اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خبر داد

تصویب یک سی‌ام اعتبار مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: اعتبار مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی مازندران 30 میلیارد تومان است در حالی که فقط یک‌سی‌ام این اعتبار که معادل یک میلیارد و 700 میلیون تومان است، مصوب شده است.

تصویب یک سی‌ام اعتبار مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری محمد اسماعیل امامزاده ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های استان مازندران در مورد برگزاری هفته کتاب در مازندران  اظهار داشت: نمایشگاه کتاب در 19 شهرستان مازندران در هفته کتاب با مسئولیت ارشاد در استان مازندران به ریاست استاندار و در شهرستان‌های با ریاست فرماندار برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه کاستی‌های در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد، ابراز داشت: در صورت بیان واقعیت‌های کتابخوانی فضای غمگینانه‌ای در استان وجود دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: سعی ما این است که فضا را نگران کننده نشان ندهیم ولی آمارها نشان دهنده وضعیت تلخ کتاب در سطح استان مازندران است.

وی در بخشی از سخنانش با مقایسه وضعیت مطالعه کشور در قبل از انقلاب تاکنون یادآور شد: وضعیت کتاب‌خوانی در کشور در بعد از انقلاب متحول شد.

این مسئول اضافه کرد: در سال 52 سرانه مطالعه هر ایرانی در کشور حدود دو دقیقه بود ولی در حال حاضر هر ایرانی روزانه 89 دقیقه مطالعه انجام می‌دهد که این آمار شامل مطالعه کتاب، روزنامه، مجلات، دعاها، قرائت قرآن،  مطالعه در فضای اینترنت می‌شود.

امامزاده در ادامه سرانه مطالعه در فضای اینترنت برای هر ایرانی را حدود 8 دقیقه در حوزه کتاب عنوان کرد و گفت: وضعیت مازندران در این بخش نسبت به سرانه کشور حدود یک دقیقه بیشتر است.

وی اذعان داشت:  سرانه مطالعه کتاب در حوزه اینترنت در کشور ما با سایر کشورها فاصله دارد.

این مسئول حوزه کتاب مازندران با مقایسه وضعیت کشور ما با 56 کشور مطرح در حوزه کتاب خاطر نشان کرد: رتبه ایران در بین 56 کشور 41 است و به ازای هر 100 نفر یک متر فضای کتابخانه داریم.

امام‌زاده رتبه مازندران در بین 31 استان در حوزه فضای کتابخانه را عدد 29 اعلام کرد و یادآور شد: برای هر 100 مازندرانی حدود یک متر و 13 سانتی متر فضای کتابخانه وجود دارد.

وی دلیل نبود فضای کافی در حوزه کتابخانه‌های مازندران را عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش عنوان کرد و  گفت: اعتبارات در حوزه کتابخانه‌سازی در مازندران نیست.

این مسئول میزان اعتبار استانی برای حوزه کتابخانه‌سازی را حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان برشمرد و گفت: تمام تلاش ما این است که تفهیم کنیم که وضعیت کتابخانه‌ها عمومی در سطح استان تأسف‌بار است.

وی با اعلام اینکه مازندران به لحاظ فرهنگی استان پنجم کشور است در حالیکه در وضعیت کتابخانه‌های رتبه 29 را در کشور به خود اختصاص داد.

این مسئول در پاسخ به سئوال خبرنگاری که چرا در ستاد کتابخانه‌های عمومی این موضوع به بحث گذاشته نمی‌شود و کم و کاستی‌ها مطرح و نسبت به رفع آن اقدام نمی‌شود، گفت: در جلسات کتابخانه عمومی در استانداری مازندران وقت اعضاء صرف مسائل کتاب‌خوانی  و سطح مطالعه می‌شود.

وی ادامه داد: بخش کمی از جلسات در مورد کمبود اعتبارات صحبت می‌شود و طرح مشکل در همه طول سال با توجه به اینکه اعتبارات در کشور در ابتدای سال توزیع می‌شود مشکل چندانی را برطرف نمی‌کند.

امامزاده در ادامه با اعلام اینکه در استان مشکلات غیر فرهنگی زیادی وجود دارد، بیان داشت: فرهنگ با نگرش فانتزی در استان مازندران مورد اهتمام واقع می‌شود و این در حالی است که از توصیه‌های اکید رهبری بود که هر مکانی کار اقتصادی انجام می‌شود نیز کار فرهنگی باید در کنار آن انجام شود.

وی ادامه داد: باید دغدغه فرهنگی در استان ایجاد شود و آمارهای اعتبارات فرهنگی در استان را فراتر برسانیم.

دیگر گلایه‌های امامزاده در بخش کتاب و کتاب‌خوانی در مازندران را نبود کانون نویسندگان در سطح استان مازندران عنوان کرد و گفت: ناشران نیز در مازندران تشکل بسیار ضعیفی دارند و از دولتی کردن تشکل‌های و انجمن‌های بخش کتاب باید به شدت پرهیز کرد.

مدیر کتابخانه‌های عمومی مازندران با اعلام اینکه حوزه فرهنگ در استانداری مازندران در چارچوب معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران کمیته کتاب تشکیل شود، گفت: این کمیته باید با حضور دستگاه‌های ذیربط با هدف فعال‌سازی بخش غیر دولتی تشکیل شود و ادارات سیاست‌گذاری گروه‌های سیاسی را بر عهده بگیرند.

وی در ادامه  از تشکیل انجمن خیران کتابخانه ساز در سطح استان مازندران خبر داد و  گفت: این انجمن در 19 شهرستان مازندران تشکیل شد و باید تلاش کنیم که با استفاده از این انجمن ظرفیت و کاستی‌ها بخش کتابخانه‌های عمومی مازندران را جبران کنیم.

امامزاده رتبه مازندران در بخش امانت کتاب را عدد پنج اعلام کرد و گفت: دلیل رقم بالای امانت کتاب در مازندران نبود فضای کتابخانه در این استان است.

وی ادامه داد: چالوسی‌ها در مازندران رتبه اول کتاب‌خوان‌ها استان را تشکیل می‌دهند و دلیلش نیز آمار مناسب کتابخانه‌های این شهرستان است.

این مسئول به فعالیت‌های بخش کتابخانه‌سازی در روستاها اشاره کرد و گفت: در 75 روستا زمین برای احداث کتابخانه در اختیار گرفتیم ولی پول برای ساخت کتابخانه نداریم.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران گفت: کلنگ احداث کتابخانه در 35 روستا به زمین زده شد ولی در 17 روستا کتابخانه‌ها در حال ساخت بود که در حال حاضر با وجود انجام 30 درصد کار احداث کتابخانه‌ها به دلیل نبود اعتبار پروژه‌ها تعطیل شدند.

وی یادآور شد: احداث کتابخانه در مازندران از پروژه‌های دور اول سفر ریاست جمهوری به مازندران بود.

امامزاده در ادامه در مورد آخرین وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی در ساری بیان داشت: ساخت کتابخانه مرکزی ساری نیز جزء مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به مازندران بود.

وی اضافه کرد: از زمان تصویب این مصوبه سه استاندار وقت مازندران پنج نامه برای مسئولان ارشد کشور نوشتند تا بودجه احداث این کتابخانه تامین شود که امسال پیمانکار اجرای این طرح مشخص شد.

این مسئول در ادامه یادآور شد: پروژه‌های مربوط به ساخت کتابخانه‌ها در اختیار ما نیست و مجری اجرای طرح ساخت کتابخانه‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیر کل کتابخانه‌های مازندران از خبرنگاران خواست که وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی مازندران را به طور جدی از مسئولان پیگیری کنند زیرا که ساری جز محروم‌ترین شهر استان در فضای کتابخانه است که با اجرا و تکمیل این پروژه بخشی از مشکلات و کمبود منابع کتاب‌خوانی در مازندران رفع می‌شود.

وی در ادامه اعتباری را که برای کل کتابخانه‌های مازندران در نظر گرفته شد را حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: چند درصد از این اعتبار تخصیص پیدا کند نیز نامشخص است.

امامزاده میزان اعتبار مورد نیاز برای کتابخانه‌های عمومی مازندران را در سال حدود 30 میلیارد تومان برای تحقق اهداف سال 1404 عنوان کرد.

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول