اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کاهش خطرات بلایای طبیعی نیازمند حضور مردم در عرصه مدیریت بحران

خبرگزاری فارس: مدیریت بحران به عنوان یکی از امور مهم در حوادث غیرمترقبه تنها با همیاری مردم با نیروهای دولتی و سازمان‌های مختلف امدادی میسر می‌شود و در غیر این صورت نمی‌توان موفقیت این امر را در مواقع مورد نیاز مشاهده کرد.

کاهش خطرات بلایای طبیعی نیازمند حضور مردم در عرصه مدیریت بحران

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مقوله مشارکت مردم در امور مختلف به ویژه در مقوله‌های مدیریت موارد حساس امری است که از نظر هیچ فردی پنهان نبوده و نمی‌توان آن را بیهوده و غیراساسی تلقی کرد.

سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل یافته به منظور کاهش خطرات احتمالی حوادث در جوامع مختلف بشری یکی از اقدامات دولت‌های مختلف است که در راستای خدمات‌دهی هرچه بهتر و سریع‌تر برای آسیب‌دیدگان وقایع مختلف ترتیب یافته‌اند اما جای خالی این سازمان‌ها در کشور ما اندک اندک و با پدیدار شدن برخی رویدادهای دردناک در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده‌اند.

شاید بتوان از سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به عنوان تنها سازمان مردم‌نهاد در میان سازمان‌های پرشمار دولتی که مسئولیت خدمات‌دهی به مردم آسیب‌دیده را دارند، نام برد اما این سازمان به تنهایی و بدون حضور مردم در صحنه‌های حادثه نمی‌تواند موفقیت چندانی به دست آورده و نقش خود را به خوبی ایفاء کند.

پیگیری هر کدام از مسائل روز استانی و حتی کشوری همانند خشکسالی‌های اخیر، انتخابات و حتی برخی مسائل اقتصادی از مسئولان به نقطه‌ای می‌رسد که مردم در آن قرار دارند یعنی مردم در زمان حاضر به عنوان اصلی‌ترین مرکز فعالیت‌های مختلف در جامعه شناخته می‌شوند.

البته در مبحث مدیریت بحران مقوله مردم‌یاری و سازمان‌های مردم‌نهاد مبحث جدید نیست و خوشبختانه از سالیان دور این امر تکرار شده حال این که تا چه حد مورد قبول مسئولان و مردم واقع شده با توجه به نتایج خدمات‌رسانی در مواقع حساس اجتماعی مشخص می‌شود.

در همین راستا نظرات تنی چند از مسئولان استانی سازمان مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در خصوص نقش مردم در کاهش اثرات بلایای طبیعی شنیدنی و جالب توجه است:

* حضور مردم در صحنه‌های مختلف نشانگر علاقه ملی به مدیریت بحران

محبوب زارع مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در خصوص خسارت‌های بلایای طبیعی در استان در سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 3 هزار و 800 میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی، مسکونی و سایر حوزه‌های استان خسارت وارد شده که این میزان ناشی از وقوع 14 زلزله، 54 سیلاب و همچنین آلودگی 37 روزه هوا در نقاط مختلف استان بوده است.

وی حضور مردم در صحنه‌های مختلف حادثه حتی در محل‌هایی نظیر تصادفات بسیار جزئی چشمگیر بوده و این امر نشانگر اوج علاقه مردم به مباحث مدیریت بحران است.

زارع با اشاره به این که ایران اسلامی رتبه دهم از لحاظ حادثه‌خیز بودن را به خود اختصاص داده گفت: به همین دلیل باید توجه بیشتری به آموزش مردمی و همچنین گسترش فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه مدیریت بحران شود.

مدیرکل بحران آذربایجان‌غربی در پایان ابراز داشت: برگزاری نمایشگاه‌ها و اجرای برنامه‌های مختلف برای جلب توجه مردم یکی از بهترین راه‌ها برای ورود اقشار مختلف به عرصه مدیریت بحران است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

* ضرورت آمادگی دائمی مردم برای مقابله با بلایای طبیعی

سید جواد محمودی به عنوان جانشین رئیس شورای مدیریت بحران آذربایجان‌غربی نیز نقش مردم در این مقوله را بسیار مهم دانست و افزود: نباید تدابیر و اقدامات مختلف نهادها برای رفع تکلیف بر دوش مدیران باشد و در طول سال به هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی محدود شود بلکه باید در تمام ایام سال و در هر شرایطی آمادگی مقابله با هر نوع خطری را داشته باشیم.

وی که خود یکی از فعالان عرصه مردمی مدیریت بحران نیز محسوب می‌شود ضمن ذکر خاطراتی از زلزله اخیر در آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در این زلزله مردم نقش اساسی را در کمک‌رسانی بر عهده داشتند و هم‌اکنون نیز این کمک‌ها قطع نشده و همچنان شاهد ارسال هدایای نقدی و غیرنقدی اقشار مختلف به مناطق زلزله‌زده هستیم، بنابراین حس انسان‌دوستی در میان مردم ایران تا حدی غلیان می‌کند که در هر شرایطی حاضر به شرکت در صحنه‌های مدیریت بحران هستند.

محمودی در ادامه وقوع زلزله و بلایای طبیعی شدید در سایر کشورها و کمترین خسارت مالی و جانی در چنین ممالکی را ناشی از وجود سازمان‌های مردم‌نهاد در کشورها عنوان کرد و گفت: در کشور ما نیز باید سازمان‌هایی علاوه بر جمعیت هلال احمر وارد کار شده و آموزش‌های لازم را برای مقابله با هر نوع بلای طبیعی به مردم ارائه دهند.

* اساتید و کارشناسان وارد عرصه آموزش مدیریت بحران شوند

جانشین رئیس شورای مدیریت بحران آذربایجان‌غربی همچنین ضمن دعوت از اساتید و کارشناسان عرصه مدیریت بحران برای ورود به عرصه اجرایی عنوان کرد: عرصه مدیریت بحران عرصه‌ای نیست که بتوان با اندکی فعالیت بیشتر در آن موفق شد بلکه در این زمینه نیاز به مشورت و همکاری تمام اساتید و کارشناسان هست تا به این ترتیب شاهد ارتقای سطح معلومات مردمی در خصوص مقابله با اثرات بلایای طبیعی باشیم.

محمودی در پایان با تاکید بر ساماندهی اطلاعات حوزه حمل و نقل در استان اذعان داشت: تهیه بانک اطلاعاتی قوی و جامع از مشخصات ناوگان حمل و نقل عمومی استان و همچنین تشکیل سامانه مشخصات فنی شبکه راه‌ها و معابر عمومی استانی از ضروریات حوزه مدیریت بحران است تا در مواقع حساس این مرکز کارآمدی بیشتری برای ارائه خدمات به هم‌وطنان داشته باشد.

با شنیدن سخنان این مسئولان از حوزه مدیریت بحران استان سراغ دکتر کوروش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی می‌رویم تا اطلاعاتی در خصوص توانمندی‌های این نهاد در حوزه مدیریت بحران بگیریم.

* وضعیت مطلوب بیمارستان و نامطلوب تخت‌های بیمارستانی در استان

ساکی در سخنان خود ابراز داشت: در حال حاضر استان نیاز به حدود یک هزار و 110 تخت بیمارستانی دارد که باید تا پایان سال 93 فراهم شود.

وی افزود: تعداد تخت‌های موجود بیمارستانی در آذربایجان‌غربی حدود 3 هزار مورد است که این تعداد نسبت به تعداد جمعیت استان سهم اندکی را پوشش می‌دهد و به همین دلیل به دغدغه اصلی تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ابراز داشت: با توجه به این که طرح پزشک خانواده به عنوان یکی از طرح‌های اصلی در زمینه بهداشت فردی محسوب می‌شود تاکنون بیش از 75 درصد مردم استان جهت شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که امید است با شروع طرح شاهد کنترل مناسب بیماری‌ها و همچنین مدیریت مناسب‌تر وقایع باشیم.

وی در خصوص تعداد مراکز بهداشتی موجود در استان نیز تصریح کرد: در حال حاضر 993 خانه بهداشت، 115 مرکز بهداشت روستایی و 37 مرکز بهداشت شهری در آذربایجان‌غربی وجود دارد که در کنار چهار مرکز مشاوره رفتاری مشغول به ارائه خدمات به هم‌وطنان هستند.

دکتر ساکی در پایان خاطرنشان کرد: ارائه اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی موجب بهینه‌سازی رفتار پزشکان و همچنین مقابله مناسب‌تر با خطرات و بیماری‌ها می‌شود.

با توجه به گفته‌های مسئولان چنین برداشت می‌شود که در صورت مردمی‌شدن مقوله مدیریت بحران یا حتی با ورود مردم به این عرصه می‌توان شاهد گسترش فعالیت‌های پیشگیرانه در زمینه مقابله با اثرات بلایای طبیعی بود چرا که در این مورد خدمات مناسبی توسط مدیران دستگاه‌های دولتی ارائه می‌شود اما این بخش به تنهایی و بدون همکاری اقشار مختلف جامعه قادر به ارائه تمام خدمات نیست.

شاید برگزاری برنامه‌های مختلف و مردمی در طول هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی بتواند راهکار مناسبی برای جذب علاقمندان به سوی همیاری در این زمینه باشد اما باید به این نکته نیز توجه شود که مقابله با بلایا و حوادث طبیعی و غیرطبیعی بدون آموزش اصول مختلف امکان‌پذیر نخواهد بود و به همین دلیل باید چاره‌ای منطقی برای نشان‌دادن توانمندی‌های مدیریت بحران و کارکنان آن در طول سال اندیشیده شود تا مردم بیشتر و بهتر در جریان اقدامات این مجموعه قرار گیرند.

نکته پایانی گزارش این که مسئولان دولتی حاضر در راس مجموعه مدیریت بحران استانی باید در راستای تفهیم هرچه بهتر موضوع نزد مردم از طریق برگزاری جلسات عمومی در مساجد و مکان‌های عمومی، نصب تبلیغات محیطی در طول سال و معرفی مجموعه برای مردم و همچنین حضور بیشتر در میان اقشار جامعه با اجرای مانورها و برنامه‌های متنوع تلاش کنند چرا که این مبحث یکی از موارد خاص اجتماعی است که متأسفانه برخی مردم به دلیل تبلیغ و اطلاع‌رسانی نامناسب حتی مفهوم مدیریت بحران را به درستی درک نکرده‌اند و به این سادگی نمی‌توانند خود را با چنین مجموعه‌ای وفق دهند.

==============

گزارش از سجاد امیرکردلر

==============

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول