اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مرکز تولید ماهیان خاویاری در مازندران معطل حمایت و تسهیلات بانکی

خبرگزاری فارس: مرکز تولید ماهیان خاویاری در مازندران برای ارتقا و رشد تولید و افزایش میزان اشتغالزایی به حمایت و تسهیلات بانکی نیاز دارد.

مرکز تولید ماهیان خاویاری در مازندران معطل حمایت و تسهیلات بانکی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابلسر، خاویار تخم ماهیان خاویاری و از گران‌ترین غذاهای جهان است.

دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از 90 درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند.

فیل‌ماهی یا بلوگا، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیب و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.

* انواع خاویار

ماهیان خاویاری یا استورژون، از خانواده تاس‌ماهیان از جمله گونه‌های آب‌زی کم‌نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله که به عصر ژوراسیک باز می‌گردد برخوردارند و از این رو ماهیان خاویار را فسیل‌های زنده جهان می‌نامند که همراه با تکاملی فیلوژنی تا به امروز باز مانده‌اند.

این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می‌شوند که از این تعداد شش گونه در دریای خزر زندگی می‌کنند. ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان است که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است.

خاویار انواع گوناگونی دارد چون خاویار طلایی و سرخ و سیاه که البته در این میان خاویار سیاه از ارزشی قابل توجه برخوردار است.

دریای خزر به تنهایی 93 درصد از ذخیره خاویار و ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده ‌است. همچنین پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان نیز در این دریا زندگی می‌کنند که به ترتیب کیفیت عبارت‌اند از «فیل ماهی»، «قره برون یا ماهی خاویاری ایران»، «ماهی خاویاری گلد (چالباش) یا روس»، «ماهی شیپ»، «ماهی ازون برون».

بی‌توجهی به مراکز اقتصادی تولید خاویاری در شهرستان بابلسر و استان مازندران به نظر می‌رسد توجیهی ندارد.

مراکزی از این دست در مازندران وجود دارد که به گفته مدیر این مرکز به جای مرکز خاص تولید ماهیان خاویاری به محل رفت و آمد و زاد و ولد سگ‌ها و حیوانات تبدیل شده اشت.

* پرورش ماهیان خاویاری در تابستان

فاضل رضایی مدیر مرکز پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در شهرستان بابلسر در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر بیان داشت: به خاطر استعداد بالای این منطقه از لحاظ آب و هوایی که مکانی مناسب برای پرورش ماهی قزل‌آلا بود از سال گذشته تصمیم به احداث این مکان بودم.

وی افزود: با تحقیقات گسترده‌ای که درمورد پرورش ماهی انجام دادم برای تامین منابع و اشتغال جوانان روستا، کارگاه پرورش ماهی در زمینی به مساحت یک هزار و 800 متر مربع دارای سه استخر 145 متری، 180 متری و 200 متری تاسیس شد.

این کارآفرین مازندرانی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون سه دوره که دوره اول هفت تن، دوره دوم 9 تن و دوره سوم سه تن در مجموع 19 تن در یک فصل سردابی برداشت کردیم که برای چهار نفر به صورت مستقیم و 20 نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کردم.

رضایی بیان داشت: در صورت اختصاص امکانات و تسهیلات لازم از سوی مسئولان برای سرپوشیده شدن این مکان در تابستان هم به پرورش ماهی پرداخته و در صورت صدور مجوز و حمایت‌های لازم تولید را از 19 تن به بیش از 100 تن در سال افزایش می‌دهیم.

* عدم همکاری مسئولان

وی ادامه داد: به خاطر عدم همکاری مسئولان از دادن هر نوع امکانات حتی برق هم محروم شدیم و برای تولید انرژی برق از ژنراتور استفاده می‌کنیم.

این فعال شیلاتی تصریح کرد: ماهیان قزل‌آلای این منطقه از غذای طبیعی تغذیه کرده به این شکل که بعد از 20 روز که از زمان ریختن بچه ماهی در استخر گذشت به آنها کیلکای زنده داده می‌شود و در حقیقت 80 درصد تغذیه به صورت ارگانیک بود.

مدیر مرکز پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی شهرستان بابلسر با اشاره به اینکه برای احداث این کارگاه بیش از 60 میلیون تومان از آورده شخصی هزینه شده، تصریح کرد: با توجه به اینکه برای اخذ مجوز پرورش و تولید بیشتر بارها به شیلات استان مراجعه کردم، اما تاکنون هیچ‌گونه پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکردم.

* وام چند میلیاردی برای هیچ

رضایی ابراز داشت: عدم صدور مجوز با این بهانه که چاه‌های منطقه آهن دارد و برای پرورش ماهی مناسب نیست در حالی که ما با طرح تصفیه‌خانه شنی موفق شدیم آهن را از 32 به زیر پنج درصد کاهش دهیم مشکلات زیادی را برایم ایجاد کرده و هزینه‌ای را که باید صرف تولید بیشتر شود صرف خرید گازوئیل به قیمت آزاد و هزینه‌های جانبی دیگر شده است.

وی خاطرنشان کرد: شیلات به پرورش‌دهندگان ماهی وعده داده در صورتی که هر کس بتواند 20 درصد کارهای تولید یک کارگاه را انجام دهد به او 80 درصد تسهیلات تعلق می‌گیرد، اما با توجه به اینکه 90 درصد کارها را با هزینه شخصی خود انجام داده و تمام تاسیسات کارگاه و امکانات را فراهم کردم تاکنون تسهیلاتی اختصاص نیافته و برای ایجاد تصفیه‌خانه به تسهیلات بانکی به صورت وام‌های کم بازده نیاز داریم.

رضایی در ادامه بیان داشت: شیلات استان به شخصی حدود 15هزار متر زمین از بهترین جای سواحل میرود با یک وام چند میلیاردی اختصاص داده و مقرر شد این مکان به پرورش ماهی خاویاری اختصاص یابد اما بعد از گذشت یک سال هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و این منطقه به مکان زاد و ولد سگ‌ها تبدیل شده در حالی که اگر این مکان و تسهیلات وامی در اختیار ما قرار می‌گرفت با سرمایه شخصی به تولید انبوه پرداخته و برای بیش از 10 خانوار شغل ایجاد می‌کردم.

* در مازندران بیش از 100 طرح نیمه کاره رها شده است

کارشناس خانه کشاورز مازندران نیز اظهار داشت: هدف از تشکیل خانه کشاورز حمایت از نهادها و سازمان‌هایی است که اقدام به سرمایه‌گذاری کرده ولی به دلیل عدم حمایت از سوی مسئولان ذیربط  نیمه‌کاره رها شده است.

شعبان گیلانی افزود: در استان مازندران بیش از 100 طرح نیمه‌کاره رها شده یا به عبارتی ناقص مانده که خانه کشاورز با شناسایی این مکان‌ها یک جا را به عنوان پایلوت انتخاب کرده و به بررسی و بیان مشکلات آن می‌پردازد.

وی با اشاره به فعالیت رضایی سرمایه‌گذار بخش آبزی‌پروری خاطرنشان کرد: افرادی همچون رضایی می‌توانند در تولید کشور بسیار موثر بوده و در صورت حمایت موجب اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری شده و با تخصیص وام سه ماهه رضایی اقدام به تولید انبوه می‌کند.

گیلانی بیان داشت: با توجه به اینکه مازندران بهترین مکان برای پرورش ماهی است، اما در بازارهایمان ماهی جنوب عرضه می‌شود.

وی در ادامه افزود: از مسئولان انتظار داریم آماری از تولیدکنندگانی که نیاز به حمایت دارند تهیه کرده و از علاقمندان به تولید حمایت جدی شود.

* سرمایه تولید در جای دیگری هزینه نشود

گیلانی درباره اهدا زمین به امیری ابراز داشت: هرگونه زمینی که برای سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد لازم است ابتدا سه ماه با او قرارداد بسته تا ببینیم در طول این سه ماه چه اقداماتی انجام می‌دهد. اگر اقدامی از شخص مورد نظر انجام نشد لازم است این سرمایه را در اختیار شخص دیگری قرار داده تا بتواند با سرمایه خود اقدام به تولید کند.

وی متذکر شد: افرادی در این شهرستان، استان و حتی کشور وجود دارند که وام‌های کلان از دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دریافت می‌کنند و این در حالی است 80 درصد این افراد وام را به غیر از بخش مرتبط در جای دیگر استفاده می‌کنند مثلا به عنوان پرورش ماهی وام دریافت کرده، اما سرمایه را در جای دیگری هزینه می‌کنند.

گیلانی در پایان اذعان داشت: از مدیرکل شیلات مازندران انتظار داریم نماینده تام‌الاختیار خود را معرفی کرده تا به موضوع‌هایی از این قبیل رسیدگی شود.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول