اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آیین‌های مذهبی شرق هرمزگان گزارش می‌دهد

«محرما» سنت دیرینه مردم میناب در استقبال از ماه محرم

خبرگزاری فارس: آیینی موسوم به «محرما» تنها یکی از ده‌ها آیین مذهبی شرق هرمزگان به شمار می‌رود که نسل به نسل منتقل و در حال حاضر نیز هر ساله با آغاز ماه محرم برگزار می‌شود.

«محرما» سنت دیرینه مردم میناب در استقبال از ماه محرم

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و 72 تن از یاران آن حضرت برای مردم کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت هر ساله با نزدیک شدن به ایام حزن و اندوه امام سوم شیعیان با برپایی خیمه‌ها و هیئت‌ها به پیشواز ماه محرم می‌روند.

شهرستان میناب نیز همانند دیگر نقاط میهن اسلامی ایران برای استقبال از ماه محرم و ایام سوگواری حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفای آن امام دارای آئین و سنت‌های مختلفی است.

* آیین محرما ویژه شب‌های اول تا سوم محرم است

مردم میناب علاوه بر حضور پرشور در آئین «علم پیغمبر» (از مطرح‌ترین آیین‌های مذهبی در هرمزگان که افرادی حتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در روز مذکور برای شرکت در آن خود را به میناب می‌رسانند) که در روز پنجم محرم به شیوه‌ای خاص که منحصر این منطقه است شرکت می‌کنند، آداب دیگری نیز برای عزاداری در رثای امام سوم شیعیان دارند که «آئین محرما» یکی از آنهاست.

جواد کمال‌پور از ذاکرین امام حسین(ع) در خصوص این آئین به خبرنگار فارس گفت: محرما از شب اول تا شب سوم ماه محرم در حسینیه‌ها و تکایای میناب برگزار می‌شود.

وی با تشریح نحوه برپایی این آئین، افزود: در طول این سه شب عده‌ای از عاشقان اباعبدالله که اکثر آنان را افراد مسن تشکیل می‌دهند، قبل از شروع منبرخوانی به دو گروه تقسیم می‌شوند و اشعاری را در توصیف ماه محرم و شهادت سیدالشهدا با نوایی غم انگیز و به صورت گروهی می‌خوانند.

این ذاکر اهل بیت ادامه داد: این مراسم با این بیت که محرم آمد و آمد محرم ـ زمین و آسمان بگرفته ماتم آغاز می‌شود و در ادامه واقعه کربلا و صحنه‌های آن در این اشعار توصیف می‌شود.

کمال‌پور با بیان اینکه روستاهای شاه منصوری، دهوسطی، فخرآباد، طیبی شاهی، گلشوار و نصیرایی از معروف‌ترین مناطق در برپایی محرما به شمار می‌روند، افزود: اشعاری که در آئین محرما خوانده می‌شود بیانگر این است که با آمدن ماه محرم، زمین، موجودات و تمام کرات و آسمان‌ها در عزای شاه شهیدان اندوهگین هستند.

وی اظهار داشت: این آئین که معمولاً حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد با «واویلا صد واویلا» به پایان می‌رسد.

مصطفی ذاکریان‌نسب از افراد روشندل و پیرغلامان اباعبدالله نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: محرما در واقع نوعی عزاداری برای امام حسین(ع) است.

وی که به گفته خودش افتخار دارد که 40 سال عمر خود را در راه خدمت به اهل بیت(ع) صرف کرده است، بیان کرد: در زمان‌های قدیم و دور مردم به آئین‌ها توجه ویژه‌ای داشتند و برای شرکت در آنها مسیرهای طولانی را با پای پیاده طی می‌کردند.

* برپایی محرما در بخش وسیعی از روستاهای میناب

موسی مدبری از مداحان و ملاهای محلی میناب نیز درباره آئین محرما در میناب به خبرنگار فارس گفت: این آئین را می‌توان نوعی سوگواری دانست که نشانه این است که از این به بعد فصل غم و اندوه و اعلام آمادگی برای استقبال از عاشورا و عزاداری شهدای کربلاست که از شب اول تا سوم محرم در نقاط مختلف میناب برگزار می‌شود.

وی افزود: ماتم قلعه، حسینیه سجاد و منبر میانی شهر میناب، حسینیه سادات گورزانگ و حسینیه‌های روستاهای دودو، نخل ابراهیمی و کریان در برپایی آئین محرما شهرت فراوان دارند.

* محرما با استفاده از اشعار مرحوم حسینعلی قضایی برپا می‌شود

مدبری بیان کرد: محرما نوعی ذکر گویی از اشعار مرحوم حسینعلی قضایی (شاعرمینابی اهل بیت که اشعار او در تعزیه‌خوانی جنوب کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد) است که بدون سینه‌زنی و به صورت گروهی و با نوایی حزن‌دار خوانده می‌شود.

* افراد معروف در احیا و برپایی مراسم محرما

محمد اختیاری از چاوش‌خوانان جوان میناب هم با بیان اینکه در آئین محرما در هر شب آن اشعار متفاوتی خوانده می‌شود به خبرنگار فارس گفت: این اشعار توسط افراد خاص و مشخص شده خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان قدیم ملاها و مداحان بسیار کم بودند و محرما در حسینیه‌ها تنها توسط افرادی خاص برپا می‌شد.

اختیاری اظهار داشت: براساس آنچه از گذشتگان نقل شده، ملا درویش از روستای شاه منصوری، ملا ابول ذاکری از روستای گورزانگ و آقا ابراهیم از روستای کریان از معروف‌ترین دست‌اندرکاران آئین محرما در مناطق میناب محسوب می‌شوند که همگی دار فانی را وداع گفته‌اند.

* لزوم آسیب‌شناسی و احیا آیین‌ها و سنت‌ها

وی که معتقد است دستگاه‌های متولی امور فرهنگی باید با آسیب‌شناسی در راستای احیا آیین‌ها و سنت‌های مردم تلاش کنند، افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا نسل کنونی بتواند آئین‌های منطقه خود را بپذیرد و با آن ارتباط برقرار کند.

* محرما از بهترین شکل‌های عزاداری است

این چاوش‌خوان افزود: محرما در میناب بهترین شکل عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران آن حضرت است که هم‌اکنون بسیار کمرنگ شده و در حال فراموشی است.

---------------------

گزارش از علی ذاکری

--------------------

انتهای پیام/غ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول