اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نصب 3 میلیون بارکد شبنم در آذربایجان‌شرقی

طرح شبنم کسب ثروت نامشروع و رانت‌خواری را از بین می‌برد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از نصب 3 میلیون بارکد طرح شبنم بر روی کالاهای وارداتی خبر داد و گفت: طرح شبنم کسب ثروت نامشروع و رانت‌خواری را از بین می‌برد.

طرح شبنم کسب ثروت نامشروع و رانت‌خواری را از بین می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدجعفر عظمایی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح شبنم یا همان طرح شبکه بازرسی نظارت مردمی در حقیقت ایجاد سامانه‌ای را دنبال می‌کند که در آن همه مردم می‌توانند تنها با داشتن یک گوشی تلفن همراه دارای دوربین و با استفاده از نرم‌افزاری که در اختیارشان قرار گرفته است، علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده، یاور دولت در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی باشند.

وی در خصوص دلایل اجرای این طرح افزود: در اکثر کشورهای دنیا کالای قاچاق و جعلی به عنوان یک کالای غیرقابل اطمینان و نامطمئن شناخته می‌شود؛ چرا که مشخص نبودن کانال توزیع، واسطه‌ها و تولید کننده واقعی، موجب سردرگمی مصرف کننده و عدم اعتماد وی به اصالت کالا شده و این پرسش را که آیا کالا دارای کیفیت مورد نظر خواهد بود یا خیر تداعی می‌کند.

عظمایی تصریح کرد: کالای قاچاق با گسترش اقتصاد زیر‌زمینی فشار مالیاتی را بر بخش رسمی دست‌اندرکاران تجارت وارد کرده است، در نتیجه درآمد این گروه را کاهش داده و نهایتا تولید داخلی را تهدید می‌کند.

وی افزایش ثروت نامشروع و رانت‌خواری را نیز از دیگر آثار زیان‌بار تجارت کالای قاچاق و جعلی دانست و افزود: به همین علت وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی بخش تجارت و شبکه توزیع کالا، برای مبارزه با توزیع کالای قاچاق و جعلی، اقدام به ایجاد سامانه شبکه نظارت مردمی یا شبنم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح شبنم زیرساختی بوده و یکی از وظایفش مبارزه با قاچاق است، اظهار کرد: براساس اسناد گمرکی که فرد وارد کننده کالا نشان می‌دهد و اینکه کالا از چه کشور و شرکتی وارد شده است، سازمان و گمرک همه این مدارک را به صورت دقیق بررسی کرده و تأییدیه مورد نیاز از شرکت مربوطه دریافت می‌شود؛ در این صورت امکان و بستر قاچاق کالا به شدت کاهش می‌یابد.

عظمایی ادامه داد: تجارت کالاهای قاچاق تا به امروز زیان‌های مختلفی در اقتصاد ایران بر جای گذاشته است ولی پس از اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی استفاده از اجناس بی‌کیفیت و قاچاق خارجی به صرفه نبوده و مصرف‌کنندگان با تغییر نگرش خود بی‌رونقی در بازار این کالاهای مجعول را موجب شده‌اند و امروز با به‌کارگیری این سامانه می‌توان امیدوار بود که ورود و عرضه کالاهای قاچاق به کشور به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در گمرکات و مبادی ورودی استان بیش از 3 میلیون عدد بارکد طرح شبنم بر روی کالاهای وارداتی نصب شده است.

عظمایی با بیان اینکه در مرحله اول طرح رهگیری کالاهای وارداتی، نصب بارکد شبنم بر روی کالاهایی همچون انواع لوازم خانگی، صوتی، تصویری و موبایل، آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، رایانه و ملحقات آن ضروری است، اضافه کرد: فعالان اقتصادی این حوزه‌ها باید برای دریافت بارکد اقدام کنند.

وی افزود: در این طرح هر تولیدکننده و واردکننده رسمی با مراجعه به سامانه شبنم برای هر قلم محصول خود، بارکد دو بعدی دریافت کرده و بر روی کالا نصب می‌کنند که این بارکد علاوه بر اینکه حاوی اطلاعات کامل کالاست، قابلیت استعلام از سامانه را داشته و اصالت و کیفیت کالا را نیز برای خریدار تضمین می‌کند.

انتهای پیام/60001/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول