اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان کتابخانه‌ها آستان قدس رضوی خبر داد

افزودن قرآن خطی نفیس عهد تیموری به گنجینه نفایس قرآنی آستان قدس رضوی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: قرآن نفیس خطی، متعلق دوره تیموری، به گنجینه نفایس قرآنی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شد.

افزودن قرآن خطی نفیس عهد تیموری به گنجینه نفایس قرآنی آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، سید محمدرضا فاضل هاشمی، اظهار کرد: این قرآن که در قطع رحلی کوچک در قرن نهم هجری کتابت شده است، به تازگی توسط این مرکز خریداری شد.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی شیوه صفحه‌آرایی این نسخه را همانند شیوه معمول دوره تیموری دانست و گفت: سه سطر اول، وسط و آخر هر صفحه به خط ریحان جلی با طلا تحریردار و لاجورد است و خطوط دیگر نیز به نسخ نوشته شده است.

وی کاغذ به کار رفته در این نسخه را کاغذ سمرقندی ذکر کرد و اظهار داشت: دو صفحه آغازین، هر کدام پنج سطری، به قلم زر تحریردار و به طور کامل مذهب و مرصع و دارای کتیبه صدر و ذیل است و حاشیه پهن بیرونی، مزین به نیم ترنج‌ها و سر ترنج‌های متوالی، متقارن و متوازن است.

فاضل هاشمی، در ادامه اظهار داشت: در این نسخه، سر سوره‌ها دارای کتیبه مذهب و مرصع است و نشانه‌های خمس، عشر و سجده با شمسه‌های زرین به طلا و لاجورد مزین شده و جدول‌بندی‌ها در حاشیه، به طلا و لاجورد است.

وی ادامه داد: اسامی سوره‌ها، به خط ثلث لاجورد کتابت شده است و فواصل آیات، گوی زرین با خال‌های لاجوردی منقوش شده است.

فاضل‌هاشمی افزود: صفحه آخر این نسخه نیز پنج سطری و به قلم زر تحریردار و دارای پیشانی صدر و ذیل مزین به گل و برگ زرین و پیچ و خم‌های اسلیمی است.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان، این نسخه را با جلد تیماج سوخت و دارای ترنج و سر ترنج و چهار لچکی توصیف کرد و اظهار داشت: در حاشیه بیرونی آن آیت‌الکرسی به خط ثلث نگاشته شده است.

فاضل هاشمی اضافه کرد: این نسخه از قرآن کریم طبق یادداشت پشت برگ آغازین آن، در سال 1099 در اختیار مستوفی ایالت آذربایجان بوده است.

انتهای پیام/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول