان سومی برای رسیدگی به وضع افراد معلول و توان‌بخشی آنها با مشکل مواجه هستند؛ به طوری که از 60 میلیون نفر معلول نیازمند خدمات توان‌بخشی در کشورهای در حال توسعه تنها حدود دو میلیون نفر می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند که سهم معلولان ذهنی از این تعداد هم بسیار اندک است.

استفاده از امکانات جامعه و مشارکت خانواده‌ها و خود افراد معلول در برنامه‌های توان‌بخشی و ارائه خدمات توان‌‌بخشی در محل زندگی راهی است که در حال حاضر در بسیاری از کشورها در حال اجراست و رشته‌های مختلف تخصصی به توان‌بخشی اضافه شده و گسترش می‌یابد و نوع، شدت و سایر مسائل مربوطه به معلولیت و افراد معلول با دید علمی و اصولی مطرح شده و راه‌های مناسب جهت کاستن از مشکلات آنها و خانواده‌هایشان مطرح می‌شود.

کمک‌های مستقیم دولت به مدد‌جویان موجب بهبود وضعیت معیشت آنها شد

مدیرکل اداره بهزیستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری‌های گسترده و همچنین کمک‌های مستقیم دولت به مدد‌جویان، وضعیت معیشت و سطح برخورداری این افراد نسبت به گذشته بهبود چشم‌گیری یافته است، گفت: دولت علاوه بر کمک‌های مستمر و اجرای برنامه‌های حمایتی، در سه سفر استانی به آذربایجان‌غربی اقدامات بسیار گسترده‌ای را آغاز کرده که بیشتر این اقدامات به نتیجه رسیده و مددجویان بهزیستی از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند شدند.

راضیه خدادوست افزود: احداث مجموعه فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهید باکری برای جامعه هدف سازمان بهزیستی، تجهیز دو مجتمع در شهرستان‌های خوی و مهاباد برای آسیب‌دیدگان امور اجتماعی و ملاقات حضوری با یک‌هزار و 89 نفر از جامعه هدف توسط هیئت همراه رئیس جمهور از مهم‌ترین نتایج سفر هیئت دولت به استان در سفرهای سه‌گانه بوده است.

خدادوست با اشاره به تامین جهیزیه یک‌هزار و 900 نوعروس زیر پوشش بهزیستی در دولت نهم و دهم، گفت: پنج میلیارد و 700 میلیون ریال کمک موردی در راستای حل مشکل ارائه‌دهندگان درخواست به رئیس جمهور و کمک مالی برای احداث و خرید 551 واحد مسکونی از دیگر فعالیت‌های اداره‌کل بهزیستی استان در سفرهای رئیس جمهور است.

مدیرکل اداره بهزیستی آذربایجان‌غربی تهیه وسایل کمک توان‌بخشی برای معلولان را از دیگر برنامه‌های مهم و اساسی اداره‌کل بهزیستی استان برای رسیدن به اهداف و مأموریت‌های قابل توجه اداره کل بهزیستی دانست و گفت: در این خصوص و در زمینه تامین هزینه این وسایل به چهار هزار و 500 نفر کمک مالی شده است.

وی از کمک مالی به 300 خانوار تحت پوشش بهزیستی استان در سال‌های گذشته خبر داد و گفت: این کمک‌ها در جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود.

مدیرکل اداره بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: علاوه بر آن، برای 800 خانوار جهت تعمیر منزل مسکونی معلولان و مددجویان کمک مالی شده و 800 نفر دیگر نیز برای دریافت وام قرض‌الحسنه به بانک معرفی شده‌اند.

خدادوست همچنین از تقدیر از سیامند رحمان قهرمان فوق سنگین وزنه‌برداری معلولان و جانبازان جهان خبر داد و گفت: عزم راسخ این قهرمان شایسته نمونه بارزی بر این ادعاست که معلولیت نمی‌تواند محدودیت باشد.

وی افتخارآفرینی‌های پی‌درپی این قهرمان شایسته را‌ افتخاری ارزنده برای جامعه ورزشی استان و به ویژه خانواده بهزیستی عنوان‌ کرد و گفت: فعالیت در عرصه‌های مختلفی چون فرهنگی، اجتماعی‌ و ورزشی توسط معلولان، نویدبخش پویایی و روحیه بالای این عزیزان است و این‌ افتخارات ضمن بالا بردن روحیه پهلوانی و ورزشی آنها باعث افزایش غرور و شعف ملی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 358 نفر دانشجوی معلول در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه تحصیل می‌کنند، ابراز داشت: همه این دانشجویان زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی استان قرار دارند تا از طریق غلبه‌کردن بر نقص‌های جسمی، جایگاه شایسته‌ای را در جامعه برای خود تدارک ببینند.

اشتغال‌زایی و مسکن مشکل اصلی معلولان است

معاون توان‌بخشی و کارشناس امور معلولان اظهار داشت: این افراد نباید به بهانه نقص جسمی یا ذهنی از مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی به ویژه تحصیل کناره‌گیری کنند بلکه باید از طریق کشف استعداد و توانمندی‌های خود در راستای پرورش آنها گام بردارند و همچنین نسبت به نیازهای خود در بین مسئولان حساسیت ایجاد کنند.

علی پرمقیاس افزود: معلولان جسمی و ذهنی نیز همانند سایر شهروندان بخشی از جامعه را تشکیل داده‌اند به همین خاطر دولت باید برای بهبود معیشت، اشتغال و سایر نیازهای آنان نیز چاره‌اندیشی کند، بر این اساس تصویب قانون مذکور و عملی‌کردن مفاد آن گامی مثبت در راستای احقاق حقوق این قشر جامعه است تا جایی که افق‌های روشنی را پیش روی آنان می‌گشاید.

وی با بیان اینکه 15 هزار و 82 نفر افراد ناشنوا در آذربایجان‌غربی زیر پوشش اداره بهزیستی هستند، تصریح کرد: همچنین 23 هزار و 226 نفر از افراد نابینا تحت حمایت اداره بهزیستی هستند و از خدمات نرم‌افزار ویژه، فلش‌خوان، عصای مخصوص و فلش‌مموری بهره‌مند می‌شوند.

پرمقیاس در ادامه با بیان اینکه اشتغال‌زایی مشکل اصلی این نابینایان و ناشنوایان جامعه است، گفت: در صورتی که این افراد دارای حرفه‌ای باشند و مدرک فنی و حرفه‌ای داشته باشند با مراجعه به اداره بهزیستی از خدمات دریافت تسهیلات و ... بهره‌مند می‌شوند.

معاون توان‌بخشی و کارشناس امور معلولان ایجاد اشتغال پایدار برای جمعیت هدف و کاهش وابستگی آنان به بهزیستی را از جمله رویکردهای اصلی اداره کل بهزیستی عنوان کرد و گفت: عدم وابستگی افراد به کمک‌های مالی با حفظ کرامت و شئونات انسانی از طریق پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی جهت راه‌اندازی مشاغل پایدار یکی از برنامه‌های کاری بهزیستی محسوب می‌شود.

---------------------------

گزارش از زینب امان‌زاده

---------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول