اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی:

صادرات خراسان‌جنوبی به افغانستان سیر نزولی داشته است

خبرگزاری فارس: معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: صادرات خراسان‌جنوبی به افغانستان سیر نزولی داشته است.

صادرات خراسان‌جنوبی به افغانستان سیر نزولی داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی ماه‌گلی ظهر امروز در جلسه میز کشوری افغانستان با اشاره به آمار میزان صادرات خراسان‌جنوبی به کشور افغانستان اظهار کرد: ارزش ریالی میزان صادرات استان از چهار بازارچه مرزی در سال 84 به مبلغ 181میلیون دلار بوده است که این رقم طی سال‌های 85 تا 91 به ترتیب به مبلغ151، 151، 126، 137، 170، 164 و 114 میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: این روند از سال 84 تاکنون روند نزولی داشته است که این افت نشأت گرفته از نگاه ملی به صادرات و دادن اجازه تشریفات به سایر استانها است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی به انتظارات استان از سازمان توسعه تجارت ایران اشاره کرد و افزود: تعیین تکلیف تعهد اخذ شده از صادرات و انجام مبادلات استان به صورت ریالی و تعیین تکلیف وضعیت معافیت صادرات کالا و خدمات با توجه به تعهدات اخذ شده از جمله انتظارات استان است.

ماه‌گلی تصریح کرد: وحدت رویه گمرکی و الزام به انجام امور یکنواخت صادرات کالا، تفویض اختیار انجام امور ترانزیت خارجی و رویه واردات به گمرک میل 78 و تفویض اختیار صادرات کالاهای تولیدی استان مانند آب اسید، پسته، فرش و سنگ از دیگر انتظارات استان است.

وی یادآور شد: تعیین تکلیف دستورالعمل‌های جدید که سبب محدودیت صادراتی شده است و از جمله دستورالعمل جدید گمرک که از تاریخ دهم بهمن‌ماه سال جاری تشریفات کالاهای تولیدی هر استان باید در همان محل تولید انجام شود، باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هدایت سرمایه‌گذار افغانی برای مشارکت در منطقه ویِژه اقتصادی، حضور واحدهای خدمات فنی و مهندسی در بازار افغانستان و برقراری جلسات هماهنگ مستمر استان‌های هم مرز با حضور رایزن سازمان و دستگاه‌های اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد.

ماه‌گلی از ایجاد کمیته مشترک مرزی و حل و فصل موانع و تسهیل تجارت به عنوان دیگر درخواست‌های این استان یاد کرد و گفت: اجرایی شدن تعرفه‌های ترجیحی، رفع مشکلات و موانع فرا ‌روی صادرات سوخت و مشتقات آن به افغانستان، تأکید بر تبادل دانشجو و انجام امور فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد کنسولگری در استان به عنوان یکی از مهم‌ترین درخواست‌های به شمار می‌رود، تصریح کرد: با توجه به فاصله استان از خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان صدور ویزا با تأخیر انجام می‌شود.

انتهای پیام/690011/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول