اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سنت‌های عزاداری در روستای کرمجگان قم

استقبال از محرم آیینی سنتی در روستای تاریخی کرمجگان

خبرگزاری فارس: مردم روستای کرمجگان در آخرین روز ماه ذی الحجه در آیینی سنتی به پیشواز ماه محرم رفتند تا در طول این ماه عزادار سرور و سالار شهیدان باشند.

استقبال از محرم آیینی سنتی در روستای تاریخی کرمجگان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم در جای جای ایران اسلامی شور و حال خاصی برپا می‌شود و هر کس به نوعی تلاش می‌کند که مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین با شکوه و عظمت هر چه بیشتر برگزار شود.

مردم اغلب نقاط کشور برای برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع)، آیین‌ها و آداب و رسوم خاص خود را دارند و به گونه‌ای متفاوت با سایرین عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

نخل‌گردانی، طبق‌کشی، طشت گذاری، گل مالی از جمله ده‌ها مراسم باشکوهی است که هر کدام در نقطه‌ای از ایران اسلامی توسط عاشقان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت در ایام ماه محرم انجام می‌شود تا آیین عزای سیدالشهدا را با شکوه‌تر برگزار کنند.

از مراسم‌هایی که در سال‌های اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که بگذریم به آداب و رسوم خاص مردم روستای کرمجگان در ایام ماه محرم می‌رسیم.

کرمجگان در 45 کیلومتری جنوب غربی قم قرار دارد و به لحاظ وجود آثار تاریخی فراوان و وجود بارگاه امام‌زاده نور علی از نوادگان امام زین‌العابدین و همچنین وجود باغات و درختانی زیبا جزو روستاهای نمونه گردشگری استان قم به شمار می‌رود.

مردم مذهبی و متدین این روستا در آخرین روز ذی‌الحجه به پیشواز محرم و مراسم سوگواری امام حسین(ع) می‌روند و مراسمی را برگزار می‌کنند که به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین روز مردم این روستا در طول سال به شمار می‌رود.

مردم روستای کرمجگان که از عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت هستند از روزها قبل با نصب پرچم‌ها و بیرق‌های مشکی بر در و دیوار روستا و همچنین حسینیه‌ها و مساجد، خود را برای این روز آماده می‌کنند.

کرمجگانی‌ها در روز پیشواز و مراسم استقبال از محرم در هر نقطه‌ای از ایران که باشند حتی کسانی که از روستا به شهرهای دور و نزدیک مهاجرت کرده‌اند خود را به روستا می‌رسانند تا در این مراسم شرکت کنند و 10 روزی را با عشق و ارادت به امام حسین به عزاداری بپردازند.

*اهتمام کرمجگانی‌ها به مراسم‌های عزاداری

روستای کرمجگان دارای محلات و هیئت‌های مختلفی است که در مراسم پیشواز محرم هر هیئت دارای مراسم مخصوص خود است.

مردم محلات و هیئات مختلف روستا در این روز در نقاط مختلف شهر قم جمع می‌شوند و توسط ده‌ها اتوبوس برای شرکت در آیین پیشواز از محرم به روستا می‌روند.

در این مراسم که از ظهر آخرین روز ذی‌الحجه شروع می‌شود مردم محلات مختلف روستا در قالب شش هیئت عزاداری به صورت جداگانه از ورودی روستا تا حسینیه هیئت خود زنجیرزنی و نوحه‌خوانی می‌کنند و همچنین این هیئات در محلی که به «میدان ده» معروف است توقف می‌کنند و ضمن مرثیه‌سرایی بر مصیب‌های وارد شده به اهل بیت اشک می‌ریزند.

با پایان مراسم استقبال از محرم، آیین عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا در روستای کرمجگان رسماً آغاز می‌شود و طی 10 روز مراسم باشکوهی در این روستا برگزار می‌شود که در بین مردم روستاهای هم‌جوار و همچنین کسانی که از نزدیک این روستا را دیده‌اند زبانزد است.

در ایام دهه نخست ماه محرم نیز برنامه‌ها و مراسم مختلفی از جمله روضه‌خوانی، نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی به ویژه شب‌ها در هیئات مختلف برگزار می‌شود.

یکی از رسم‌های خوب در مراسم‌های کرمجگان این است که در برخی از شب‌ها یکی از هیئت‌ها با برپایی دسته عزاداری و سینه‌زنی به عنوان میهمان به محله‌ای دیگر می‌رود و در آنجا مردم با هم برای خاندان نبوت به عزاداری می‌پردازند.

*برپایی عزاداری ویژه حضرت علی اکبر(ع)

از دیگر مراسم‌های کرمجگان در شب هفتم ماه محرم است که به نام حضرت علی‌اکبر(ع) نام‌گذاری شده در این مراسم هیئت حضرت علی‌اکبر(ع) که از جمله شش هیئت روستا است آیین تعزیه‌خوانی در میدان اصلی روستا برگزار می‌کند که بیشتر کرمجگانی‌ها در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

این مراسم که در شب برگزار می‌شود حال روحانی و معنوی خاصی دارد و مردم در سوگ و عزای فرزندان امام حسین می‌گریند.

اما آیین عزاداری در روستای کرمجگان به همین جا ختم نمی‌شود بلکه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز آیین خاصی برگزار می‌شود.

از صبح تاسوعا با برنامه‌ریزی صورت گرفته با مدیران هر هیئت، هیئات طبق برنامه زمان‌بندی شده در قالب دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی از تکایای خود حرکت می‌کنند و ضمن سوگواری و عزاداری در «میدان ‌ده» به سمت مصلای روستا حرکت کرده و مجدداً به تکایای خود باز می‌گردند.

تعزیه در بین کرمجگانی‌ها طرفداران بسیار زیادی دارد به گونه‌ای که سال‌ها است در ایام مختلف سال به ویژه عاشورا و تاسوعا آیین تعزیه با حضور تعزیه‌خوانان صاحب نام کشوری به صورت باشکوهی برگزار می‌شود و مردم از شهر‌ها و روستاهای اطراف برای دیدن آن به کرمجگان می‌آیند و با دیدن ظلم‌ها و ستم‌هایی که به امام حسین و فرزندان و یارانشان وارد شده اشک ماتم می‌ریزند.

*به آتش کشیده شدن خیمه‌ها در ظهر عاشورا

در شب عاشورا جوانان هیئت‌های حضرت علی‌اکبر و قمر بنی‌هاشم برای آیین تعزیه‌خوانی که قرار است روز عاشورا برگزار شود اقدام به برپایی خیمه‌ می‌کنند و در تعزیه ظهر عاشورا توسط بازیگر نقش شمر این خیمه‌ها به آتش کشیده می‌شوند.

در روز عاشورا آیین تعزیه‌خوانی به صورت ویژه‌ای برگزار می‌شود و در این روز دو هیئت حضرت علی‌اکبر و قمر بنی‌هاشم که هر سال مراسم تعزیه‌خوانی برپا می‌کنند با برپایی آیین تعزیه‌خوانی ظهر روز عاشورا و آتش زدن خیمه‌ها شور و حال خاصی در بین مردم برگزار می‌کنند.

با برپایی مراسم شام غریبان که در تاریکی شب یازدهم ماه محرم با عزاداری و سوگواری برای شهدای کربلا و بازماندگان واقعه عاشورا با روشن کردن شمع برگزار می‌شود بخش اعظمی از عزاداری‌ها در این روستا به پایان می‌رسد و بسیاری از مردم که از شهرهای دیگر به روستا آمده‌اند به خانه و کاشانه خود باز می‌گردند.

البته همچنان در دیگر ایام محرم و صفر آیین‌های عزاداری امام حسین با حضور مردم ساکن در روستا ادامه می‌یابد.

=============

گزارش: مهدی جعفری

=============

انتهای پیام/78010/ع/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول