اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اوقاف فردوس:

خرید و فروش و ارث بردن موقوفات سبب نابودی موقوفات شده است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فردوس گفت: خرید و فروش، رفتار مالکان و ارث بردن موقوفات سبب شده که موقوفات در گذر زمان از بین برود.

خرید و فروش و ارث بردن موقوفات سبب نابودی موقوفات شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار کرد: مزرعه قنات سعدآباد یکی از بزرگ‌ترین موقوفات مهم و شاخص شهرستان فردوس است که این موقوفه دارای 3 هزار و 600 فنجان آب و 150 هکتار زمین است.

وی افزود: در حال حاضر 100 هکتار از اراضی موقوفه سعدآباد زیر کشت محصولات کشاورزی و متشکل از موقوفات متفرقه است که تعداد 100 نفر مستاجر از آب و اراضی این موقوفه بهره‌مند هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس تصریح کرد: عواید حاصل از موقوفه قنات سعدآباد در اجرای نیات واقفان شامل روضه‌خوانی در محرم و صفر، اطعام، قرآن‌خوانی، عید غدیر و عید قربان هزینه می‌شود.

* موقوفات پشتوانه فعالیت‌های فرهنگی است

خدایی موقوفات را پشتوانه فعالیت‌های فرهنگی دانست و گفت: جریان اصلاحات ارضی در سال 42 سبب شد بیشتر مردمی که ملک و املاکی نداشتند از ملک برخوردار و این جریان چهره زیبایی برای بعضی از مردم نیز به همراه داشت.

وی افزود: با اجرای اصلاحات ارضی موقوفات بسیاری که شریان اقتصادی جریان شیعی بود از بین رفت و آنجا بود که امام (ره) دستور داد که موقوفات باید به حال وقفیت برگردد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس بروزرسانی حق‌الاجاره موقوفات و اجرای نیات واقف را از مهم‌ترین برنامه‌های اوقاف دانست و تصریح کرد: خرید و فروش، رفتار مالکان، ارث بردن موقوفات، سبب شده که موقوفات در گذر زمان از بین برود.

خدایی یادآور شد: مزرعه سعدآباد دارای قنوات متعددی است که این قنات به طول 24 کیلومتر به کوه‌های سرند منتهی می‌شود که در حال حاضر بر اثر خشکسالی‌های متعدد و پیاپی از دبی آب کاسته شده است.

وی گفت: به منظور احیای قنوات و افزایش دبی آب مجبور هستیم که از محل اعتبارات دولتی و خودیاری نسبت به کول‌گذاری و حفر چاه‌ عمیق اقدام و مهار آب را روی اراضی زیر مجموعه این موقوفه داشته باشیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فردوس افزود: بخشی از اراضی موقوفه سعدآباد داخل محدوده مسکونی واقع شده که با برنامه‌ریزی در دست اقدام و در صورت درخواست افراد حقیقی و حقوقی طبق مقررات به آنان واگذار می‌شود.

انتهای پیام/غ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول