اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به اوضاع اقتصادی کشور

تعزیرات حکومتی با متولیان امر نظارت بر بازار همکاری می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، صرف‌نظر از اینکه تعزیرات حکومتی وظیفه ذاتی نظارت را ندارد با متولیان امر نظارت بر بازار همکاری می‌کند.

تعزیرات حکومتی با متولیان امر نظارت بر بازار همکاری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های محوله به دولت‌ها و حکومت‌ها، تامین امنیت اجتماعی به‌ویژه سلامت روابط اقتصادی و جلوگیری از تخلفات و نابسامانی‌های موجود در بازار و اوضاع و احوال حاکم بر داد و ستد مردم بوده است.

دین مقدس اسلام با توجه به جامعیت خود از زمان ظهور در تمامی زمینه‌های اجتماعی از جمله امور اقتصادی سرآمد ادیان و حکومت‌ها محسوب می‎شود، به موازات توجه به نیازهای معنوی مردم، از ارائه و اعمال اصول و قواعد و مقررات اقتصادی نیز غفلت نورزیده و نسبت به آن از سوی نبی اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) نیز مستمراً سفارشات و توجهات خاصی معمول شده است که همگی دلیل بر اهمیت موضوع اقتصاد و توجه به مسائل بازار و برخورد با متخلفین اقتصادی از ناحیه شرع مقدس است.

وضع احکام راجع به احتکار که بازار مسلمین در صدر اسلام گرفتار آن بوده و در نظر گرفتن مجازات برای محتکرین، دلیل بر آن است که در طول تاریخ محتکرین در راس متخلفین اقتصادی بوده و هم اینان بوده‌اند که موجبات بحران، تزلزل و بی‌ثباتی وضع بازار و تشویش اذهان عمومی را فراهم می‌کرده‌اند، کما اینکه هم‌اکنون نیز ماهیت عمل چنین بوده و تنها شیوه‌ها، روش‌ها و ابزارهای مورد استفاده خود را با توجه به تکنولوژی و شرایط روز تغییر داده‌اند (وجود افرادی تحت عنوان محتسب به منظور نظارت بر بازار در دوره‌های مختلف ناشی از اهمیت دادن حکام به تثبیت وضع اقتصادی ولایات بوده است).

با توجه به ضرورت و اهمیت بحث رسیدگی به تخلفات در سطح بازار به‌ منظور ایجاد و برقراری امنیت اقتصادی به ویژه با توجه به نابسامانی بازار امروز گفت‌وگویی اختصاصی با مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری پیرامون ضرورت و اهمیت بحث نظارت و رسیدگی به تخلفات اصناف در این استان صورت گرفته است.

*دفاع از حقوق شهروندان رسالت تعزیرات حکومتی است

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: آشنایی با سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک مرجع اختصاصی رسیدگی به تخلفات اقتصادی، در مفهوم عام پدیده‌ای تازه و بدیع نبوده و از صدر اسلام تاکنون تحت عناوین و تعابیر مختلف در حکومت‌های اسلامی وجود داشته و در سایر نظام‌های حقوقی شناخته شده دنیا نیز متناسب با تشکیلات قضایی و اجرایی جایگاه خاصی داشته و دارد.

محمود اسماعیلی افزود: در کشور جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تقریباً در آغاز جنگ تحمیلی بحث تعزیرات حکومتی به معنی اخص کلمه برای جلوگیری از وقوع تخلفات عدیده‌ای که در زمینه مسایل اقتصادی با توجه به وضعیت بحرانی کشور در آن زمان به وقوع می‌پیوست پایه‌ریزی شد.

وی رسالت سازمان تعزیرات حکومتی را از بدو تاسیس تاکنون دفاع از حقوق شهروندی برشمرد و گفت: این راستا به طور قاطع و قانونمند از حقوق شهروندی در مقابل متخلفان اقتصادی و کسانی که سلامت جامعه را در مقابل منافع و مطامع شخصی به مخاطره می‌اندازند دفاع و به سادگی نمی‌گذرد.

اسماعیلی با بیان اینکه رسالت کاری سازمان تعزیرات حکومتی رسالت بسیار دشواری است، ابراز کرد: مجموعه سازمان تعزیرات حکومتی در قبال مردم دین داشته و مردم انتظار دارند این سازمان وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

وی از سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک مرجع رسیدگی نام برد و افزود: برخی از مردم از وظایف و صلاحیت‌های این سازمان بی‌‌‎اطلاع بوده و تصور می‌کنند سازمان تعزیرات حکومتی موظف به نظارت بر نظم موجود در سطح بازار است، در حالی که رسالت این سازمان رسیدگی به تخلفات است.

*تعزیرات حکومتی با متولیان امر نظارت بر بازار همکاری می‌کند

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مجموع اقدامات صورت گرفته در راستای نظارت بر بازار با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، افزود: این سازمان وظیفه نظارت و تنظیم بازار را ندارد، ولی با توجه به شرایط اقتصادی کشور به عنوان یک مرجع رسیدگی، صرف‌نظر از اینکه وظیفه ذاتی نظارت را ندارد، در قالب گشت‌های نظارتی با متولیان امر نظارت، در بازار حضور دارد.

اسماعیلی افزود: در این مقطع حساس این سازمان در دو مقطع وقت اداری و خارج از وقت اداری با ایجاد دو اکیپ گشت سیار در راستای تشدید نظارت و رصد بازار و برخورد با عوامل خاطی فعالیت مستمر دارد.

وی با اشاره به نحوه نظارت این سازمان بر بازار، گفت: با توجه به وضعیت موجود بازار در سطح استان و تصمیمات ستاد تنظیم بازار کشور و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روزانه دو اکیپ برای نظارت اعزام می‌شود.

*انجام ماهیانه 120 گشت نظارتی از سوی تعزیرات حکومتی

اسماعیلی از اجرای ماهیانه 120 گشت نظارتی از سوی تعزیرات حکومتی در این استان خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت این امر در زمان‌هایی که نیاز می‎شود، بلافاصله رأی در محل تخلف صادر شود، برخی از قضات همراه اکیپ برای صدور رأی با مأموران همراه می‎شوند.

وی تعداد پرونده‌های وارده در شش ماهه نخست امسال را 4 هزار و 223 فقره اعلام کرد و گفت: این تعداد پرونده در بخش کالا و خدمات، بهداشت، دارو و درمان، قاچاق کالا و ارز است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: از مجموع پرونده‌ها با توجه به پرونده‌های مانده از قبل 4 هزار و 383 مورد آن رسیدگی شده است.

وی روند رسیدگی به پرونده‌ها را بسیار سریع اعلام کرد و گفت: میزان محکومیت مجرمان در این سه بخش افزون بر 15 میلیارد و 834 میلیون ریال بوده است.

*بیشترین تخلفات در بخش کالا و خدمات است

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشترین تخلفات در بخش کالا و خدمات بوده است، گفت: در این مدت 806 پرونده نیز در بخش بهداشت، دارو و درمان تشکیل شده است.

وی افزود: از این تعداد به 369 فقره از پرونده‌ها رسیدگی و 55 فقره پرونده نیز که عرضه کالای غیر بهداشتی بوده است ضبط و معدوم شد.

اسماعیلی از پلمپ واحدهای متخلف در این استان خبر داد و گفت: یک واحد متخلف با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد که حسب اعلام مراجع ذی‌صلاح اقدام به جعل مجوزهای بهره‌برداری کرده بود پلمپ شد.

وی با اشاره به پلمپ یک واحد ترشی‌سازی فاقد برند در این استان، گفت: در واقع این واحد در قطب صنعتی شهرکرد اقدام به تولید ترشی غیر بهداشتی کرده و به صورت وسیع در سطح داخل و دیگر استان‌ها توزیع می‌کرد که با شناسایی این واحد تولیدی تمامی اقلام موجود ضبط و واحد کارگاهی پلمپ و عوامل مربوطه بازداشت و برای تحقیقات لازم به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

*15 واحد عرضه قلیان در فارسان پلمپ شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری همچنین از پلمپ 15 واحد قلیانی در سطح شهرستان فارسان خبر داد و گفت: با توجه به قانون منع عرضه و مصرف دخانیات در اماکن عمومی در این استان و با توجه به هماهنگی و همکاری اماکن استان و نیروی انتظامی 15 واحد قلیانی در شهرستان فارسان در قالب گشت مشترک تعزیرات پلمپ شدند.

وی ادامه داد: همچنین سه واحد کارگاهی تولید گز در شهرستان بروجن که فاقد مجوز بوده و به نحو زیرزمینی تولید می‌کردند نیز پلمپ شدند.

اسماعیلی از تشکیل کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در این استان خبر داد و گفت: این کمیسیون با ریاست استاندار چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون چهار جلسه با حضور استاندار و معاونین وی برگزار شده است، گفت: با تشکیل این جلسات مشکلات حال حاضر استانی رسیدگی می‌شود البته این کمیسیون‌ها در شهرستان‌های استان نیز فعال است.

*عملکرد تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری مطلوب است

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری عملکرد این سازمان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این سازمان در استان تاکنون عملکرد مطلوبی داشته است، و شاید بسیار فراتر از توان خویش به جلو حرکت کرده باشد، چرا که گاهی فراتر از حیطه وظایف خود که صرفا رسیدگی به تخلفات است، گام برداشته و در بحث نظارتی نیز ورود پیدا کرده است.

اسماعیلی با اشاره به بیشترین و کمترین تخلفات در سطح شهرستان‌های این استان، گفت: با توجه به اینکه شهرستان لردگان در محور مواصلاتی قرار دارد بیشترین تخلفات که عمدتا درباره قاچاق کالا و ارز است در شهرستان‌های لردگان و فارسان رخ می‌دهد و کمترین آمار تخلف نیز مربوط به شهرستان اردل است.

گفت‌وگو از مریم پوراعتمادی

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول