اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش فارس بررسی شد

مشکلات اقتصادی و بیکاری فاکتورهای اصلی طلاق در کردستان

خبرگزاری فارس: طلاق از جمله آسیب‌های اجتماعی حاد است که مشکلات اقتصادی و بیکاری از جمله فاکتورهای اصلی این معضل در کردستان به شمار می‌آیند.

مشکلات اقتصادی و بیکاری فاکتورهای اصلی طلاق در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خانواده یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین بخش از جامعه بشری همیشه و در همه جوامع مطرح بوده و برطبق اظهار نظر کارشناسان هرگاه این بخش از جامعه در مسیر رشد و شکوفایی باشد نشان از جامعه‌ای سالم بوده و هرگاه متزلزل باشد جامعه در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرد.

استان کردستان که نام یک استان فرهنگی را یدک می‌کشد این روزها با تزلزل بنیان خانواده و آفت طلاق روبه‌رو شده است که این مهم با وجود آمارهای متفاوت مسئولان استان و معاونت‌های اجتماعی همچنان در راهروهای دادگاه خانواده، مراکز مشاوره و مراکز مداخله در بحران خود را نشان می‌دهد.

* 25 درصد از طلاق‌ها در سال اول زندگی رخ می‌دهد

مدیرکل اداره ثبت‌احوال استان کردستان در پی آمارهای متفاوت و سؤال‌برانگیزی گفت: با نگاهی به وضعیت آمار تعداد طلاق‌های ثبت شده برحسب طول مدت ازدواج طی شش ماه گذشته امسال مشاهده می‌شود که بیشترین فراوانی طلاق ثبت شده، یعنی 25 درصد مربوط به زوجینی است که طول زندگی مشترک آن‌ها کمتر از یک سال بوده است.

عبدالله خسروی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه بیش از نیمی از طلاق‌ها در اوایل زندگی اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: تعداد یک‌هزار و 552 واقعه طلاق در شش ماهه اول سال 91 در سطح استان به ثبت رسیده که این رقم در قیاس با هزار و 512 موردی مدت مشابه سال قبل، 2.64 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در نیمه نخست سال‌جاری 9 هزار و 155 ازدواج در استان ثبت شده است و این تعداد نیز در مقایسه با 10 هزار و 165 فقره‌ای مدت مشابه سال گذشته با رشدی معادل 9. 9 درصد مواجه است.

با توجه به آمار مندرج در سایت این اداره‌کل و آماری که وی پیش از این آمار ثانوی گفته بود، واقعه ازدواج در شش ماهه اول سال‌جاری 9 هزار و 67 واقعه بوده است که نسبت به سال قبل به تعداد 10 هزار و 165 واقعه، 10.8 درصد کاهش داشته است و ثبت واقعه طلاق نیز در شش ماهه اول سال‌جاری یک‌هزار و 655 واقعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با یک‌هزار و 512 واقعه، افزایش 9.46 درصدی داشته است.

این مسئول افزود: براساس این آمار‌ها، 6 هزار و 274 مورد ازدواج شهری و 2 هزار و 881 مورد ازدواج روستایی داشته‌ایم و این در حالی است که طلاق شهری با یک‌هزار و 226 و طلاق روستایی با 326 مورد به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در برابر هر شش فقره ازدواج در استان یک مورد طلاق به ثبت می‌رسد، افزود: افزایش نرخ طلاق در شهرهای استان طبق آمار بیشتر از روستا‌ها است به طوری که شهرستان سنندج بیشترین آمار طلاق و شهرستان سروآباد کمترین رشد طلاق در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی میانگین سن ازدواج مردان را 20 تا 24 و زنان را 15 تا 19 سال عنوان کرد و گفت: در شش ماهه اول سال‌جاری بیشترین طلاق ثبت شده مردان میانگین گروه سنی 32 سال و زنان 28 سال بوده است.

* زن و شوهر و سایر افراد وابسته از طلاق متضرر می‌شوند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان نیز اظهار داشت: بیش از 60 درصد از کسانی که دچار طلاق زودرس (طلاق سال اول زندگی مشترک) می‌شوند مراجع قضایی پیدا کرده و دچار تخلف خواهند شد.

محمدعطا رحمانی‌آبیدر در پاسخ به ریشه‌های طلاق زودرس در استان گفت: عدم مدیریت خانواده در مردان، سودجویی بعضی از زنان با طمع پول و مهریه، عدم رشد تفاهم، عدم شناخت قبل از ازدواج، اعتیاد، رفتارهای بیمارگونه، مشکلات زناشویی و ضعف دانش زندگی زناشویی، عدم دانش در مورد مهارت‌های زندگی، ضعف مدیریت بحران زندگی و غیرمطلعی جامعه عوامل طلاق زودرس در استان است.

وی با اشاره به اینکه طلاق، هم برای شخص و هم دیگران مشکلاتی به وجود می‌آورد، اظهار داشت: وقتی طلاقی رخ می‌دهد این طلاق هم برای شخص در زندگی بعدی‌اش، هم خانواده و هم دیگران آسیب‌زا بوده و با بروز خشم به عنوان اسلحه عمومی و اجتماعی در جامعه، نقش تنش‌زای خود را آشکار می‌سازد.

رحمانی‌آبیدر یکی از ریشه‌ای‌ترین علل طلاق را عدم شناخت، آگاهی و اطلاع ذکر کرد و گفت: محدودیت‌ها در رفتار اثر گذاشته و ضعف اطلاعات، آموزش و ارتباطات عمومی جامعه را به سمت جامعه‌ای غیر مطلق سوق می‌دهد.

این کارشناس مسائل اجتماعی اضافه کرد: عدم ارتباط مناسب آحاد جامعه با همدیگر تنش بیرونی در خانواده را تشدید کرده و باید مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی افراد جدی گرفته شود.

* 27 سالگی، میانگین سن ازدواج در کردستان است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان از سن 27 سالگی به عنوان میانگین سن ازدواج در کردستان نام برد و گفت: میانگین سن طلاق برای مردها 32 سال و برای زن 27 سال است.

رحمانی‌آبیدر با اشاره به افزایش آمار طلاق در استان گفت: در شش‌ ماهه اول سال‌جاری یک‌هزار و 654 طلاق رخ داده که نسبت به مدت مشابه، یعنی سال قبل رشد 9.14 درصدی داشته و نرخ طلاق در استان از هر هزار نفر، 2.3 نفر است.

وی شهرستان‌های قروه، کامیاران و سروآباد را مقام‌های اول تا سوم از نظر طلاق برشمرد و اذعان داشت: با رشد طلاق در این شهرستان‌ها رتبه استان از سیزدهم کشوری به هشتم ارتقا یافت.

* شناخت قبل از ازدواج جدی گرفته شود

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در ادامه سخنان خود جدی گرفتن مرحله پیش از ازدواج را در بهبود روند طلاق و ازدواج لازم دانست و گفت: دوستی‌های خیابانی، عشق‌های سطحی، عدم مشورت با بزرگ‌ترهای خانواده و عدم شناخت کافی در مرحله قبل از ازدواج موجب سطحی‌نگری در زندگی و مسائل شده و نمی‌تواند مسائل عمقی را حل کند.

رحمانی‌آبیدر برنامه‌های ماهواره را عامل تخریب بنیان خانواده‌ها ذکر کرد و گفت: بزرگ‌ترین ضعف در جامعه ما عدم مراجعه به منابع ارائه اطلاعات است و خلأ مطالعه، تحصیل علم و کسب مهارت‌های زندگی جای خود را به کانال‌های ماهواره‌ای داده است.

وی تکنولوژی و پیشرفت را لازمه هر جامعه‌ای برشمرد و اظهار داشت: با ورود پیشرفت و تکنولوژی معضلاتی هم با آن وارد می‌شود و این در حالی است که غرب هیچ‌گاه پیشرفت‌ها و هنجارهای مثبت خود را در فیلم‌هایش برای جامعه هدف نشان نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: آموزش و دستگاه‌های اطلاع‌رسان در کشور به اندازه کافی وجود داشته اما آموزش‌ها باید جنبه کیفی به خود بگیرد و کسب مهارت‌های زندگی از خود شخص صورت بگیرد.

* نیمی از پرونده‌های مرکز مشاوره کلانتری، خانوادگی است

سرپرست مرکز مشاوره معاونت اجتماعی استان کردستان عنوان کرد: در سال گذشته 2 هزار و 836 پرونده کلانتری به مرکز مشاوره ارجاع داده شده که حدود نیمی از آنها مربوط به مسائل خانوادگی است.

مصطفی زارعی اظهار داشت: از این تعداد پرونده 44.7 درصد پرونده‌ها خانوادگی، 22.7 نزاع و درگیری، 16.6 مسائل حقوقی، 9.3 اجتماعی، 3.2 روانی، و چند درصد باقیمانده هم مربوط به مسائل شغلی و فردی و خانوادگی و تحصیلی است.

وی به علت‌های پرونده‌های خانوادگی اشاره کرد و گفت: پس از مشکلات اقتصادی، به ترتیب بدرفتاری جسمی و عاطفی زوجین، اعتیاد همسر، مشکلات ناشی از دخالت خانواده‌ها، عدم احساس مسئولیت زوجین و سوءظن در زناشویی از موضوعات پرونده‌های خانوادگی است.

وی با اشاره به اینکه 75 درصد از پرونده‌ها به مصالحه انجامیده است، گفت: با مصالحه خانواده‌ها در مرکز مشاوره با پرونده‌ها از دوش دستگاه قضا کمتر شده و تأثیر مثبت مشاوره خانوادگی پررنگ‌تر می‌شود.

وی به همراه سه مشاور دیگر این مرکز، شناخت قبل از ازدواج را در زندگی زوجین مهم خواند و اظهار داشت: عدم شناخت نشانه عدم بلوغ روانی زوجین بوده که در زندگی مشترک نشانه‌های خود را با بدرفتاری، بی‌مسئولیتی، ترک منزل و بی‌وفایی، مشکلات زناشویی و جنسی بروز داده و بنیان خانواده را تضعیف می‌کند.

زارعی به پیامدهای رشد طلاق و کاهش ازدواج در استان اشاره کرد و گفت: با رشد طلاق آمار زن‌های مطلقه افزایش یافته و امکان ازدواج برای دختران در سن ازدواج را کمتر کرده و به تبع آن در استان آسیب‌های اجتماعی و انحرافات افزایش می‌یابد.

وی به راهکارهای ترمیم این پدیده‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: مشاوره پیش از ازدواج، برگزاری کلاس‌های مهارت زندگی، مشاوره حین و بعد از ازدواج می‌تواند به هدایت زندگی توسط زوجین کمک بسیاری کند و ذهنیت‌های منفی در مورد مشاوره باید از بین رود.

وی در مورد دلایل کاهش ازدواج در استان نیز گفت: شرایط بلوغ روانی، مشکلات معیشتی و اقتصادی، جلو افتادن بلوغ جنسی نسبت به بلوغ روانی و تمکن مالی فرد را از ازدواج دور می‌کند.

* 40 درصد مراجعین به مراکز مداخله در بحران منجر به سازش می‌شود

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان کردستان هم اعلام کرد: 40 درصد از زوجینی که به مراکز مداخله در بحران بهزیستی مراجعه کرده‌اند به سازش و مصالحه رسیده‌اند.

محسن شجاعی به دلایل افزایش طلاق اشاره کرد و اظهار داشت: کمبود مهارت‌های زندگی، ضعف مدیریت خانواده، دخالت‌های اطرافیان، کمبود آموزش‌های زناشویی، عدم تفاهم و از همه مهم‌تر عدم شناخت زوجین نسبت به یکدیگر قبل از ازدواج روند طلاق در استان را افزایش می‌دهد.

وی به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج در زندگی زوجین اشاره کرد و گفت: عدم شناخت از مراکز مشاوره و عدم اعتقاد به درمان اختلافات در این مراکز زوجین را به دادگاه و مراجع قضایی سوق می‌دهد که این خود موجب عدم برگشت‌پذیری در جبران اختلافات و بازگشت به زندگی است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد ذهنیت مراجعه به دادگاه در صورت بروز اختلاف در زوجین برای مصالحه تصریح کرد: متأسفانه این ذهنیت با توجه به مسئله عدالت دادگاه وجود دارد اما باید زوجین به این مهم برسند که هنگام بروز اختلاف و مشاجره ابتدا به مشاور مراجعه کرده و اگر امکان ادامه زندگی وجود نداشت پس از کمی تأمل و تجدید نظر به دادگاه مراجعه کنند.

* فرهنگ‌سازی برای مشاوره قبل از ازدواج الزامی است

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کردستان با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای مشاوره قبل از ازدواج اذعان داشت: فرهنگ در جامعه باید از مهدهای کودک‌ آغاز و تا دوران زندگی زناشویی هم ادامه یافته و در طول این دوره‌ها طریقه برخورد با همسر و خانواده همسر به افراد آموزش داده شود.

وی پایگاه‌های مداخله در بحران در استان را ناکافی توصیف کرد و گفت: در سفر دور سوم هیئت دولت باید این پایگاه‌ها به 20 مورد می‌رسید که هنوز اعتبارات دریافت نشده به طوری که شهرک نایسر به عنوان یکی از مناطق آسیب‌خیز اجتماعی پایگاه مداخله در بحران ندارد.

شجاعی کاهش ازدواج به نسبت افزایش طلاق را معضلی جدی‌تری خواند و تصریح کرد: برای بحث ازدواج زیرساخت‌هایی لازم است که مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر خانواده‌ها شده است، از دلایل اصلی کاهش ازدواج است.

به اعتقاد این مقام مسئول، با توجه به بالا رفتن تحصیلات افراد و بالاتر رفتن سطح توقعات و افزایش رفاه به نسبت گذشته در نگرش به زندگی تغییر زیادی ایجاد شده است که این خود مانعی بر سر راه ازدواج در استان کردستان شده است.

* عارضه طلاق بر کودکان تحمیل می‌شود

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان کردستان از بروز مشکل فرزندان طلاق در پی رشد طلاق در استان خبر داد و گفت: کم پیش می‌آید فرزند طلاق در جامعه توانمند باشد و حتماً عارضه طلاق بر کودکان تحمیل شده و آثار سوء خود را نشان می‌دهد.

شجاعی پایبندی به اخلاق و ایمان درونی و قلبی را فاکتور نجات خانواده‌ها برشمرد و اظهار داشت: استفاده نکردن از قیدهای جزم‌اندیشی مثل همیشه، هیچ وقت و هرگز تنش‌زا بوده و استفاده از الفاظ درست آرامش بیشتری را بر جوّ خانه و خانواده می‌بخشد.

وی تصریح کرد: عارضه بیکاری و اعتیاد اولویت‌های جدی برای طلاق نیستند و اولویت اصلی فرهنگ غلط غربی و فیلم‌های ماهوارهای است.

* مشکلات اقتصادی و بیکاری فاکتورهای اصلی طلاق در کردستان هستند

رئیس شعبه نهم دادگاه خانواده سنندج مشکلات اقتصادی و بیکاری را مهم‌ترین فاکتورهای طلاق در استان ذکر کرد و گفت: وضعیت نامناسب اقتصادی خانواده‌ها، پایین بودن درآمد مردان، بیکاری و عدم تأمین معیشت خانواده بیشترین معضلات بروز طلاق در استان را دربر می‌گیرد.

یاسین باریک به عوامل دیگر طلاق در استان اشاره کرد و گفت: دخالت‌های بی‌جای خانواده‌ها، توقعات بالا در زندگی، عشق‌های سرراهی، سوءظن زوجین به هم، عدم شناخت و اعتیاد زنان به مواد مخدر از دیگر علت‌های طلاق است.

وی عدم شناخت زوجین نسبت به یکدیگر را عامل بروز مشکلات در زندگی زناشویی ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: دختر و پسر با عشق‌های زودگذر و آتشین با هم ازدواج کرده و وقتی وارد زندگی می‌شوند مشکلات اساسی گریبانگیر آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به معضل بیکاری و عدم تأمین معیشت خانواده، زن حاضر است از همه حق و حقوق و نفقه خود بگذرد و متارکه کند زیرا مرد عملاً توانایی تأمین زن و فرزند خود را ندارد.

* 50 درصد از پرونده‌های قضایی به طلاق منجر می‌شود

رئیس شعبه نهم دادگاه خانواده اظهار داشت: 20 درصد از مجموع پرونده‌های مربوط به دادگاه خانواده به سازش می‌انجامد، 30 درصد بلاتکلیف و 50 درصد از آنها به طلاق منجر می‌شود.

این قاضی دادگاه خانواده خاطرنشان کرد: دادگاه قبل از هرگونه تصمیمی زوجین را به مشاوره می‌فرستد تا شاید زوجین به مصالحه و سازش برسند اما راهروهای دادگاه ارزش زندگی زوجین را پایین آورده و حتی گاهی زوجین با وجود پشیمانی، چون حرمت بین آنها شکسته شده از هم جدا می‌شوند.

وی در پایان تصریح کرد: دادگاه بزرگ‌ترین مأمن برای خانواده‌هاست، اما زوجین باید قبل از آمدن به دادگاه به امر مشاوره پرداخته و از تصمیمات شتاب‌زده و یک‌جانبه در مورد زندگی خود بپرهیزند و جامعه و حوزه اطلاع‌رسانی هم باید وظیفه خود را در مورد این بحران‌ها ادا کند.

در جامعه استان کردستان افزایش آمار طلاق، کاهش ازدواج، بالارفتن سن ازدواج، افزایش آسیب‌های اجتماعی خود را نشان داده و راهروهای دادگاه‌ها هر روز شلوغ‌تر می‌شود که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد و جواب‌هایی را برای سئوالاتی از جمله؛ چه عواملی برون‌رفت از این بحران را موجب می‌شود؟ چرا تزلزل در خانواده‌ها عمیقاً ریشه دوانده و پرونده‌های خانوادگی در طبقه‌بندی‌ها از همه پیشی گرفته است؟ مسئولان چه خواهند کرد؟ پیدا کرد تا بلکه سنت حسنه ازدواج بیشتر و آمار طلاق کاهش یابد.

................................

گزارش از مژگان وفایی

................................

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول