اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رئیس جمهوری که برخلاف شعارش عمل کرد

خبرگزاری فارس: بنی صدر نامزد ریاست جمهوری : در وضعیت کنونی رئیس جمهور باید مظهر وحدت کشور باشد ، کسی که برای این مقام برگزیده می شود باید بتواند بیانگر و پاسدار این وحدت باشد و زبان به تفاهم داشته باشد . ایران باید بطور قطع از جو تحریک و خصومت بدرآید و وارد جو کار و تلاش بزرگی که در شان و مرتبت یک نسل انقلابی و بزرگ است بشود .

رئیس جمهوری که برخلاف شعارش عمل کرد

رخدادهای 6 دی 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با کارکنان شرکت نفت تاکید کردند : دو جهت در پیروزی انقلاب بود: یکی اینکه برای خدا[بود] فریاد به اینکه «اللّه‎اکبر» و ما برای خدا می‎خواهیم این کار را بکنیم، جمهوری اسلامی می‎خواهیم ، یکی هم اینکه با هم مجتمع بودند. یکصدا بودند.

بمنظور فراهم آوردن تفاهم بیشتر بین شورای انقلاب و دانشجویان پیرو خط امام رابطه مستقیم برقرار شد و صادق قطب زاده وزیر امور خارجه مسئولیت این ارتباط را بعهده گرفت . دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای اعلام کردند شیوه ارائه اسناد که روز سه شنبه چهارم دیماه در تلویزیون انجام شد اشتباه بوده و از این پس فقط با اجازه ملت ایران افشای اسناد را ادامه خواهند داد .

مهندس مصطفی میرسلیم معاون وزارت کشور گفت : تا امروز بیش از 50 نفر رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند .

صبح امروز دکتر ابوالحسن بنی صدر وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت : من از هم اکنون آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام میکنم .

وی همچنین با انتشار اطلاعیه ای ضمن برشمردن وظایف و مسئولیت های اولین رئیس جمهور ایران تاکید کرد : در وضعیت کنونی رئیس جمهور باید مظهر وحدت کشور باشد ، کسی که برای این مقام برگزیده می شود باید بتواند بیانگر و پاسدار این وحدت باشد و زبان به تفاهم داشته باشد و بتواند محیط تفاهم ملی بوجود آورد و با قاطعیت تمام با هر خطری که وحدت کشور را به خطر اندازد مقابله کند .

امروز بر اثر یک کودتای خونین در افغانستان که با مداخله مستقیم شوروی صورت گرفت رئیس جمهور افغانستان کشته شد .

حوالی ساعت 9 امشب گروهی ناشناس جایگاه نماز جمعه تبریز را به آتش کشیدند . در پی این واقعه سرنشینان دو اتومبیل حامل 11تن از پاسداران انقلاب اسلامی تبریز توسط اعضای کمیته مسلح حزب خلق مسلمان به گروگان گرفته شدند .

از ساعت سه و نیم تا چهار بامداد امروز نیروهای عراقی با توپخانه و خمپاره انداز و سایر سلاحهای سنگین تنگ هوان واقع در منطقه مرزی را زیر آتش گرفتند .

تلاش دشمنان برای ایجاد نفاق  واختلاف

رهبر انقلاب امروز با کارکنان شرکت نفت دیدار و گفت و گو کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- فعالیت الآن در این جهت است که می‎خواهند که این انقلاب را در خودش ایجاد نفاق و اختلاف کنند و مدفونش کنند، و پس از اینکه خود انقلاب مدفون شد، بیایند و یک نفری که خودشان تعیین می‎کنند، یک کودتایی، یک بساطی درست کنند و همان مسائل سابق را پیش بیاورند.

در همه قشرها اعمال نفوذ کرده اند

2- در همه قشرها عمال آنها نفوذ کردند همه جا؛ در نفت، در مراکز نفت هستند از اینها. در هر جایی که شما بروید؛ در ارتش، در ژاندارمری، در سپاه پاسداران، در کمیته‎ها، در ادارات از این قماش مردم هستند که اینها یک مقدارشان منفعت های زیادی که در آن زمان می‎بردند، از دستشان رفته است و برای اعاده آن می‎خواهند یک رژیمی نظیر آن رژیم پیش بیاید.

امام خمینی:موضع قدرت شما همان وحدت شما بود. دیدید که دو جهت در این ملت بود که رمز پیروزی ملت ما بود: یکی اینکه از آن چیزهایی که خودشان می‎خواستند ابداً آن وقت مطرح نبود. همه با هم می‎گفتند «اللّه‎ اکبر». همه با هم «جمهوری اسلامی». همه با هم رژیم سابق نه.

دو علت پیروزی ملت ایران ؛ شعار الله اکبر و وحدت کلمه

موضع قدرت شما همان وحدت شما بود. دیدید که دو جهت در این ملت بود که رمز پیروزی ملت ما بود: یکی اینکه از آن چیزهایی که خودشان می‎خواستند ابداً آن وقت مطرح نبود. همه با هم می‎گفتند «اللّه‎ اکبر». همه با هم «جمهوری اسلامی». همه با هم رژیم سابق نه. هیچ کس در آن روز دنبال این نبود که من وضعم چه جوری است... پس دو جهت در این پیروزی بود: یکی اینکه برای خدا[بود] فریاد به اینکه «اللّه‎اکبر» و ما برای خدا می‎خواهیم این کار را بکنیم، جمهوری اسلامی می‎خواهیم. یکی هم اینکه با هم مجتمع بودند. یکصدا بودند .(1)

قطب زاده رابط شورای انقلاب با دانشجویان مسلمان شد

بمنظور فراهم آوردن تفاهم بیشتر بین شورای انقلاب و دانشجویان پیرو خط امام رابطه مستقیم برقرار شد و صادق قطب زاده وزیر امور خارجه مسئولیت این ارتباط را بعهده گرفت .

قطب زاده در این زمینه گفت : برخی مواقع روزنامه نگاران خارجی وقایع را بگونه ای بازتاب می دهند که باعث بوجود آمدن سوء تفاهماتی می شود که برای جلوگیری از آن شورا تصمیم گرفت رابطه مستقیم با دانشجویان داشته باشد . قطب زاده در ادامه گفت : شورای انقلاب با افشاگری دانشجویان علیه نهضت آزادی موافق نبود . (2)

حوالی ساعت 9امشب گروهی ناشناس جایگاه نماز جمعه تبریز را به آتش کشیدند . در پی این واقعه سر نشینان دو اتومبیل حامل 11تن از پاسداران انقلاب اسلامی تبریز و اعضای مسلح کمیته مستقر در دفتر حزب خلق مسلمان درگیری روی داد و ضمن تیراندازی پاسداران توسط اعضای کمیته مسلح حزب خلق مسلمان به گروگان گرفته شدند .

دانشجویان مسلمان : در شیوه ارائه اسناد اشتباه کردیم

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای اعلام کردند شیوه ارائه اسناد که روز سه شنبه چهارم دیماه در تلویزیون انجام شد اشتباه بوده و از این پس فقط با اجازه ملت ایران افشای اسناد را ادامه خواهند داد .از طرف دیگر دو دانشجوی مجری برنامه افشاگری نیز آمادگی خود را برای حضور در دادگاه و جوابگویی اعلام کردند . (3)

بنی صدر رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

صبح امروز دکتر ابوالحسن بنی صدر وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت : من از هم اکنون آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام میکنم . گفتنی است آیت الله صادق خلخالی که در این گفتگو حضور داشت گفت : لایق ترین فرد در بین کاندیداها که مورد وثوق امام خمینی نیز میباشد آقای ابوالحسن بنی صدر میباشد . (4)

قطب زاده:برخی مواقع روزنامه نگاران خارجی وقایع را بگونه ای بازتاب می دهند که باعث بوجود آمدن سوء تفاهماتی می شود که برای جلوگیری از آن شورا ی انقلاب تصمیم گرفت رابطه مستقیم با دانشجویان پیرو خط امام داشته باشد .شورای انقلاب با افشاگری دانشجویان علیه نهضت آزادی موافق نبود .

آخرین رایزنی ها درباره انتخابات ریاست جمهوری

مهندس مصطفی میرسلیم معاون وزارت کشور گفت : تا امروز بیش از 50 نفر رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند . خبر دیگر اینکه با کناره گیری جبهه ملی ایران از انتخابات ریاست جمهوری امروز احزاب و گروههای وابسته به جبهه ملی از جمله گروه سیاسی ایران امروز ، مجاهدان جنگل ، گروه سیاسی بشارت نیز اعلام کردند که برای این دوره از انتخابات نه کاندیدایی معرفی می کنند و نه از کاندیدای خاصی حمایت خواهند کرد . دریادار مدنی نیز در حالیکه هنوز تبلیغات رسمی خود را آغاز نکرده است با این حال هواداران او با انتشار پوسترهای متعدد از مردم میخواهند در انتخابات به مدنی رای دهند . (5)

مسئولیت های اولین رئیس جمهوری ایران در اطلاعیه بنی صدر

ابوالحسن بنی صدر با انتشار اطلاعیه ای ضمن برشمردن وظایف و مسئولیت های اولین رئیس جمهور ایران تاکید کرد : داوطلبی برای عهده دار شدن وظیفه ریاست جمهوری داوطلبی برای برعهده گرفتن مسئولیت های بزرگ امروز است .

رئیس جمهور باید مظهر وحدت کشور باشد

وی ادامه داد : در وضعیت کنونی رئیس جمهور باید مظهر وحدت کشور باشد ، کسی که برای این مقام برگزیده می شود باید بتواند بیانگر و پاسدار این وحدت باشد و زبان به تفاهم داشته باشد و بتواند محیط تفاهم ملی بوجود آورد و با قاطعیت تمام با هر خطری که وحدت کشور را به خطر اندازد مقابله کند .وی ادامه داد : ایران باید بطور قطع از جو تحریک و خصومت بدرآید و وارد جو کار و تلاش بزرگی که در شان و مرتبت یک نسل انقلابی و بزرگ است بشود . (6)

بنی صدر در حالی تلاش برای ایجاد وحدت ملی در کشور را از وظایف و مسئولیت های اساسی اولین رئیس جمهور بعد از انقلاب می داند که خود بعد از دستیابی به این سمت از هیچ تلاشی برای ایجاد کینه و اختلاف در کشور فروگذاری نکرد. پس از انتخاب بنی‏صدر به ریاست جمهوری، وی درصدد حذف نیروهای انقلابی‏ای بود که پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا، به عنوان نیروهای خط امام متشکل شده بودند.به طور کلی بنی صدر با هدف تلاش برای وحدت ملی به ریاست جمهوری رسید ولی درست در جهت عکس آن گام برداشت .

حسن نزیه : هیئت تحقیق تشکیل دهید

حسن نزیه مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت برای رسیدگی به اطلاعیه دادستان انقلاب تشکیل یک هیئت مختلط حقوقی و مطبوعاتی را همراه چند تن از شخصیت های متعدد ملی و مذهبی پیشنهاد کرد . (7)

کودتای خونین در افغانستان ؛ حفیظ الله امین کشته شد

امروز بر اثر یک کودتای خونین در افغانستان که با مداخله مستقیم شوروی صورت گرفت رئیس جمهور افغانستان کشته شد . امروز سومین کودتای کمونیستی افغانستان ظرف 20ماه گذشته در این کشور صورت گرفت و یبرک کارمل رهبر جناح پرچم حزب کمونیست افغانستان که جناح افراطی این حزب است زمام امور را بدست گرفت.(8)

از نکات جالب و خواندنی این که شوروی و آمریکا هر دو از اشغالگران افغانستان محسوب می شوند و هر دو نیز زمانی که آن دیگری دست به تجاوز زده و به جان و مال و ناموس مردم یک کشور مستقل تعرض کرد اعتراض کرده و خواستار به رسمیت شناخته شدن استقلال افغانستان شدند !

درگیری ها در تبریز دوباره آغاز شد

حوالی ساعت 9امشب گروهی ناشناس جایگاه نماز جمعه تبریز را به آتش کشیدند . در پی این واقعه سر نشینان دو اتومبیل حامل 11تن از پاسداران انقلاب اسلامی تبریز و اعضای مسلح کمیته مستقر در دفتر حزب خلق مسلمان درگیری روی داد و ضمن تیراندازی پاسداران توسط اعضای کمیته مسلح حزب خلق مسلمان به گروگان گرفته شدند . (9)

حمله توپخانه ای شدید عراق به منطقه مرزی تنگ هوان

از ساعت سه و نیم تا چهار بامداد امروز نیروهای عراقی با توپخانه و خمپاره انداز و سایر سلاحهای سنگین تنگ هوان واقع در منطقه مرزی را زیر آتش گرفتند . گفتنی است چند روز پیش جوانمردان فدائی امام خمینی ضمن تعقیب مهاجمین عراقی چند تن از آنان را در این «تنگ» کشته بودند .گفتنی است تنگ هوان محل رفت و آمد مزدورانی است که در خاک عراق فعالیت دارند و حملات خود را از این طریق به مناطق مرزی انجام می دهند . (10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 433

2- اطلاعات ، 6دی1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 6دی1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 6دی1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 6دی1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 6دی1358، صفحه 3، بنی صدر در حالی تلاش برای ایجاد وحدت ملی در کشور را از وظایف و مسئولیت های اساسی اولین رئیس جمهور بعد از انقلاب می داند که خود بعد از دستیابی به این سمت از هیچ تلاشی برای ایجاد کینه و اختلاف در کشور فروگذاری نکرد. پس از انتخاب بنی‏صدر به ریاست جمهوری، وی درصدد حذف نیروهای انقلابی‏ای بود که پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا، به عنوان نیروهای خط امام متشکل شده بودند. دوران ریاست جمهوری بنی صدر را باید یکی از مهم ترین مقاطع در تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست. بنی صدر در مجموع پس از روی کار آمدن با چند مسأله حیاتی روبرو بود: 1- مسأله گروگانگیری و فشارهای آمریکا برای آزادی جاسوسان خود، 2- برگزاری اولین دوره مجلس شورای اسلامی، 3- درگیری های قومی در کشور، خصوصاً در منطقه کردستان، 4- بروز درگیری در دانشگاه ها و انقلاب فرهنگی 5- انتخاب نخست وزیر و کابینه، 6- جنگ تحمیلی عراق علیه ایران.

با بررسی عملکرد بنی صدر در خصوص هریک از مسائل فوق، روشن می شود که او در اقدامات خود دائماً در جهت حذف یا مخالفت با نهادهای انقلابی عمل کرده است. بنی صدر در برابر هر یک از مسائل فوق غالباً مواضعی متفاوت با نیروهای انقلابی در پیش می گرفت و با اقدامات خود وحدت ملی که حول شخصیت امام شکل گرفته بود را نشانه می رفت . بررسی مواضع ساختار شکنانه بنی صدر به صورت کامل از حوصله این نوشتار خارج است ولی کوتاه سخن می توان بر این نکته تاکید کرد که بنی صدر با هدف تلاش برای وحدت ملی به ریاست جمهوری رسید ولی درست در جهت عکس آن گام برداشت . در روزها و ماههای آینده به تفضیل به این موضوع خواهیم پرداخت .

7- اطلاعات ، 6دی1358، صفحه 10

8- اطلاعات ، 8دی 1358، صفحه 12، از نکات جالب و خواندنی این که شوروی و آمریکا هر دو از اشغالگران افغانستان محسوب می شوند و هر دو نیز زمانی که آن دیگری دست به تجاوز زده و به جان و مال و ناموس مردم یک کشور مستقل تعرض کرد اعتراض کرده و خواستار به رسمیت شناخته شدن استقلال افغانستان شدند !

9- اطلاعات ، 8دی1358، صفحه 12

10- اطلاعات ، 8دی1358، صفحه 3

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول