اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی همدان:

مراسم تعزیه هر شب در گنبد علویان همدان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری همدان گفت: در راستای فرهنگ اصیل عزاداری امام حسین(ع) در همدان، در ایام محرم هر شب مراسم تعزیه در گنبد علویان همدان برگزار می‌شود.

مراسم تعزیه هر شب در گنبد علویان همدان برگزار می‌شود

علیرضا ایزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه اهداف ما به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی پاسداشت مواریث معنوی و فرهنگی از جامعه است، افزود: بسیاری از آداب و رسوم ارزشمند ما به مرور در حال فراموش شدن است که ثبت ملی این آثار ارزشمند جزو وظایف این سازمان است.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که بخشی از این آثار معنوی که تعیین‌کننده شیوه، نحوه تفکر و فرهنگ اصیل هر منطقه است را در دستور کار خود قرار داده تا ارزش‌های سبقه فرهنگی را بیشتر نمایان کنیم تا از منسوخ شدن آنها جلوگیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به دو اثر معنوی ایام محرم که یکی سقایی و یکی تعزیه است، اظهار کرد: در راستای فرهنگ اصیل عزاداری امام حسین(ع) در همدان، در ایام محرم هر شب مراسم تعزیه در گنبد علویان برگزار می‌شود.

به گفته وی، تعزیه و سقایی از یادمان‌های ایام محرم است که به ثبت ملی رسیده است و 30 مهر نیز که یک واقعه مهم در تاریخ همدان است، مورد غفلت واقع شده که باید به ثبت ملی برسد چرا که در فرهنگ استان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه 9 پرونده آثار معنوی همدان آماده ثبت در فهرست آثار ملی است، گفت: در استان همدان 9 اثر به عنوان اثر معنوی به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد شده است تا در آینده نزدیک به ثبت ملی برسد.

وی از آمادگی میراث فرهنگی برای ثبت ملی شیرینی‌جات و خوراکی‌های سوغاتی همدان اظهار کرد: این آثار که نشان‌دهنده زوایای فرهنگی مردم همدان است، برای ماندگاری نیاز به ثبت در فهرست آثار ملی است.

وی در پایان سخنانش فرهنگ را صرفاً مربوط به یک رویداد و تاریخ خاص ندانست و گفت: پوشاک، خوراکی و آثار معنوی هر منطقه شاکله فرهنگی آن منطقه است که سازمان میراث فرهنگی همدان نیز به دنبال ایجاد فضای فرهنگی است تا با اشاعه آن به بالندگی برسد.

انتهای پیام/89003/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول