اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دامپزشکی ریگان:

مرگ ناگهانی دام از علائم بیماری شاربن است

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: مرگ ناگهانی دام از جمله علایم بیماری شاربن است.

مرگ ناگهانی دام از علائم بیماری شاربن است

 حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: بیماری شاربن که در انسان به آن سیاه‌زخم می‌گویند یک بیماری عفونی و واگیردار مشترک بین انسان و حیوانات است.

وی افزود: بیماری شاربن به نام‌های پشم‌ریسان و تب طحال نیز شناخته می‌شود و بیشتر در پستانداران مانند گاو، گوسفند، بز، شتر، بز کوهی و سایر علفخواران دیده می‌شود.

جعفری عنوان کرد: اگر انسان در تماس با حیوانات مریض و آلوده قرار گیرد و یا با بافت‌های آلوده آنها مانند گوشت، احشا و پوست در تماس باشد به این بیماری دچار می‌شود.

وی تصریح کرد: عامل این بیماری یک باکتری میله‌ای شکل و غیر متحرک به نام باسیلوس‌آنتراسیس بوده و از خصوصیات مهم این جنس یعنی باسیلوس‌ها و این باکتری، تولید هاگ یا اسپور است.

جعفری افزود: به همین دلیل در محیط، مقاومت زنده ماندن آنها بالا است و از جمله علایم آن در دام می‌توان به مرگ ناگهانی دام اشاره کرد و قابل ذکر است که لاشه در مدت کوتاهی نفخ می‌کند و از منافذ طبیعی بدن دام خون قیری رنگ خارج شده که منعقد نمی‌شود.

وی گفت: حدود 95 درصد ابتلا انسان به این بیماری به شکل پوستی و در نهایت با بروز زخم‌های وسیع و مهلکی در بدن همراه است و در شکل تنفسی نیز نشانه‌های مهم بیماری شبیه یک سرماخوردگی عادی شامل گلودرد، تب خفیف، درد عضلات و کسالت است سپس نشانه‌ها پیشرفت کرده و با علائم مشکلات تنفسی و شوک سبب مرگ می‌شود.

وی در مورد شکل گوارشی بیماری شاربن ابراز داشت: بیشتر در اثر مصرف گوشت آلوده به میکروب ایجاد می‌شود و به صورت التهاب لوله گوارش و مشکلات گوارشی بروز می‌کند.

جعفری افزود: ازجمله اهداف حرفه دامپزشکی در کنترل و مبارزه با این بیماری مهم و مهلک شامل انجام اصول پیشگیرانه و واکسیناسیون دام‌های مناطق مختلف علیه بیماری شاربن، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی درباره این بیماری، توجه به مقوله قرنطینه و حمل بهداشتی دام زنده، خودداری از خرید ورود دام‌های فاقد هویت به گله و انجام برنامه‌های مراقبتی در مناطق دارای اولویت، بهسازی و نوسازی اماکن دامی است.

جعفری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 138 هزار و 633 راس دام سبک، 4 هزار و 103 راس گاو و 229 راس تک‌سمی علیه این بیماری در قالب دو اکیپ عملیاتی بخش دولتی در دو بخش مرکزی و گنبکی واکسینه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد چهار کلاس آموزشی ویژه عشایر و دامداران در محل شبکه و یک مورد کلاس آموزشی ویژه بهورزان و دهیاران در محل فرمانداری شهرستان ریگان در زمینه بیماری شاربن برگزار شد و 500 اطلاعیه آموزشی دراین مورد در اختیار شرکت‌کنندگان قرارگرفت.

انتهای پیام/80014/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول