اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور حفظ محیط زیست

طرح تفکیک از مبدأ زباله در بخش سنگر آغاز شد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان از اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله در اداره‌ها و مدارس بخش سنگر رشت خبر داد.

طرح تفکیک از مبدأ زباله در بخش سنگر آغاز شد

تهمینه شمشادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه طرح مذکور به منظور جداسازی و تفکیک کاغذ در اداره‌ها و مدارس این بخش در حال انجام است، اظهار کرد: این طرح با همکاری و حمایت شهرداری سنگر در دست اجراست و فاز بعدی آن که آموزش به منازل و تفکیک زباله‌های خشک از تر است پس از پایان آموزش به مدارس و اداره‌ها پیگیری می‌شود.

وی افزود: سطل‌های آبی رنگ مخصوص کاغذ نیز در اختیار مدارس و اداره‌ها قرار می‌گیرد تا به صورت مجزا از دیگر زباله‌ها جدا شود.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان، آموزش اصلی را در مدارس برای دانش‌آموزان دانست و گفت: دانش‌آموزان باید به اهمیت تفکیک از مبدأ زباله پی ‌ببرند و این مهم را در منزل با همکاری اولیای خود انجام دهند.

وی اهمیت آموزش به دانش‌آموزان را مهم خواند و تصریح کرد: توسعه شهرها، افزایش جمعیت و تغییرات شیوه‌های زندگی از جمله الگوهای مصرف مشکلات متعدد و متنوعی ایجاد کرده که چاره‌اندیشی و تلاش برای مقابله با آنها اجتناب‌ناپذیر است و سهم شهرها از تبعات زندگی شهری بیش از روستاهاست.

شمشادی اضافه کرد: تولید زباله محصول فعالیت انسانی است و کمیت و کیفیت زباله با الگوی مصرف کالا و مواد توسط قشرهای مختلف اجتماع رابطه مستقیم دارد.

به گفته وی، در چرخه کامل تولید و دفع زباله، «مصرف» نخستین حلقه شناخته می‌شود؛ از این رو تعمق در الگوی مصرف بسیار ضروری و با اهمیت است.

این مسئول، با اشاره به فرهنگ اسلامی که بر پرهیز از اسراف تاکید دارد، گفت: ما باید حافظ منابع و موهبت‌های خداوند باشیم و با درست مصرف کردن آن را برای نسل‌های آینده باقی بگذاریم.

وی درباره دفع بهینه زباله به روش تفکیک در مبدأ اذعان کرد: ضرورت زندگی سالم اقتضا می‌کند که به صورت مستمر روش‌های مدیریت شهری و اجتماعی خود را بهبود بخشیم.

شمشادی، تصریح کرد: جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست است که تجربه آموزش تفکیک از مبدأ زباله و طرح‌هایی مانند آن را دارد و با استفاده از تجربیات گذشته و دانش روز با همکاری سازمان‌ها و اداره‌ها اقدام به آموزش در شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاهای استان می‌کند.

وی هدف از طرح مذکور را، بهبود روش ذخیره‌سازی، جمع‌آوری و بازیافت پسماندها، خالص‌سازی پسماندهای «تر» برای تولید کمپوست مرغوب، خالص‌سازی پسماندهای خشک (مواد مصنوعی) برای بازیافت و بازگشت بهینه اینگونه مواد به چرخه تولید، جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی و کمک به اقتصاد کلان کشور ذکر کرد.

عضو هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان، به حداقل رساندن دفن پسماند و حذف آن در آینده، ارتقای سطح کیفیت خدمات شهری و روستایی، حفظ محیط زیست و جلوگیری از تولید و انتشار آلودگی‌ها و ارتقای سطح فرهنگ عمومی در برخورد با پسماندها را از دیگر اهداف اجرای این طرح ذکر کرد.

وی درباره دسته‌بندی پسماندها به تر و خشک، خاطرنشان کرد: پسماندهای تر شامل پسماندهای غذایی از جمله برنج، انواع خورشت، گوشت، مرغ، ماهی، روغن‌های خوراکی سوخته، پسماند میوه، سبزی و میوه فاسد شده، تفاله چای و ... است.

شمشادی، انواع پسماندهای خشک را شامل، انواع کاغذ و مقوا، پلاستیک و ظروف پلاستیکی، شیشه، فلزات، منسوجات و چرم، چوب و لوازم الکترونیکی اعلام کرد.

وی، دفع زباله‌های پزشکی و بیمارستانی و ویژه نیز که در منــازل تولید می‌شود را به صورت جداگانه و با رعایت اصول بهداشتی عنوان کرد.

انتهای پیام/84002/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول