اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تحلیل خوش‌چهره از وضعیت اقتصاد ایران

گسترش پدیده قاچاق و بیکاری / باید امنیت اقتصادی ‌را به وجود آوریم

خبرگزاری فارس: محمد خوش‌چهره استاد ‌دانشگاه تهران معتقد است اوضاع نابسامان اقتصادی باعث افزایش پدیده قاچاق و بیکاری شده لذا باید امنیت اقتصا‌دی را به وجود آوریم.

گسترش پدیده قاچاق و بیکاری / باید امنیت اقتصادی ‌را به وجود آوریم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج بعدازظهر امروز در همایش استانی کارکرد تعاملی اقتصاد مرزی و امنیت که به میزبانی این دانشگاه برگزار شده بود، اظهار کرد: تلاش‌های نیروی انتظامی استان برای بهره‌مندی از توان نخبگان علمی و دانشگاهی استان برای کاهش معضلات اجتماعی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در استان بسیار مؤثر و مفید خواهد بود.

هیرش ساعدپناه افزود: وجود مراکز دانشگاهی متعدد در کردستان فرصت مناسبی را برای ارائه نظرات علمی در راستای توسعه پایدار استان فراهم کرده است.

محمد خوش‌چهره استاد مدعو از دانشگاه تهران نیز در این همایش به کارکردهای تعاملی اقتصاد مرزی و امنیت در استان کردستان و در سطح کشور اشاره کرد و افزود: استان کردستان با مرز طولانی با کشور عراق و قابلیت‌های طبیعی، فرهنگی، نیروی انسانی کارآمد و امنیت پایدار می‌تواند به قله‌های رفیع اقتصادی کشور دست یابد.

وی افزود: بسیاری از مشکلات اجتماعی به دلیل عدم شناخت و آگاهی به وجود می‌آید و بسیاری از فرصت‌ها به دلیل عدم شناخت به تهدید تبدیل می‌شود لذا توجه به مباحث کارشناسی و ایده‌های علمی نخبگان دانشگاهی امری مهم و کارآمد خواهد بود که خوشبختانه نیروی انتظامی استان کردستان این مهم را در اولویت فعالیت‌هایش قرار داده است.

این استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: با در نظر گرفتن شاخص‌های اجتماعی می‌توان شاخص‌های اقتصادی را نیز تبیین کرد لذا تا در پرورش نیروی انسانی کارآمد و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به اقشار مختلف مردم تلاش‌های جدی صورت نگیرد باز هم شاهد سوق دادن درآمدهای اقتصادی در مناطق مرزی به یک سری افراد مشخص و گسترش پدیده قاچاق و بیکاری در این مناطق خواهیم بود.

وی افزود: نباید مناطق مرزی به عنوان مراکز مبادله کالا در نظر گرفته شوند بلکه باید از جایگاه ویژه این مناطق برای ایجاد واحدهای صنعتی، تولیدی به نحو احسن بهره گرفته شود و اشتغال‌هایی پایدار برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

خوش‌چهره خاطرنشان کرد: امنیت اقتصادی به نوبه خود امنیت اجتماعی و روانی را در جامعه به وجود می‌آورد.

وی افزود: هر گونه تزلزل در اجرای مقررات زمینه‌ساز تزلزل در مبادلات اقتصادی خواهد بود و باید این مهم همواره مدنظر قرار گیرد.

طاها کتابی مدیر گروه رشته اقتصاد دانشگاه پیام‌نور استان کردستان و یکی از سخنرانان این همایش نیز با اشاره به شاخص‌های آماری در خصوص مناطق مرزی استان کردستان تصریح کرد: استان کردستان دارای دو مرز رسمی و سه بازارچه مرزی بوده و 120 هزار بازرگان در قالب 8 تعاونی و با پوشش 208 هزار نفر جمعیت از خدمات این بازارچه‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه با وجود توانمندی‌های بالای استان در راستای افزایش صادرات و توسعه همه‌جانبه اقتصادی با محوریت مناطق مرزی شاهد نقص‌های بسیاری در این حوزه هستیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نرخ تورم و بیکاری در کردستان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده و میزان صادرات این استان و همچنین واردات نیز از میانگین کشوری پایین‌تر است و این روند در چند سال اخیر همچنان سیری نزولی داشته است.

کتابی از درآمد پایین و ضعف بنیه اقتصادی مردم کردستان، مرز مشترک طولانی با عراق، فرهنگ غالب بر منطقه و رابطه خویشاوندی با مردمان آن طرف مرز در کردستان عراق و وجود فرهنگ متمایل به تجارت و بازرگانی به عنوان عوامل تشدیدکننده قاچاق کالا و مبادلات مرزی کالا در استان نام برد.

وی افزود: افزایش نظارت‌های دولتی بر مبادلات مرزی، ساماندهی مبادلات غیررسمی، کاهش بیکاری و رفع معضلات اشتغال جوانان در مناطق مرزی از جمله راهکارهای کاهش قاچاق کالا در استان خواهد بود.

وی همچنین از عدم بسته‌بندی و بازاریابی مناسب برای کالاهای تولیدی استان، تغییرات گسترده در قوانین گمرکی در استان و فقدان نیروی متخصص کافی در بازارچه‌های مرزی به عنوان دیگر مشکلات این حوزه یاد کرد.

در ادامه این همایش نیز رحیم حسن‌زاده، جلیل سجابی و محمدشریف کریمی از اساتید و نخبگان دانشگاهی استان کردستان مباحثی را پیرامون آسیب‌شناسی پدیده قاچاق، آسیب‌شناسی محیط تعاملی اقتصاد مرزی و امنیت، چالش‌های اقتصاد مرزی و تأثیر بازارچه‌های مرزی بر امنیت اقتصادی و سیاسی استان کردستان بیان کردند.

گفتنی است همچنین میزگردی تخصصی با حضور اساتید مدعو و دانشجویان حاضر در همایش برگزار شد و مباحث و اهداف این همایش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول