اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متکی ‌در نشست با دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی: ـ 1

همدلی سران قوا با تبعیت از رهبری کشور را از تحریم‌ها عبور می‌دهد

خبرگزاری فارس: وزیر سابق امور خارجه کشورمان گفت: ‌‌‌با همدلی ‌سران قوا ‌و با ‌تبعیت کامل از مقام معظم رهبری‌ می‌توانیم از تحریم‌ها به سلامت عبور‌ کنیم‌.

همدلی سران قوا با تبعیت از رهبری کشور را از تحریم‌ها عبور می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل منوچهر متکی عصر امروز در نشست با دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی و در تشریح مسائل اقتصادی و داخلی ایران اسلامی اظهار داشت: اینکه عدالت‌خواهی و عدالت‌محوری و توزیع عادلانه ثروت در کشور که به عنوان میثاق ملی مورد تاکید قرار گرفته و از سوی مسئولان مورد هدف‌گذاری است، شکی وجود ندارد اما در کنار آن برخی نارسایی‌ها و مشکلات را نیز باید پذیرفت.

وی تصریح کرد: کشور ما در دهه‌های مختلف در شرایط غیرعادی و ویژه قرار گرفته و خارج از عناصر اقتصادی و اجتماعی بر تحولات تأثیر گذاشته است که برای دفع این تحریم‌ها و تهدیدها طراحی ویژه مورد نیاز است.

متکی خاطر نشان کرد: ‌در این شرایط ویژه رویکرد ما باید دو وجهی باشد که هم با مدیریت بهتر و شایسته بتوان فشارها را کاهش داد و هم اینکه از ظرفیت‌های داخلی با نهایت تدبیر و برنامه‌ریزی برای رسیدن به وضعیت مثبت و فوق‌العاده در آرام کردن فضای جامعه استفاده کرد.

این فعال اصولگرا در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در حوزه تحریم بدون آن که بخواهیم تحلیل‌ها و واقعیت‌های داخلی و خارجی را ببینیم و یا آن را نقد کنیم، نمی‌توانیم با این موضوع برخورد یک‌جانبه داشته باشیم بلکه بهتر است شرایط را خوب ارزیابی کنیم و سپس بتوانیم دفاع حقیقی از موضع کشورمان در برابر تحریم‌ها داشته باشیم.

تحریم‌ها حرکتی ضد حقوق بشر است

وی در ادامه بیان کرد: در تمام دنیا قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر از تحریم‌های اقتصادی به عنوان ابزار فشار دیگران استفاده می‌کنند که در این باب باید این حرکت آنها را اقدام ضد حقوق بشری عنوان کرد که از طریق سازمان‌های بین‌المللی و در حوزه حقوقی می‌توان این مسائل را پیگیری کرد.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان یادآور شد: در اصل تعامل و برخورد با تحریم به عنوان یک حربه و عامل تأثیرگذار باید فضای کشور را به سمت آرامش برد تا هزینه‌های تحریم افزایش نیابد.

سفیر ایران در کشورهای خارجی ادامه داد: اگر بیاییم و بگوییم که تحریم‌ها هیچ تأثیری در روند حرکتی ما نداشته سخن ما به یقین با نگاه واقع‌بینانه اتفاق نیفتاده است و شایسته هم نیست که در برابر تحریم‌ها سخن از تسلیم بگوییم که هیچ سازگاری با مبانی انقلاب و ارزش‌های متعالی امام راحل ندارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: تحریم‌ها را باید با مدیریت و دور زدن مدبرانه درست و منطقی هدایت کرد تا فشارها و آثار آن زیاد نمود پیدا نکند.

متکی در ادامه سخنان خود افزود: در بحث تحریم ظرفیت‌های درونی و مدیریت‌ها اگر 80 درصد مسئله باشد و 20 درصد نیز فشارهای بیرونی باشد، می‌توان با توانمند کردن حوزه مدیریتی داخل تأثیرگذاری 20 درصد را به حداقل رساند.

وی تصریح کرد: ما در چنین شرایطی حق اشتباه کردن نداریم و نباید دنبال آزمون و خطا برویم چرا که می‌توانیم از تجربه بسیاری از کشورها در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم.

این فعال سیاسی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: تنها کشور ما نیست که با نوسانات شتابان نرخ ارزهای خارجی روبه‌رو است بلکه دیگران نیز با چنین بحرانی روبه‌رو شدند اما با اصل قرار دادن تدبیر توأم با برنامه‌ریزی توانستند از این سختی‌ها و گردنه‌ها عبور کنند.

با بهره‌گیری از ظرفیت‌های انقلاب و مردم می‌توان از تحریم عبور کرد

‌متکی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در دهه 90 کشور ژاپن که بنده سفیر ایران در آن کشور بودم با بحران پولی و بانکی هزار میلیارد دلاری روبه‌رو شد که تأثیر آن در کشورهای آسیای شرقی نیز نمایان بود ولی این کشور به همراه اندونزی که ارزش پول ملی‌اش به کمتر از نصف سقوط کرده بود با تدبیر ماهاتیر محمد از این بحران عبور کردند.

وزیر امور خارجه دولت نهم در ادامه بیان کرد: باید از این تجربیات استفاده کنیم و با تکیه بر ظرفیت انقلاب و مردم از این بحران پیش آمده بگذریم که در این عرصه هم وظیفه دولت، مجلس و سایر مسئولان سنگین است و هم مردم باید مجموعه‌های حاکمیتی را همراهی کنند.

وی در مورد وظیفه سنگین دانشجویان در این سنگر یادآور شد: دانشجویان می‌توانند در برون‌رفت از این مشکلات سهم خود را ایفا کنند و جامعه علمی و نخبه با ایجاد فرصت‌های ابتکاری و اختراعی و تدبیر عالمانه قادر می‌باشند در این عرصه نقش‌آفرین باشند.

عضو کابینه دولت نهم خطاب به دانشجویان ادامه داد:‌ نباید به این مسئله بدبینانه نگاه کنیم و همه گناه و خطا را به گردن دولت بیندازیم بلکه همه در این زمینه شریک رفع مشکلات و نارسایی‌ها هستیم.

نباید بگذاریم فقدان گفتمان را بر ما تحمیل کنند

این دیپلمات با سابقه گفت: در روابط بین‌المللی و خارجی باید رفتار و مواضع خود را بر سه محور عزت، حکمت و مصلحت قرار دهیم و مراقب باشیم که فقدان گفتمان را بر ما تحمیل نکنند.

متکی افزود: دیپلماسی یعنی داشتن ارتباط، گفتگو و مذاکره و نباید اجازه دهیم عده‌ای به دنبال منزوی کردن گفتمان حقیقی ما در روابط بین‌المللی باشند.

 گویی به بداخلاقی‌های مزمن گرفتار آمده‌ایم

رئیس کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در مسائل داخلی بهتر است با تعامل و همفکری کارها را به پیش ببریم اما گویی کمی بداخلاق شده‌ایم و ارتباطات ما دور از فضای منطقی و مورد انتظار امام و شهدا اتفاق می‌افتد.

متکی تصریح کرد: دلیلی ندارد ما رفتار بداخلاقانه را داشته باشیم در حالی که رهنمود اسلام به عنوان دین اخلاق‌محور و ائمه هدی است که اجازه ندهیم جامعه به سمت بداخلاقی سوق پیدا کند.

عضو جبهه متحد اصولگرایی خاطر نشان کرد: اگر نسبت به هم تذکر و نقدی دلسوزانه داریم، بهتر است آن را در خفا متذکر شویم و کسی را به خاطر ندانم کاری خطاب قرار نداده و سرزنش نکنیم.

متکی در پایان سخنان خود اضافه کرد: می‌توانیم با شرایط پیش آمده و با تبعیت از مقام معظم رهبری و همدلی سه قوه از این شرایط عبور کنیم به شرط آن که همدلی و هم‌افزایی و در شرایط ویژه تدبیر و رفتار عقلانی را در پیش بگیریم.

انتهای پیام/‌ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول