اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

افق انقلاب ایران تمدن‌سازی اسلامی است

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: افق انقلاب اسلامی ایران، تمدن‌سازی اسلامی است و تحول در علوم انسانی زمینه‌ساز آن خواهد بود.

افق انقلاب ایران تمدن‌سازی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در هفتمین جشنواره پژوهشی «تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی، کاربردی، بین‌المللی» که ظهر امروز در پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران دارای مبنای فرهنگی بود و در ادامه نیز باید بر اساس همین عامل تأثیرگذار، مباحث فرهنگی مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه علوم انسانی و فرهنگ رابطه‌ای مستحکم با یکدیگر دارند افزود: حفظ دستاوردهای انقلاب وابسته به تحول در علوم انسانی خواهد بود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به پیشرفت‌های خیره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف نظامی و فنی و مهندسی گفت: رشد ایران در این زمینه اعتراف دشمنان را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی که با شروع جنگ تحمیلی آغاز شد موجب پیشرفت و استقلال ایران در زمینه ساخت تجهیزات جنگی و علوم تجربی و فنی شد اما با وجود تهاجم فرهنگی شدید دشمنان علیه ملت ایران، هنوز نتوانسته‌ایم حماسه‌ای دیگر آفریده و تغییر در علوم انسانی را به طور کامل تحقق بخشیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه به تعبیر برخی بزرگان، اسلامی‌سازی علوم انسانی از هشت سال جنگ تحمیلی هم سخت‌تر است گفت: مقام معظم رهبری هم بارها باب گلایه از دانشگاهیان و حوزویان را در این زمینه باز کرده و فرموده‌اند «مبانی علوم انسانی ما مبتنی بر مبانی متعارض با برخی احکام اسلام بوده و بر فهم دیگری از عالم آفرینش بنا شده و غالباً اصول مادی در آن مطرح می‌شود».

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: در حال حاضر ترجمه علوم انسانی غربی بیشترین حجم این دانش‌ها را در ایران تشکیل می‌دهد و با وجود اینکه در کنار دریایی از معارف ناب اسلامی قرار داریم اما هنوز استفاده کافی را از آن نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر بهره بردن از قرآن و مفاهیم دینی در اسلامی‌سازی علوم انسانی بیان داشت: بومی‌سازی و اسلامی شدن علوم با جابه‌جایی اصطلاحات و واژگان محقق نمی‌شود بلکه نخست باید جهان‌بینی فلسفی و دینی را تبیین کرده و پس از آن تعریف جدیدی از انسان‌شناسی با رویکرد اسلامی و دینی مطرح شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه به عقیده اندیشمندان غربی علم همان تجربه است گفت: در نقطه مقابل یعنی در دیدگاه اسلامی، وحی، عقل و احساس در علم تأثیرگذار هستند زیرا حتی تعبد نیز پدیده‌ای است که توسط عقل ثابت می‌شود و انسان به حکم عقل خویش حقانیت وحی را می‌پذیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خواستار نقد عالمانه علوم انسانی غربی توسط دانشجویان و پژوهشگران مسلمان و شیعه شد و افزود: شناخت علوم اسلامی توسط متفکران مسلمان لازمه نقد صحیح خواهد بود و این کار تنها توسط حوزه یا دانشگاه امکان‌پذیر نخواهد بود بنابراین همکاری این دو مرکز بزرگ علمی منجر به تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی خواهد شد.

وی با اشاره به کاربرد علوم انسانی اسلامی گفت: پی‌ریزی مباحث نظری علوم و فنون دیگر، جهت‌دهی به علوم مختلف، هدفمند کردن فعالیت‌های فرد و جامعه و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی از جمله ساحت‌هایی هستند که علوم انسانی اسلامی در آن‌ها کاربرد دارد.

امام جمعه قم ادامه داد: افق انقلاب اسلامی ایران، تمدن‌سازی اسلامی بوده و هست و این مسئله یعنی تشکیل حکومت در مرزهای ملی به منظور زمینه‌ساز تمدن اسلامی اهمیت فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه علوم اسلامی انسانی مبنای تمدن‌سازی اسلامی است عنوان داشت: در مسئله علوم انسانی باید با نگاه اسلامی به برنامه‌ریزی در سایر دانش‌ها پرداخته و زمینه را برای صدور انقلاب و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی فراهم کنیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به بیداری اسلامی در کشورهای منطقه افزود: چنانچه مردم ایران در پرتو تحول در علوم انسانی الگویی مناسب را به جهانیان عرضه کنند مسلمانان منطقه خواهند توانست انقلاب‌های خود را به سرانجام رسانده و با تأسی به دستاوردهای نهضت اسلامی مردم ایران به پیروزی برسند.

انتهای پیام/78004/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول