اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر روستایی استانداری سیستان ‌و بلوچستان خبر داد

اختصاص اعتبار برای حل مشکلات روستاهای نیکشهر

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر روستایی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: اعتبارات لازم برای حل مشکلات روستاییان شهرستان نیکشهر اختصاص خواهد یافت.

اختصاص اعتبار برای حل مشکلات روستاهای نیکشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از نیکشهر، عبدالناصر مهرنیا صبح امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات روستاهای شهرستان نیکشهر که با مدیران کل و معاونان ادارات بنیاد مسکن، برق منطقه‌ای، منابع طبیعی و جهادکشاورزی در فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به مشکل روستازایی در سیستان و بلوچستان، ارائه خدمات به روستاهای زیر 20 خانوار جمعیت با مشکلاتی همراه است.

وی افزود: دولت در چند سال اخیر تلاش زیادی برای زیر پوشش قراردادن همه روستاهای زیر 20 خانوار جمعیت استان انجام داده به طوری که با هزینه اعتبارات کلان به بسیاری از آنها آب، برق و مخابرات رسانده است.

فرماندار نیکشهر نیز در این نشست گفت: این شهرستان با 24 هزار کیلومتر مربع گستره از 14 استان کشور بزرگ‌تر بوده و دارای پنج بخش، 800 روستا و 15 دهستان است.

صاحب گل صالحی افزود: بیش از 70 درصد جمعیت شهرستان نیکشهر در روستاها زندگی می‌کنند.

وی با تأکید بر حل مشکل روستاییان نیکشهر بیان داشت: روستاییان این شهرستان دارای مشکلات مختلفی در زمینه آبرسانی، وضعیت راه‌ها، پوشش دکل تلویزیونی و نداشتن آنتن روستایی تلفن همراه و روستایی هستند.

فرماندار نیکشهر ادامه داد: لوله گذاری برای مهار چشمه‌ها و اختصاص 150 کیلومتر لوله برای انتقال آب آنها به صورت سقلی به بیش از 100 روستا، ساخت مجتمع‌های آبرسانی 50 روستایی لاشار و تأمین آب این بخش از دشت بمپور و ایرانشهر و مجتمع 20 روستایی آبشکی، اختصاص اعتبارات خشکسالی و تقویت ناوگان آبرسانی سیار در زمینه رفع مشکل بی ‌بی روستاهای شهرستان نیکشهر ضروری است.

صالحی با انتقاد از عدم رسیدگی به وضعیت تانکرهای آبرسانی سیار افزود: در زمان خشکسالی در نیکشهر 17 تانکر آبرسان وجود داشت و این تعداد اکنون به هفت تانکر رسیده که لازم است هر چه سریع‌تر با توجه به افزایش روستاهای بحران خشکسالی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: 30 درصد چاه‌های موجود فاضلاب روستایی آب آنها به شدت افت کرده و یا کاملاً خشک شده‌اند.

فرماندار نیکشهر بیان کرد: باید اعتبار لازم برای لایروبی و کف شکنی و جابه‌جایی چاه‌ها که آب آنها کاهش و یا به طور کامل خشک شده‌اند، اختصاص یابد.

60 درصد شبکه آب روستاییان فرسوده است

صالحی با بیان اینکه در شهرستان نیکشهر کمتر از 200 روستا شبکه آبرسانی دارند که بیش از 60 درصد آن فرسوده و از کار افتاده‌اند، گفت: برای مرمت و بازسازی قسمت‌های فرسوده شبکه لوله کشی تحت پوشش نیاز به اعتبار است.

فرماندار نیکشهر خواستار اجرای مجتمع‌های آبرسانی حمیری قصرقند، بخش لاشار و مجتمع آبشکی بخش مرکزی شد.

وی همچنین بر اجرای طرح هادی در روستاهای پرجمعیت و اختصاص ماشین‌آلات به دهیاری‌ها و یک دستگاه ماشین آتش نشانی به مراکز دهستان‌ها تأکید کرد و گفت: اعتبارات دهیاری‌ها ناچیز است و برای عمران روستاها کافی نیست.

فرماندار نیکشهر همچنین از شرکت برق سیستان و بلوچستان خواست نسبت به توسعه برق روستایی توجه ویژه داشته باشد و مشکلات روستاییان را مرتفع کند و خواستار برقرسانی به روستاهای فاقد برق شد.

مهم‌ترین مشکلات روستاییان منطقه نیکشهر در زمینه آب و راه است

بخشداران تابعه شهرستان نیکشهر هم در ادامه این نشست به بیان مشکلات پرداختند و مهم‌ترین مشکلات را در حوزه آب و راه روستایی عنوان کردند و از خدمات برق و مدیر برق شهرستان نیکشهر تقدیر و تشکر کردند.

بخشدار لاشار گفت: در طول 33 سال از عمر انقلاب اسلامی تا هنوز حتی یک روستا به طور صد در صد و به صورت شبانه‌روزی آب ندارد و بحران بی‌آبی در بخش لاشار وجود دارد.

عبدالمجید امرا افزود: در بحث آب هیچ اقدامی انجام نشده است و مردم به شدت از آب و فاضلاب روستایی گلایه‌مند هستند و این گلایه‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: مشکلات بعضی از روستاها با کمتر از 200 متر لوله حل می‌شود، ولی همین اندازه فاضلاب روستایی توان همکاری ندارد.

بخشدار لاشار تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش بمپور و ایرانشهر در 50 کیلومتری بخش لاشار با آب فراوان واقع شده‌اند، لازم است فکر اساسی در این زمینه بشود و با انتقال آب به بخش لاشار مشکل بی‌آبی برای همیشه حل شود.

امرا همچنین از بنیاد مسکن استان خواست هر چه سریع‌تر تیرهای برق در روستاهایی که طرح هادی اجرا شده را بردارد و فکری جدی و اساسی کند.

وی گفت: چرا در روستاهایی که طرح هادی اجرا شده، تیرهای برق در وسط خیابان هستند، مگر همین قدر اعتبار برای جابه‌جایی تیرهای برق ندارند.

بخشدار لاشار بیان داشت: بخش لاشار با بیش از 20 دهیاری فعال تا هنوز ماشین آلات و اعتبار ندارند و باید این دهیاری‌ها یا تعطیل شوند و یا اینکه اعتبار برای آنان اختصاص یابد و ماشین آلات با هماهنگی بخشداری تحویل آنان داده شود.

امر اضافه کرد: در مراکز دهستان‌ها، ماشین آتش نشانی ضروری است که باید به بخش لاشار سه ماشین آتش نشانی اختصاص داده شود.

وی همچنین از وضعیت ساخت مسکن روستایی به شدت گلایه کرد و خواستار نظارت بیشتر بر ساخت مسکن روستایی شد.

بخشدار فنوج همچنین در این جلسه خواستار تانکر آبرسانی سیار به بخش فنوج شد و گفت: حتی یک تانکر آبرسانی در بخش فنوج وجود ندارد و مردم برای دسترسی به آب سالم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

جمشید سارانی خواستار اختصاص اعتبار برای مجتمع رامک و دشت امام شد و از مدیریت ضعیف مجتمع آبرسانی میرآباد خیرآباد انتقاد کرد.

حریم روستاها باید مشخص شود

بخشدار بنت هم بر برق‌رسانی به روستاهای مهمدان تأکید کرد و اظهار داشت: به روستاهای محروم بیشتر برسید.

کوروش محمدی از عملکرد منابع طبیعی انتقاد کرد و افزود: مردم روستا به خاطر ساخت سرویس بهداشتی در پشت منزل به دلیل نداشتن زمین و رشد جمعیت روستا به جرم زمین خواری به مراجع قضایی معرفی می‌شوند که در شأن مردم روستایی نیست.

وی گفت: نقشه‌ای که در سال 1340 تهیه شده و زمین‌ها را ملی کرده‌اند اکنون با رشد جمعیت روستا پاسخگوی نیاز مردم نیست و باید منابع طبیعی در این باره چاره اندیشی کند.

بخشدار بنت همچنین خواستار تعیین حریم روستاها و مشخص‌شدن آنها با علامت شد و افزود: چه کسی می‌داند حریم روستا چقدر است؟

محمدی گفت: در بخش بنت روستاهای 100 خانواری و بالاتر نیاز به اجرای طرح هادی روستایی دارند، ولی اقدامی انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول