اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سفر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به مصر

خبرگزاری فارس:وزیر دفاع رژیم صهیونیستی که برای دیدار با مقامات مصری وارد قاهره شده است گفت : هیچ اختلافی میان مصر و اسرائیل وجود ندارد . عزر وایز گفت : در حال حاضر ما با مصر در رابطه با صحرای سینا هیچ اختلافی نداریم ولی با آمریکا اختلافاتی وجود دارد.

سفر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به مصر

رخدادهای 30مهر 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با گروهی از روشندلان به شایعاتی که این روزها از سوی عده ای درباره کانالیزه شدن «امام خمینی» مطرح می شود واکنش نشان داده و فرمودند : همه اخبار کشور به من می رسد و با همه اقشار ملاقات دارم .

امام خمینی همچنین در دیدار با اقشار مختلف مردم و عشایر به مسائل مطرح شده در جلسه روز جمعه گذشته [27مهر] حزب خلق مسلمان در مخالفت با ولایت فقیه و مجلس خبرگان واکنش نشان داده و فرمودند : ولایت فقیه ولایت رسول الله است، اینها از ولایت رسول‎اللّه‎ هم می‎ترسند! رهبر انقلاب همچنین در مورد کسانی که خواهان انحلال مجلس خبرگان هستند فرمودند : مگر می توانند مجلس خبرگان را منحل کنند من توی دهن آنها می زنم .

گروه فرقان امروز طی اطلاعیه هایی که به روزنامه ها ارسال داشت رسما مسئولیت ترور هانس یواخیم لایب معاون یک سازمان دارویی آلمانی در ایران را بعهده گرفت . گفته می شود ترور بازرگان آلمانی پوششی است برای باقی ترورها تا مسیر پرونده گروهک فرقان منحرف شود .

احسان نراقی نیز امروز در اطلاعیه ای که روزنامه ها آنرا منتشر کردند گفت : برخی ادعا می کنند که من ایدئولوگ رژیم گذشته بودم ولی اینگونه نیست .

خبر دیگر آنکه 11تن از اعضای یک شبکه تروریستی که قصد نفوذ به خاک ایران را داشتند در دهانه خلیج فارس با مقداری مهمات و ابزار تخریبی دستگیر شدند .

گزارش های رسیده از مهاباد حاکی است که از نخستین ساعات بامداد امروز مجددا میان پاسداران و نظامیان از یک سو و شورشیان وابسته به حزب دموکرات از سوی دیگر برخوردهای شدیدی آغاز شده است .

وزیر مسکن و شهرسازی نیز امروز گفت : دولت برای رفع بحران کردستان سه راه حل نظامی،  سیاسی و عمرانی را در پیش خواهد گرفت.  همچنین دولت آماده است مذاکرت سیاسی با کردها ادامه یابد تا خواست‏های منطقی آنها مطرح شود.

امروز همچنین دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اتهامات حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت نفت اطلاعیه ای صادر کرد . در این اطلاعیه با اشاره به درخواست نزیه مبنی بر شکل گیری یک دادگاه ویژه با حضور رهبر انقلاب برای بررسی اتهامات وی آمده است : مگر شما چه فرقی با دیگران دارید؟

ابوالحسن بنی صدر در باشگاه افسران خرم آباد به دعوت جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی سخنرانی کرد . وی در این سخنرانی ایدئولوژی مجاهدین خلق[منافقین] را التقاطی و استالینیستی خواند .

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی که برای دیدار با مقامات مصری وارد قاهره شده است گفت : هیچ اختلافی میان مصر و اسرائیل وجود ندارد .

شایعاتی که این روزها نشرش می دهند / شایعه کانالیزه شدن رهبری

رهبر انقلاب امروز با گروهی از روشندلان دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات مطرح در این دیدار عبارت است از :

1- ما امروز مبتلا هستیم به یک شایعه‎هایی که روی آن شایعه‎ها می‎خواهند این نهضت را نگذارند تحقق پیدا کند. یکی از شایعه‎ها، که شایعه‎سازان نشرش می‎دهند و گاهی برای ما می‎نویسند، گاهی در نطقهای اشخاص دیده می‎شود ـ حتی شنیدم که دیشب هم در مسجد امام یک آقایی همین معنا را گفته است ـ این است که فلانی اصلاً دست به او نمی‎رسد؛ هیچ‎کس نمی‎تواند با او ملاقات کند؛ فقط چند تا اهل علم، چند تا معمَّم. همین یک کانال است...

همه اخبار کشور به رهبری می رسد 

2- اینطور نیست که اینها می‎گویند، مغرضین می‎گویند، که یک کانال فقط فلانی دارد. من هیچ کانال خاصی ندارم. من هیچ اصحابی ندارم. من با همه مردم، با همه قشرها ملاقات می‎کنم. مطالب همه را می‎شنوم. کاغذها به من می‎رسد. و همه اخبار که در ایران واقع می‎شود آنهایی که مهم است و باید به ما برسد می‎رسد.

من هم گوش می‎کنم رادیو را در وقتی که اخبار را پخش می‎کند؛ و هم نگاه می‎کنم تلویزیون را؛ هم تمام، یعنی اکثر مطبوعات اینجا ـ آنهایی که مورد اهمیت است ـ می‎آیند؛ و هم خلاصه اینها برای من نوشته می‎شود می‎آید؛ و هم اخبار همه جا به وسیله وزیر ارشاد برای من می‎آید؛ و هم اخبار مملکت به وسیله ژاندارمری کل و رئیس ارتش، و عرض می‎کنم که جاهای دیگر، شهربانی، برای من می‎آید. (1)

یکی از افرادی که بعدها اتهام کانالیزه شدن به امام خمینی رامطرح کرد آیت الله منتظری است .کانالیزه شدن دفتر و دادن اطلاعات غلط به آیت الله منتظری، یکی از اتفاقات عبرت آموزی بود که باعث شد وی حتی از مقابله جمهوری اسلامی با گروهک تروریستی منافقین انتقاد کند اما حضور باند تروریست و آدم کش مهدی هاشمی در حلقه اول اطرافیان خود را نبیند بلکه از آنها تا پای معارضه با انقلاب و امام هم دفاع کند.

3- من بی‎خبر نیستم از اوضاع مملکت ، شما هر حرفی را که می‎خواهید بپرسید که من از مملکت اطلاع دارم، همه جهات را. گزارشهای کردستان هر روز برای من می‎آید. شما چه حرفهای نامربوطی است که می‎زنید و چه تبلیغات سوئی که می‎کنید و غرضمندانه فریاد می‎زنید.(2)

پاسخ های کوبنده امام به حزب خلق مسلمان / به صورت های مختلف با اسلام مخالفت می کنند

امام خمینی امروز همچنین با نمایندگان اقشار مختلف مردم و عشایر دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات رهبر انقلاب در این دیدار عبارت است از :

1- به صورتهای مختلف با اسلام مخالفت می‎کنند. در مجلس خبرگان به مجرد اینکه صحبت ولایت فقیه شد، شروع کردند به مخالفت. حتی در آخر این اخیراً، در همین دو روز ـ سه روز پیش از این، در یکی از مجالسشان این منحرفین، اینهایی که از اسلام هیچ اطلاع ندارند، اینهایی که مخالف با اسلام هستند، در مجلسشان گفتند که این مجلس خبرگان باید منحل بشود! و دیگران هم دست زدند برای آن یا تظاهر کردند.(3)

اینها از مجلس خبرگان می ترسند

2- اینها از مجلس خبرگان می‎ترسند، برای اینکه مجلس خبرگان می‎خواهند ولایت فقیه را اثبات کنند.مجلس خبرگان می‎خواهند تصویب کنند آن چیزی را که خدای تبارک و تعالی فرموده است، و اینها از او می‎ترسند. اینها خیال می‎کنند که اگر چنانچه ولایت فقیه پیش بیاید، قضیه قُلدری پیش می‎آید و دیکتاتوری پیش می‎آید. در صورتی که در اسلام این حرفها نیست.

3- اینها باید بفهمند این را که تا این محراب و منبر هست و تا این خطابه‎خوانها و این اسلام و مسلمین و این بازار اسلام و این جوانان مسلمان هستند، نمی‎توانند کاری بکنند. اینها باید بفهمند این را که در خدمت رژیم سابق یا در خدمت اربابهای رژیم سابق دارند کار می‎کنند. اگر فهمیده هستند، از روی فهم می‎کنند، خائن هستند. و اگر چنانچه از روی بی‎اطلاعی و جهالت است، جاهل هستند.

ولایت فقیه ولایت رسول الله است

4- قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است. همان ولایت رسول‎اللّه‎ هست. و اینها از ولایت رسول‎اللّه‎ هم می‎ترسند! شما بدانید که اگر امام زمان ـ سلام‎اللّه‎ علیه ـ حالا بیاید، باز این قلمها مخالف‎اند با او. و آنها هم بدانند که قلمهای آنها نمی‎تواند مسیر ملت ما را منحرف کند.

قلم های شما از تفنگ های دموکراتها بیشتر ضربه می زند

5- دست و پا نزنید! خودتان را به ملت ملحق کنید. بیایید در آغوش ملت. قلمهای شما از تفنگهای آن دمکراتها به اسلام بیشتر ضرر دارد. نطقهای شما به اسلام ضررش بیشتر از آن توپهایی است که آنها به جوانان ما می‎بندند و تفنگهایی که آنها می‎بندند؛ ضررش به اسلام بیشتر است، برای اینکه آنجا دشمن معلوم است، و شما به صورتهای مخفی به میدان می‎آیید. قلمهای شما از سرنیزه‎های رضاخان بدتر است برای اسلام! و شما مضرتر هستید از رضاشاه...

اگر قدرت به دست ولایت فقیه باشد عزا می گیرند

6- مگر شما می‎توانید که مجلس خبرگانی که ملت با آن آراء زیاد این مجلس را درست کرده با یک کلمه‎ای که شما بگویید «ما می‎گوییم که منحل باشد» مگر با این حرفها شما می‎توانید، مگر شما قابل آدم هستید! اگر چنانچه ولایت فقیه بشود، دیگر همه قدرتها دست فقیه می‎آید! پس بنابراین عزا باید بگیرید! اینها اگر همه قدرتها دست رئیس جمهور مثلاً کذایی بیاید، هیچ حرفی ندارند، همه قدرتها دست رئیس جمهور باشد، اگر همه قدرتها دست یک نخست وزیر مثلاً منحرفی بیاید، آن هم حرفی به آن ندارند.

اگر فقیه بخواهد زورگویی کند از ولایت ساقط است

7- شما از ولایت فقیه نترسید، فقیه نمی‎خواهد به مردم زورگویی کند. اگر یک فقیهی بخواهد زورگویی کند، این فقیه دیگر ولایت ندارد. اسلام است، در اسلام قانون حکومت می‎کند. پیغمبر اکرم هم تابع قانون بود، تابعِ قانون الهی، نمی‎توانست تخلف بکند.

8- ولایت فقیه، ولایت بر امور است که نگذارد این امور از مجاری خودش بیرون برود. نظارت کند بر مجلس، بر رئیس جمهور، که نبادا یک پای خطایی بردارد. نظارت کند بر نخست وزیر که نبادا یک کار خطایی بکند. نظارت کند بر همه دستگاهها، بر ارتش، که نبادا یک کار خلافی بکند. جلو دیکتاتوری را ما می‎خواهیم بگیریم، نمی‎خواهیم دیکتاتوری باشد، می‎خواهیم ضد دیکتاتوری باشد.ولایت فقیه، ضد دیکتاتوری است؛ نه دیکتاتوری. چرا این قدر به دست و پا افتاده‎اید و همه‎تان خودتان را پریشان می‎کنید بیخود؟

من توی دهن کسی می زنم که بخواهد مجلس خبرگان را منحل کند

9- آن وقتی که با روغن پای روحانی ما را سوزاندند شما کجا بودید؟ حالا سردرآوردید و حرف می‎زنید، و نمی‎دانم، به ولایت فقیه اشکال می‎کنید، نمی‎دانم مجلس را می‎خواهید منحل بکنید؟مگر شما قدرت این را دارید؟ توی دهنتان می‎زنم من!(4)

آن وقتی که با روغن پای روحانی ما را سوزاندند شما کجا بودید؟ حالا سردرآوردید و حرف می‎زنید، و نمی‎دانم، به ولایت فقیه اشکال می‎کنید، نمی‎دانم مجلس را می‎خواهید منحل بکنید؟مگر شما قدرت این را دارید؟ توی دهنتان می‎زنم من!

اطلاعیه گروهک فرقان درباره یک ترور

گروه فرقان امروز طی اطلاعیه هایی که به روزنامه ها ارسال داشت رسما مسئولیت ترور هانس یواخیم لایب معاون یک سازمان دارویی آلمانی در ایران را بعهده گرفت . در بخشی از این اطلاعیه آمده است :جاسوسان آلمانی عوامل سیای آمریکا در ایران هستند که به بهانه های مختلف از جمله ماموران فنی و صنعتی اقتصادی و...در کشورهای گوناگون به اجرای برنامه های ویرانگرانه خویش مشغولند .

در این اطلاعیه به جاسوسان غربی هشدار داده شده است که با آنان نیز همچون جاسوس آلمانی برخورد خواهد شد . (5) کارشناسان در میانه ترورهای صورت گرفته توسط عوامل فرقان این ترور را با دیده شک و تردید نگاه می کنند ، گمان می رود که گروهک فرقان برای منحرف کردن مسیر تحقیقات و نیز کند کردن روند شناسایی و دستگیری اعضای خود دست به این ترور زده است .

نراقی : ایدئولوگ طاغوت نبودم !

احسان نراقی در اطلاعیه ای که روزنامه ها آنرا منتشر کردند گفت : برخی ادعا می کنند که من ایدئولوگ رژیم گذشته بودم ولی اینگونه نیست .وی با اشاره به نامه سرگشاده ای که بازپرسان و قضات سابق دادسرای انقلاب اسلامی تهران به سید احمد خمینی فرزند امام ارسال داشته و در آن این ادعا را مطرح کرده اند گفت : به نظر می رسد که دستهایی در کار است که این مطلب خلاف را هر چند وقت یکبار در جرائد عنوان کنند و من در حیرتم که چگونه کسانی که خود را قضات تحقیق میدانند به این سهولت به من افترا می زنند .

احسان نراقی از کسانی است که وفاداری خود را به رژیم پهلوی در سالهای قبل از کودتای 28مرداد 1332به اثبات رسانده بود پس از مطالعات مقدماتی طرح ایجاد یک تشکیلات و گروه ظاهرا مخالف را به شاه و مسئولین رده بالای رژیم پهلوی ارائه کرد و پس از تصویب کلیات این طرح دست به کار سازماندهی آن گردید.مخالف نمایی و تظاهر به مبارزه با رژیم در شمار اصلی ترین برنامه های این تشکیلات قرار داشت ، قرار بود این سازمان بر اساس تحلیل های جامعه شناختی راهکارهایی برای فریب مردم و منحرف ساختن انقلاب و متوقف نگهداشتن خواستهای مردم در حد بسیار نازل تغییرات روبنایی و اجرای برنامه های رفورمیستی ارئه کند .

وی ادامه داد : من شخصا با استناد به آثار خودم این عنوان را افترای محض می دانم و از نویسندگان نامه سرگشاده می خواهم که اگر از تالیفات ، سخنرانی ها ، مصاحبه ها و مقالات اینجانب هرگونه مطلبی را که حاکی از این مدعا می باشد بدست آوردند منتشر کنند . (6)

کشف شبکه جدید خرابکاری در آبادان

11تن از اعضای یک شبکه تروریستی که قصد نفوذ به خاک ایران را داشتند در دهانه خلیج فارس با مقداری مهمات و ابزار تخریبی دستگیر شدند . گفتنی است از دستگیرشدگان 18بسته بمب دستی با چاشنی و فتیله دار و نیز بمب های مخصوص انفجار قطار کشف شده است . (7)خبر دیگر از خوزستان اینکه 18روز پس از فاجعه خرابکاری و کشتار در راه آهن جنوب باردیگر براثر انفجار بمب در مسیر خط آهن خرمشهر – تهران 11سالن قطار فوق العاده مسافربری از خط خارج شد . (8)

8تن از کارمندان بانک تهران و ملی که با گذرنامه های خود اقدام به دریافت ارز برای یکی از اشخاص فراری کرده و قصد داشتند ارزها را که بالغ بر 44هزار دلار بود توسط یک زن از کشور خارج و در اختیار آن شخص قرار دهند در فرودگاه دستگیر شدند .

مهاباد دوباره صحنه جنگ شد

گزارش های رسیده از مهاباد حاکی است که از نخستین ساعات بامداد امروز مجددا میان پاسداران و نظامیان از یک سو و شورشیان وابسته به حزب دموکرات از سوی دیگر برخوردهای شدیدی آغاز شده است . این درگیری ها در پی چند ساعت آرامش شبانه در مهاباد شروع شد .غروب دیروز ساختمان برق مهاباد نیز مورد اصابت قرار  گرفته و آسیب دید و متعاقب آن برق شهر بطور کلی قطع شد . (9)

3راه حل نظامی – سیاسی و عمرانی دولت برای کردستان

وزیر مسکن و شهرسازی گفت : دولت برای رفع بحران کردستان سه راه حل نظامی،  سیاسی و عمرانی را در پیش خواهد گرفت.  همچنین دولت آماده است مذاکرت سیاسی با کردها ادامه یابد تا خواست‏های منطقی آنها مطرح شود.مهندس « مصطفی کتیرائی » ادامه داد: دولت سه طریق را همزمان لازم می داند، یکی از لحاظ عمرانی که مردم واقعا بدانند که این دولت قصد خدمت به آنها را دارد و هیچ تبعیضی وجود ندارد و هم حتما قوای نظامی هیچوقت نباید غافل باشد و همیشه باید مسلط بر اوضاع عمل کند. 

تا آنها بدانند که اصولا کسی که مهاجم باشد و بخواهد اخلالی بکند سرکوب می‌شود.  کتیرایی سومین راه حل را مذاکرات سیاسی خواند و گفت: اگر عناصر و افرادی از آنها هستند که میخواهند مذاکره کنند و خواست‏های منطقی دارند،  ما آماده شنیدنش هستیم،  ما دوست داریم مسائل از طریق منطق و راه حل سیاسی حل کنیم.

دولت با خودمختاری تمام نقاط کشور موافق است / باید معنای خودمختاری روشن شود

کتیرایی در مورد اصل خودمختاری نیز گفت : خودمختاری از زمان مرحوم طالقانی هم که به کردستان سفر کردند،  همیشه عنوان شده است که ما اصل خودمختاری را می پذیریم،  نه تنها برای کردستان بلکه برای تمام استان‏های ایران و ما اصولاً طرفدار این تز هستیم.  اما بیشتر بحث درمحتوای است که آیا از خودمختاری حزب دمکرات چه می فهمد؟ دولت چه می فهمد؟  اگر در محتوای آن تفاهمی وجود داشته باشد خود مختاری مسئله ای نیست که مورد قبول نباشد. (10)

قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است. همان ولایت رسول‎اللّه‎ هست. و اینها از ولایت رسول‎اللّه‎ هم می‎ترسند! شما بدانید که اگر امام زمان ـ سلام‎اللّه‎ علیه ـ حالا بیاید، باز این قلمها مخالف‎اند با او. و آنها هم بدانند که قلمهای آنها نمی‎تواند مسیر ملت ما را منحرف کند.

اتهامات حسن نزیه اعلام شد

دادستانی کل انقلاب جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اتهامات حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت نفت اطلاعیه ای صادر کرد . دادستانی در پاسخ به درخواست نزیه مبنی بر این که دادگاهی ویژه با حضور امام خمینی ، رئیس شورای انقلاب ، رئیس دیوانعالی کشور و نخست وزیر وی را محاکمه کنند تاکید کرد :معلوم نیست مجوز و مستند تشکیل چنین دادگاهی استثنایی چیست و چرا باید تشکیل شود؟در ادامه این اطلاعیه آمده است : مگرآقای نزیه در برابر عدالت و قانون چه تفاوتی بین خود و دیگر افراد قائل است؟

دادستانی انقلاب در ادامه به پاره ای از اتهامات نزیه اشاره کرد .ادامه سوء استفاده ها و حیف و میل بیت المال در حجم میلیونها دلار ، قصور در ایفای اصولی مدیریت این صنعت نسبت به فعالیت در امر اکتشاف و تولید ، بی توجهی در بهره برداری صحیح از مخازن نفتی لازم که موجب میلیاردها تومان خسارت شده است ، پرداخت میلیون ها ریال وجوه غیرقانونی و همچنین برداشت وجوه غیرقانونی و بی ترتیبی در اداره امور صنعت عظیم نفت و در نتیجه اختلال در این سرمایه و ثروت ملی و...از جمله این اتهامات است .(11)

دستگیری 8کارمند بانک به اتهام قاچاق ارز

8تن از کارمندان بانک تهران و ملی که با گذرنامه های خود اقدام به دریافت ارز برای یکی از اشخاص فراری کرده و قصد داشتند ارزها را که بالغ بر 44هزار دلار بود توسط یک زن از کشور خارج و در اختیار آن شخص قرار دهند در فرودگاه دستگیر شدند . (12)

نماینده امام برای مذاکره با مقامات عراقی به این کشور رفت

حجت الاسلام حسین کرمانی نماینده امام به اتفاق حجت الاسلام شیخ محمد باقر غروی و سرهنگ شهریاری معاون ناحیه ژاندارمری کرمانشاه و سرگرد علیخانی معاون مرزبانی قصر شیرین برای مذاکره با مقامات عراقی از طریق مرز خسروی وارد این کشور شدند .نماینده امام تصمیم دارد تا با مقامات مرزی عراق پیرامون مسائل مشترک بین مرزهای دو کشور مذاکره کند.(13)

بنی صدر : 80درصد تقصیر حوادث کردستان متوجه دولت است

ابوالحسن بنی صدر در باشگاه افسران خرم آباد به دعوت جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی سخنرانی کرد . بنی صدر در این مراسم گفت : در بحران کردستان دشمنان یک هدف بیشتر ندارند و آن این که انقلاب را بشکنند ، مسئله کردستان مسئله شکستن انقلاب ایران است .

بنی صدر ادامه داد : اگر انقلاب پیروز شود و در خاورمیانه نه روس اربابی خواهد داشت و نه آمریکا ، این از بدیهیات است .بنی صدر ادامه داد  : 80درصد تقصیر این بحران متوجه دولت است . وی گفت : حزب دموکرات یک اقلیت ناچیزی بود ، حزب دموکرات دموکرات نشد مگر از خلال دستگاههای دولتی .بنی صدر گفت : عزالدین حسینی با ساواک در زمان رژیم گذشته ارتباط داشت ما گفتیم ماهیت او را افشا کنید تا بی اعتبار شود ولی دولت به او اعتبار داد و به قم برد و با های و هوی به وی وجهه دادند و اینگونه شد .

مجاهدین خلق[منافقین] التقاطی و استالینیستی هستند

وی در مورد مجاهدین خلق و ایدئولوژی این گروهک گفت : من اطلاعی از شکل سازمانی و کارها و فعالیت های این گروه ندارم ، آنچه که من اطلاع دارم فکری است که در اروپا بصورت جزوه ها و کتابهایی می آمد ما میخواندیم . بنی صدر گفت : آن عقیده ای که ما آنجا فهمیدیم از مجاهدین خلق التقاطی است یعنی آمیخته ای است از اسلام و استالینیست . (14)

بنی صدر در حالی منافقین را یک گروه التقاطی با مشی استالینیستی می دانست که کمتر از یک سال بعد با این گروهک التقاطی پیمان برادری و اتحاد بست و در نهایت با لباس زنانه و به همراه رجوی سرکرده گروهک نفاق  از کشور فرار کرد .

اختلافی میان مصر و اسرائیل وجود ندارد

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی که برای دیدار با مقامات مصری وارد قاهره شده است گفت : هیچ اختلافی میان مصر و اسرائیل وجود ندارد . عزر وایز گفت : در حال حاضر ما با مصر در رابطه با صحرای سینا هیچ اختلافی نداریم ولی با آمریکا اختلافاتی وجود دارد . گفتنی است این سفر به دعوت همتای مصری وایزمن صورت گرفته است . (15)

پی نوشت:

1-  یکی از افرادی که بعدها این اتهام را دوباره مطرح کرد آیت الله منتظری است . زمانی که امام خمینی بعد از سالها مدارا با آیت الله منتظری وی را با دلی پرخون و قلبی مالامال از بی مهری ها از قائم مقامی رهبری برکنار کرد. آیت الله منتظری در خاطرات خود و نیز در خفی و عیان به این موضوع و شایعه دامن زد که رهبر انقلاب کانالیزه شده و این امام نبود که وی را برکنار کرده بود بلکه افرادی نظیر سید احمد خمینی نظرات و منویات خود را از زبان امام به رسانه ها القا می کردند ! این گستاخی ها تا بدانجا ادامه یافت که بعد از فوت آیت الله منتظری فرزند وی نیز با ادعای این که نامه تند 6/1/68امام به آیت الله منتظری دست خط سید احمد خمینی بود تلاش کرد امام را فردی معرفی کند که اطلاعات خود را از طریق کانال های خاص به ویژه سید احمد خمینی دریافت می کرد . احمد منتظری که پای ثابت همکاری با رسانه های بیگانه است و به وسیله برخی بقایای باند مهدی هاشمی (از جمله کدیور) نقش مهمی در فریب و مدیریت آیت الله منتظری علیه انقلاب و نظام و امام طی سال های پایانی عمر وی ایفا کرد، در پوشش دفاع از اقدامات پدر خود مدعی شد «من برای توجیه کار مرحوم امام خمینی در نوشتن نامه 6/1/68 به دانشجویان گفتم ممکن است نامه آیت الله منتظری به امام نرسیده باشد. گفتن این واقعیت که حاج احمد خمینی به جای امام، آن نامه را نوشته ممکن است تلخ باشد اما توهین نیست]![ وقتی حضرت آیت الله منتظری نامه 6/1/68 را مشاهده نمود بسیار متعجب شد و فرمود بعید است چنین مطالبی را استادش به او نوشته باشد. نامه 6/1 دست خط احمدآقا خمینی بود و پدرم هم دست خط را تأیید کرد.»این گزافه گویی در حالی است که حتی به شهادت عناصر ضدانقلاب، آیت الله منتظری توسط گروهک ها مدیریت و توجیه و تخلیه اطلاعاتی می شده است.به عنوان مثال 13مرداد 88 یک عضو پیشین گروهک تحکیم و ادوار تحکیم ضمن اشاره به ملاقات مکرر این 2 گروهک با منتظری تاکید کرده بود:« یکی از این ملاقات ها در سال 86 بود که به همراه جمعی از دوستان ادوار تحکیم و دفتر تحکیم به قم و بیت آیت ا... منتظری رفتیم. اتاقی مملو از بولتن های خبری. سراغ برخی دوستان غایب را گرفتند. آن زمان 3 تن از دوستان پلی تکنیک از سوی محاکم قضایی محکوم شده بودند. او روزانه اخبار خارجی و داخلی را دریافت می کرد». نویسنده مطلب سایت ضدانقلابی خودنویس توضیح نداده بود که «بولتن »های یاد شده توسط کدام تیم تهیه و در اختیار آقای منتظری قرار می گرفت؟

کانالیزه شدن دفتر و دادن اطلاعات غلط به آیت الله منتظری، یکی از اتفاقات عبرت آموزی بود که باعث شد وی حتی از مقابله جمهوری اسلامی با گروهک تروریستی منافقین انتقاد کند اما حضور باند تروریست و آدم کش مهدی هاشمی در حلقه اول اطرافیان خود را نبیند بلکه از آنها تا پای معارضه با انقلاب و امام هم دفاع کند. این روند بولتن سازی و کانالیزاسیون آیت الله منتظری کار را به جایی رساند که وی حتی از منافقین تروریست قاتل 72 شهید مظلوم انقلاب- و از جمله شهید محمد منتظری- دفاع کرد و به همین خاطر از سوی گروهک کانون مدافعان حقوق بشر (وابسته به شیرین عبادی) مورد ستایش قرار گرفت! (رک کیهان ، 20مهر 1389، صفحه2) امام جمارانی نیز در مورد شایعه کانالیزه شدن امام خمینی می گوید : این تفکر که ایشان [سید احمد خمینی] اخبار را به صورت نادرست به امام منتقل میکردند کاملاً نادرست است؛ من طی مدت زمانی که در کنار ایشان بودم حتی یک بار نیز چنین چیزی را مشاهده نکردم و ایشان براساس تفکر امام گام بر میداشتند و در صورتی که به چیزی اعتقاد داشتند و امام آن را رد میکرد می پذیرفتند. در ضمن امام انسانی باهوش و با ذکاوت بود که خود او به رصد اخبار می پرداخت و از طرق مختلف و منابع گوناگون اخبار را دنبال می کرد. آیا چنین انسانی را میتوان کانالیزه کرد؟

2- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 302

3- در جلسه 27مهرماه 58حزب خلق مسلمان سخنرانان با ولایت فقیه مخالفت کرده و خواستار انحلال مجلس خبرگان شدند . در این جلسه دکتر محمود عنایت تنها راه حل مشکلات را انحلال مجلس خبرگان خواند و به گزارش روزنامه اطلاعات مخاطبان نیز برای او کف زدند ! اشاره امام خمینی به این جلسه و واکنش حاضران در جلسه به سخنان عنایت است . (رک اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 2)

4- صحیفه امام جلد 10، صفحه 306

5- اطلاعات ، 30مهر 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 30مهر 1358، صفحه 2، احسان نراقی از کسانی است که وفاداری خود را به رژیم پهلوی در سالهای قبل از کودتای 28مرداد 1332به اثبات رسانده بود پس از مطالعات مقدماتی طرح ایجاد یک تشکیلات و گروه ظاهرا مخالف را به شاه و مسئولین رده بالای رژیم پهلوی ارائه کرد و پس از تصویب کلیات این طرح دست به کار سازماندهی آن گردید. در کتاب روزشمار انقلاب اسلامی در باره این سازمان آمده است :«...عده ای از روشنفکران که احسان نراقی سیادت شان را داشت در اوایل سال 1357با هدف حفظ نظام شاهنشاهی سازمانی به نام سازمان آزادگان متحد با نام مخفف سام تشکیل دادند ، افراد تشکیل دهنده این سازمان عبارت بودند از : احسان نراقی ، علیرضا میبدی ، دکتر هوشنگ افراسیاب ، دکتر عبدالکریم لاهیجی ...دکتر شاپورزندنیا ، سیروس شرفشاهی ، مسعود بهنود ، منوچهر رزم آرا ...غیر از حفظ نظام شاهنشاهی ، حراست از قانون اساسی و مبارزه با ارتجاع داخلی نیز جزو هدفهای سازمان بود » (رک روزشمار انقلاب اسلامی ، جلد اول ، چاپ اول ، انتشارات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی ، صفحه 197)

مخالف نمایی و تظاهر به مبارزه با رژیم در شمار اصلی ترین برنامه های این تشکیلات قرار داشت ، قرار بود این سازمان بر اساس تحلیل های جامعه شناختی راهکارهایی برای فریب مردم و منحرف ساختن انقلاب و متوقف نگهداشتن خواستهای مردم در حد بسیار نازل تغییرات روبنایی و اجرای برنامه های رفورمیستی ارئه کند . سران سازمان سام برای دستیابی به این اهداف و برای توفیق در امر فریب و گمراه ساختن مردم در طرح پیشنهادی خود به مسئولین خواسته بودند ساواک چند نفر از سران این تشکیلات را برای مدت زمان بسیار کوتاهی به زندان بفرستد و یا تشریه ارگان آنها را چند روزی توقیف نماید ، در گزارشی که ساواک درباره این سازمان تهیه کرده بود به اینگونه خواست های فریبکارانه سران سازمان سام اشاره شده است . در قسمتی از این گزارش می خوانیم : «...این گروه در نظر دارد برای جلب مردم شدیدا بی رحمانه به افراد و سران مملکت حمله کرده وحتی راضی هستند که برای نفوذ بیشتر در بین مخالفین نشریه گروهشان یکی دو شماره توقیف گردد...» (رک روزنامه کیهان ، 30/5/73)

یکی دیگر از اقدامات نراقی در زمان رژیم طاغوت نقش پنهان وی در سانسور کتاب می باشد . در حالی که هویدا در سال 1344در پاسخ به اعتراض های جلال احمد گفته بود که از وجود سانسور در ایران بی اطلاع هستم ، در سال 1355در سمیناری سانسور کتاب را پذیرفت و از نقش احسان نراقی در این باره پرده برداشت . (رک کیهان ، 26اردیبهشت 1381، صفحه8 ) در سال 1356تشکیلاتی با نام گروه آزادی کتاب و اندیشه در بیانیه مفصلی که با عنوان «25سال سانسور در ایران» انتشار داد به گوشه ای از آنچه در  این جلسه گذشته است اشاره کرده و نوشت :«در اواخر تابستان 1355جلسه مشترکی با حضور گروهی از ناشران و بعضی از مولفان و نویسندگانی که موضع طرفداری دستگاه رژیم پهلوی را داشتند و ماموران اداره سانسور و ماموران وزارت اطلاعات و ماموران سازمان امنیت و گروهی دیگر تحت عنوان سمینار کتاب به زعامت احسان نراقی تشکیل شد . هدف این اجلاس ظاهرا چاره جویی درباره وضع ناگوار کتاب و انتشارات بود . در یکی از نشست های این اجلاس امیر عباس هویدا نخست وزیر شرکت کرد . او در برابر تذکر محافظه کارانه یکی از شرکت کنندگان دولتی با لحنی بی ادبانه گفت :«بله ما کتاب را سانسور می کنیم و احتیاجی هم به پرده پوشی نداریم » در این جلسه در برابر تذکری که از طرف احسان نراقی در مورد نحوه سانسور داده شد هویدا با لحنی عصبانی فریاد زد :«مگر آقای نراقی شما خودتان نبودید که به من توصیه کردید کتابها مجددا پس از چاپ سانسور شود تا ناشران خودشان سانسور برقرار کنند؟» (رک کیهان ، 29اردیبهشت 1381، صفحه 8 به نقل از گروه آزادی کتاب و اندیشه ، 25سال سانسور در ایران ، صفحه 42)

7- اطلاعات ، 30مهر 1358، صفحه 3

8- اطلاعات ، 30مهر 1358، صفحه 11

9- اطلاعات ، 30مهر 1358، صفحه 2

10- اطلاعات ، 30مهر 1358، صفحه 2

11- اطلاعات ، 30مهر 1358، صفحه 10

12- کیهان ، 30مهر 1358، صفحه 1

13- کیهان ، 30مهر 1358، صفحه 12

14- جمهوری اسلامی ، 30مهر 1358، صفحه 5 ، بنی صدر در حالی منافقین را یک گروه التقاطی با مشی استالینیستی می دانست که کمتر از یک سال بعد با این گروهک التقاطی پیمان برادری و اتحاد بست و در نهایت با لباس زنانه و به همراه رجوی سرکرده گروهک نفاق  از کشور فرار کرد .

15- جمهوری اسلامی ، 30مهر 1358، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول