اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

افشای اسناد ساواک گیلان در خبرگزاری فارس ـ 4

رمزگشایی ساواک از نوشته‌های روی دیوار سرویس‌های بهداشتی

خبرگزاری فارس: اسناد ساواک گیلان از آماده‌باش کامل این دستگاه امنیتی طاغوت برای حفظ امنیت شاه برای شکار قرقاول و مرغابی خبر داده است.

رمزگشایی ساواک از نوشته‌های روی دیوار سرویس‌های بهداشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سازمان امنیت و اطلاعات کشور که ساواک نامیده می‌شود، از سال 1335 تا 1357 سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران در زمان رژیم طاغوت بود که قدرت و اختیارات بسیاری در توقیف و بازجویی افراد داشت.

این سازمان به ویژه در سال‌های دهه 1350 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 و سرنگونی حکومت سلطنتی، «نفرت‌انگیزترین و مخوف‌ترین» نهاد حکومتی در بین مردم به‌شمار می‌رفت.

اسناد ساواک که بدون تردید اسناد مظلومیت مردم ایران و ظلم رژیم پهلوی به ملت بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که رژیم پهلوی با تمام توان به سرکوب مردم و انقلابیون پرداخت.

بررسی اسناد ساواک در گیلان برگ زرینی از تاریخ مبارزاتی مردم این استان علیه طاغوت است که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از اسناد به دست آمده را مرور می‌کنیم:

در تلگرام ساواک گیلان آمده است: طبق اعلام فرمانداری بندر پهلوی (انزلی) به استناد نامه اداره‌ کل شکاربانی و نظارت بر صید گیلان، شاهنشاه آریامهر به اتفاق پرنس فیلیپ مهمان شاه، تا 15 روز دیگر به منظور شکار مرغابی و قرقاول به گیلان تشریف می‌آورند.

این تلگرام می‌افزاید: چند روز قبل از تشریف‌فرمایی برنامه مربوطه را با این ساواک اعلام کنید تا پیش‌بینی‌های لازم برای مراقبت کامل لحاظ شود.

20 روز پس از ارسال این تلگرام در نامه بسیار محرمانه ساواک گیلان به ستاد ساواک کشور نیز آمده است: شاه در تاریخ 4 اسفند سال جاری به منظور شکار به لنگرود، شاه‌جلایه و دریاسر می‌آید.

این نامه با اعلام آمادگی کامل ساواک به اداره کل امنیت داخلی ساواک کشور ارسال و در آن تصریح شده است: پیش‌بینی‌های لازم حفاظتی اجرایی شده است.

به گزارش فارس، شاه معدوم علاقه زیادی به شکار و خوش‌گذارانی داشت و مدت زیادی را به تفریح در شکارگاه‌های کشور از جمله گیلان می‌پرداخت.

*رمزگشایی ساواک از نوشته‌های روی دیوار سرویس‌های بهداشتی

در نامه خیلی‌فوری و محرمانه شهربانی گیلان به ساواک این استان آمده است: صبح روز 11 آبان 54 روی دیوار توالت‌های دانشسرای تربیت‌معلم جنب بیمارستان کوروش نوشته شده بوده که به نوشته‌های داخل جا‌ آشغالی (سطل آشغال) مراجعه کنید.

این نامه با اشاره به هدایت دانشجویان توسط دیوار نویسی به طرف سطل آشغال افزوده است: دانشجویان در سطل آشغال اعلامیه‌ها را پیدا کرده و خوانده‌اند.

سند ساواک ادامه می‌‌دهد: در این نوشته‌ها دانشجویان به قیام کردن دعوت شده بودند و نوشته بود که ما با شمائیم و با شما تماس می‌گیریم و ...

انتهای پیام/2300/ش40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول