اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی‌ کرمان خبر داد

نظارت 126 اکیپ دامپزشکی بر ذبح دام در تاسوعا و عاشورا

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: 126 اکیپ دامپزشکی بر ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورا حسینی در استان کرمان نظارت دارند.

نظارت 126 اکیپ دامپزشکی بر ذبح دام در تاسوعا و عاشورا

‌بیژن دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: در راستای اجرای سنت حسنه توزیع غذای نذری در بین عزاداران اباعبدالله باید به گونه‌ایی عمل شود تا با رعایت نکات بهداشتی علاوه بر عرضه یک غذای بهداشتی از ابتلای افراد به بیماری‌های مشترک نیز پیشگیری شود و در این راستا نخستین نکته مهم تهیه دام از دامداری‌های معتبر و زیر نظارت دامپزشکی است.

دهقانی با تاکید بر عدم خرید دام زنده از ‌خودروهای سیار‌ عنوان کرد: دومین نکته در راستای تامین بهداشت غذاهای نذری کشتار دام‌ها در کشتارگاه است.

وی با یادآوری اینکه کشتار دام در معابر و منازل می‌تواند موجب ایجاد آلودگی ثانویه در گوشت دام شود، گفت: آلودگی ثانویه می‌تواند موجب فساد زود هنگام در گوشت شود.

دهقانی با اشاره به اینکه بیش از  50 درصد بیماری‌های موجود در انسان از دام و فرآوردهای دامی آلوده به انسان سرایت ‌می‌کند، اضافه کرد: کشتار دام در خارج از کشتارگاه می‌تواند موجب گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری خطرناک تب کریمه کنگو و تب مالت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه برخی بیماری‌های مشترک مثل تب کیو از طریق ترشحات دام‌های آلوده مانند ادرار، خون، شیر و مدفوع دام‌های آلوده قابل انتقال به انسان انسان است، افزود: تماس با خون و ترشحات دام‌های آلوده‌ یکی از مهم‌ترین راه‌های گسترش بیماری‌های مشترک است. 

وی با بیان اینکه کشتار دام در معابر هم برای فرد کشتار کننده و هم  برای تمام افراد جامعه خطر‌آفرین است، تصریح کرد: از شهروندان درخواست داریم در صورت تمایل به خرید گوشت برای انجام فرائض مذهبی و مراسم عزاداری دقت کنند، حتماً گوشت دارای مهر و برچسب دامپزشکی بوده و از مراکز ‌معتبر‌ خریداری شود.

دهقانی افزود: آن دسته از هم استانی‌ها‌ که قصد کشتار دام برای تهیه غذای نذری دارند در راستای تامین سلامت خود و جامعه باید دام‌های نذری را در محل کشتارگاه‌های دام موجود در استان ذبح کنند.

وی با مهم خواندن توجه به بحث کشتار دام‌ها در فضای مناسب برای تامین سلامت گوشت و پیشگیری از بیماری‌های مشترک گفت: تمام‌ کشتارگاه‌های استان کرمان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی باز هستند.

دهقانی بیان کرد: همچنین در این روزها 126 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در سراسر استان آمادگی نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های نذری را دارند.

وی اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی استان کرمان در روزهای تاسوعا و عاشورا را شامل 52 اکیپ ثابت و 74 اکیپ سیار ذکر کرد و افزود: این اکیپ‌ها متشکل از 62‌ دکتر دامپزشک، 134 ‌بازرس بهداشتی گوشت و 24 نفر ناظر ذبح شرعی است.

دهقانی گفت: همکاران ما در اداره کل دامپزشکی استان کرمان از طریق شماره تماس چهار رقمی 1512 در مرکز استان و در سایر شهرستان‌ها با شماره‌های شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه‌ همچنین شماره پیامک 3000231512 ‌پاسخگوی سوالات مردم‌ استان کرمان هستند.

انتهای پیام/80017/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول