به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بهرام جلالیپور صبح امروز در کارگاه آسیبشناسی تئاتر کودک و نوجوان در همدان اظهار داشت: از آن جا که کار برای مخاطب کودک و نوجوان حساستر و دارای ظرافت بیشتری است باید به این مهم ارج نهاده و این حساسیت و دقت را در ارائه آثار مد نظر قرار داد.
وی کودکان امروز را جوانان فردا دانست و ادامه داد: نگهداری از این نهال خیلی مهم است چراکه کودکان و نوجوانان بسیار تأثیرپذیرتر از بزرگترها هستند و اگر آموزشهای آنها ضعف داشته باشد میتواند در آینده مشکلساز باشد.
این فعال عرصه تئاتر با تأکید بر اینکه نمایشنامه کودک و نوجوان باید غنی و قوی باشد، افزود: یک نمایشنامهنویس باید از دیدگاه کودک و نوجوان به موضوع نگریسته و با این زمینه ذهنی نسبت به نوشتن نمایشنامه اقدام کند.
وی با بیان اینکه چندان به این موضوع اهمیتی داده نمیشود، ادامه داد: امر پژوهش در ارائه نمایشنامه برای کودک و نوجوان از موضوعاتی است که نباید هیچ گاه مغفول واقع شود.
جلالیپور تأکید کرد: در امر پژوهش برای نمایشنامهنویسی باید به موضوعاتی چون «درونمایه» و «ساختار» توجه ویژه داده شود.
وی با اشاره به اینکه «باورپذیری» و «همذاتپنداری» یکی از موضوعاتی است که در میان کودکان و نوجوانان به وضوح دیده میشود، اظهار داشت: توجه به این مباحث در نمایشنامه از دیگر مقولاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.
*در تئاتر کودک باید بر اساس زاویه دید مخاطب کار کرد
این فعال عرصه تئاتر تأکید کرد: وقتی درام را برای کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار میدهیم باید به عناصر آن از زاویه دید مخاطب توجه شود.
وی با بیان اینکه آموزش مستقیم در تئاتر برای کودک و نوجوان آن طور که باید و شاید جواب نمیدهد، اظهار داشت: باید با شناخت نیاز مخاطب در راستای پاسخ به آن در قالب نمایش وارد کار شده و اثری مطلوب را خلق کرد تا بتواند اثرات خوبی را در بر داشته باشد.
جلالیپور تأکید کرد: در تئاتر کودک و نوجوان باید عنصر مخاطب را مد نظر قرار داده و بر این اساس وارد کار شد به طوری که سلایق و ذائقه مخاطب را مد نظر قرار دهد.
وی در ادامه سخنانش به معانی مختلف دراماتورژی در تئاتر و لزوم استفاده از آن در این هنر پرداخت و ادامه داد: معنی عام این موضوع به معنای «نمایشنامهنویس» است، معنی دیگر آن نیز استفاده از این عنوان در گروههایی است که اساس کارشان بر اساس بداههپردازی نمایش است.
به گفته این فعال عرصه تئاتر، سومین ساحت مفهوم «دراماتورژ» به معنی کسی است که متن غیر دراماتیک را تبدیل به دراماتیک و یا یک متن دراماتیک را از یک ساختار روایی غیر تئاتری به یک ساختار روایی تئاتری تبدیل میکند.
وی با بیان اینکه در ایران چندان به مفهوم دراماتورژ اهمیتی داده نمیشود، گفت: در کشور ما دراماتورژ کسی است که تنها در کنار کارگردان قرار میگیرد و جنبههای دراماتیکی را به وی پیشنهاد میدهد تا نمایش بر روی صحنه رود.
جلالیپور ادامه داد: این در حالی است که دراماتورژ کسی است که یک متن دراماتیک و غیر دراماتیک و یا متنی که دچار کمبود عناصر درام است را بهبود میبخشد و از ظرفیت علم دراماتورژی برای ارائه یک اثر خلاقانه و مطلوب استفاده میکند.
وی با بیان اینکه از طریق علم دراماتورژی میتوان یک ایده را به یک متن منسجم تبدیل کرد، افزود: دراماتورژ از ابتدا باید در گروه حضور داشته و از انتخاب موضوع نمایشنامه تا سایر انتخابها میتواند با کمک و همراهی دراماتورژ انجام گیرد.
این فعال عرصه تئاتر در پایان سخنانش فراهم کردن اطلاعات جنبی برای کارگردان را از دیگر وظایف دراماتورژ دانست و اظهار داشت: رفع ضعفهای اثر دراماتیک و دادن جذابیت به آن از دیگر موضوعاتی است که باید توسط یک دراماتورژ انجام شود.
انتهای پیام/صا10/چ3000