اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از همایش «فرشته‏‌های سوسنگرد»

روایت حدادعادل ازمحرم سال 57 تهران/فرهنگ عاشورایی کمر شاه راشکست

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس با روایت تاسوعا و عاشورای سال 57 تهران گفت: فرهنگ عاشورایی کمر شاه را شکست.

روایت حدادعادل ازمحرم سال 57 تهران/فرهنگ عاشورایی کمر شاه راشکست

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، غلامعلی حدادعادل در همایش «فرشته‌‏های سوسنگرد» که با حضور شماری از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی، معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏های دفاع مقدس، بخشدار مرکزی تهران، برخی دیگر از مسئولان محلی و جمع کثیری از مردم در مسجد حضرت امام رضا(ع) جاجرود برگزار شد، اظهار داشت: همه کسانی که در جریان مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی به مقام شامخ شهادت نائل آمدند، از اصحاب امام حسین(ع) هستند.

وی ادامه داد: شهدای واقعه 15 خرداد سال 1342 نیز مصداق یاران اباعبدالله‌‏الحسین(ع) محسوب می‏شوند.

حدادعادل اضافه کرد: جوانانی که در جبهه‏‌های حق علیه باطل در عرصه هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند، در ردیف یاران صدیق آن حضرت قرار می‏گیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز همه مساجد در ایران اسلامی به تمثال شهدا و عطر دل‌‏انگیز این عزیزان مزین است و امام راحل(ره) از همان روزی که مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی را آغاز کردند، در مسیر سیدالشهدا(ع) حرکت می‏کردند.

حدادعادل اضافه کرد: امام حسین(ع) علیه حکومت یزید زمان خود قیام کردند و امام راحل(ره) نیز به عنوان شاگرد درس‏‌آموخته مکتب آن حضرت، مقابل یزید زمان خود ایستادند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: حرف این دو بزرگوار یکی بود؛ همان‏طور که امام حسین(ع) به یزید می‏گفت «تو صلاحیت حکومت بر مسلمانان را نداری»، امام راحل(ره) نیز به شاه گفت که «تو صلاحیت حکومت بر این کشور را نداری».

وی ادامه داد: یزید ملعون و شاه ستم‏گر هر دو فاسد بودند و امام عظیم‏الشأن(ره) فرزند بزرگوار سید و سالار شهیدان بود که توانست چنین انقلاب بزرگی به راه بیندازد.

تأثیرات شگرف واقعه عاشورا بر انقلاب اسلامی ایران

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی به تأثیرات شگرف واقعه عاشورا بر انقلاب اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: دو روز قبل از 15 خرداد سال 1342 به لحاظ تقویمی، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) بود.

وی اضافه کرد: روز عاشورای سال 42 با طراحی و دستور امام راحل(ره) دسته‏های سینه‏‌زنی تهران بر خلاف سال‏های گذشته نسبت به تجمع در یک مکان و آغاز حرکت از آن نقطه تصمیم‏‌گیری کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این دسته‏‌های عزاداری با هماهنگی قبلی مقابل مسجد «حاج ابوالفتح» در میدان قیام کنونی اجتماع کردند.

حدادعادل ادامه داد: صبح روز عاشورا جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر گرد هم آمدند؛ تهران از زمان قبل از کودتای 28 مرداد و نزدیک به یک دهه چنین اجتماع سیاسی عظیمی به خود ندیده بود.

وی اضافه کرد: من توفیق حضور در آن جمعیت بزرگ را تا بعد از ظهر داشتم و یکی از شعارهای آن روز مردم، «نهضت ما حسینی / رهبر ما خمینی» بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این انقلاب به نام سیدالشهدا(ع) آغاز شد و ادامه یافت و در دو مقطع زمانی 1342 تا 1357 با نام عاشورا اوج گرفت.

حدادعادل ادامه داد: در سال 57 عمّال کابینه نظامی حکومت به خیال خود و با اعلام حکومت نظامی در تفکر از بین بردن انقلاب اسلامی بودند.

وی اضافه کرد: در آن سال، یک‏باره از روی بام‏ها فریاد «الله‏ اکبر» شنیده شد و بعد از مدت زمان کوتاه چند دقیقه‌‏ای همه شهر تهران با طنین «الله ‏اکبر» خروشان شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: شب تاریکی بود و کسی در خیابان‏ها دیده نمی‏شد؛ اما با شعله بانگ الله ‏اکبر گویی شهر تهران دچار حریقی بزرگ شده بود.

حدادعادل ادامه داد: صدای آن شب مردم به کاخ شاه، سفارت‏خانه‏‌های کشورهای جهان و ژنرال‏های حامی نظام ستمگر طاغوتی رسید و پشت همه آنها از ترس لرزید.

وی اضافه کرد: در برخی محلات تهران، همان شب و در همه نقاط این شهر فردای آن روز مردم به خیابان‏ها آمدند و حماسه شهدای محله سرچشمه تهران خلق شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در آن روز به نام امام حسین(ع)، پرده حکومت نظامی پاره شد و ابهت شاه فرو ریخت.

حدادعادل ادامه داد: تا آنجا که دولت دو روز مانده به عاشورا طبق اعلامیه‏ای مجبور به لغو حکومت نظامی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) شد.

وی اضافه کرد: یک سر جمعیت روز عاشورای سال 57 تهران در میدان امام حسین(ع) کنونی و سر دیگر آن در میدان آزادی بود و حکومت شاهنشاهی به واقع در همان دو روز تاسوعا و عاشورای سال 57 ساقط شد.

انتهای پیام/2568/صا/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول