اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه تاکید کرد

بهره‌گیری از قالب‌های بدیع برای جلوگیری از تحریف فرهنگ عاشورا

خبرگزاری فارس: استاد حوزه دانشگاه ارومیه راهکار جلوگیری از تحریف فرهنگ عاشورایی توسط هجمه‌های بیگانه را استفاده از اساتید مجرب و مشاوران متخصص این حوزه دانست.

بهره‌گیری از قالب‌های بدیع برای جلوگیری از تحریف فرهنگ عاشورا

حجت‌الاسلام محمد اصغری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: مبلغان و روحانیان که ناشران اصلی اندیشه‌های مکتب اهل بیت(ع) در جامعه هستند باید ارزش‌های مکتب عاشورا را با استفاده از قالب‌های بدیع و جذاب به نسل جامعه ارائه دهند.

وی در تشریح فلسفه اصلی قیام حماسی امام‌ حسین(ع)، گفت: امام‌ حسین(ع) در آخرین شب اقامت خود در مدینه در نامه‌ای به برادرش «محمد‌بن‌حنفیه» امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح امور امت رسول گرامی اسلام(ص) و برپا داشتن سیره و مکتب پیامبر و حضرت‌ علی(ع) را مهم‌ترین اهداف قیام خود عنوان کرد.

اصغری بصیرت را از جمله موضوعاتی دانست که خداوند در کتاب وحیانی خود نیز بر لزوم و ضرورت آن تأکید داشته است.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: بصیرت یعنی آنکه شناخت و معرفت‌یافتن به اوضاع و جریانات موجود در جامعه و تصمیم‌گرفتن بر اساس حق و عدالت و پیروی از سیره نبوی.

این استاد دانشگاه مهم‌ترین مشکل جامعه کوفی دوران امام‌ حسین(ع) را نبود بصیرت دینی و سیاسی نسبت به اهداف و مبانی تفکر حسینی عنوان و تصریح کرد: جماعت کوفی به سبب برخوردار نبودن از مبانی معرفتی از امام خویش بر این باور بودند که هر کس زمام حکومت را در دست دارد حقیقت محض است در حالی که یزید خود عامل اصلی ورود انحراف و تحریف به درون مبانی دینی بود و هر چه در مبانی اسلامی حرام بود در دستگاه حکومتی او به آن آشکارا عمل می‌شد.

وی ادامه داد: اگر جماعت کوفه آن هنگام چشم را به روی حق و حقیقت جاری در آن بستر نمی‌بستند، حماسه غریب عاشورا شاید به شکل آن روز روی نمی‌داد.

این استاد حوزه و دانشگاه میزان تأثیرگذاری قیام‌ حسینی در ماندگاری مبانی اصیل اسلامی را انکارناپذیر عنوان و به روایت مشهور از پیامبر‌ اکرم(ص) اشاره کرد که می‌فرمایند: «حسین منی و انا من حسین» در زمان امام‌ حسین(ع) اسلام به معنای واقعی خود در جامعه جاری و ساری نبود و اگر عاشورا نبود اسلام نبود و نقش کربلا و حماسه آفرینان نهضت عاشورایی در ماندگاری و انتقال ارزش‌ها و باورهای دینی بعد از گذشت قرن‌ها هنوز تازه و بی‌بدیل است.

اصغری راهکار جلوگیری از تحریف فرهنگ عاشورایی توسط هجمه‌های بیگانه را استفاده از اساتید مجرب و مشاوران متخصص این حوزه دانست و ادامه داد: اگر مفاهیم ارزشی مکتب حسینی در قالب‌های نوین و همچنین تخصصی ارائه شود بعد ارزشی و ماندگاری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول