اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رحیم‌پور ازغدی:

زندگی مردم با سبک زندگی اسلامی فاصله دارد

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه گفت: امروز زندگی جامعه اسلامی با سبک زندگی دینی فاصله دارد و حتی از سبک زندگی غربی بهره‌ گرفته است

زندگی مردم با سبک زندگی اسلامی فاصله دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حسن رحیم‌پور ازغدی عصر یکشنبه در همایش حوزه و سبک زندگی اسلامی که در مدرسه معصومیه (س) قم برگزار شد با اشاره به وجود رساله عملیه در حوزه عبادات اظهار داشت: امروزه علاوه بر رساله توضیح المسائل عبادی به رساله و توضیح المسائل روش زندگی و معاشرت نیازمند هستیم.

وی تصریح کرد: این توضیح المسائل باید با درک صحیح از زندگی بشر و درک درست و جامع از آیات و روایات نوشته شده باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه تنها بخش عبادات زندگی ما به صورت اسلامی است، عنوان کرد: بخش چگونگی رفتار و معاشرت با افراد جامعه چه در محل کار یا منزل اسلامی نیست چون در روایت معصومان(ع) در تعریف بازار آمده است بازار اسلامی به بازاری گفته می‌شود که در آن دروغ‌گویی، قسم خوردن و چانه زدن نباشد در حالی که ما این‌گونه‌ بازار را در جامعه نداریم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در مورد سبک زندگی اسلامی بیان کرد: سبک زندگی اسلامی به این معنا است که فرد علاوه بر انجام عبادت چگونگی رفتار، تعامل و ارتباط با دیگران را شناخته و براساس روایت به کسب و کار می‌پردازد.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: در سبک زندگی اسلامی، زندگی اجتماعی و فردی، مذهبی و اقتصادی از یکدیگر قابل تفکیک نیست بلکه برای همه امور برنامه‌ریزی می‌توان کرد.

وی شناخت درست و واقع‌بینانه نسبت به موضوع را از دیگر مولفه‌های سبک زندگی اسلامی برشمرد و گفت: اگر بخواهیم در زندگی اسلامی به عقل و تعارض بین آیات و روایات توجه نداشته باشیم همانند اخباری‌گری گرفتار انحراف می‌شویم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زندگی اسلامی همان چیزی است که در کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) و ائمه معصومین آمده است، بیان کرد: حوزه‌های علمیه وظیفه کشف و استخراج سبک زندگی اسلامی از آیات و روایات را دارند.

وی با ذکر این مطلب که زندگی اسلامی با تحجر همراه نیست، افزود: سبک زندگی ممکن است در هر دوره و با توجه به شرایط جغرافیایی در مناطق مختلف متفاوت باشد.

رحیم‌پور ازغدی با ذکر این مطلب که سبک زندگی اسلامی متفاوت از سبک زندگی شخصی است، گفت: زندگی اسلامی دارای دو جنبه مادی و معنوی است و در این جهان‌بینی دین جدای از زندگی انسان نیست.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: یک زندگی فطری، اخلاقی، معتدل و به دور از فحش، دروغ و غیبت زندگی ایده‌آل اسلامی است.

وی خواستار تشکیل کرسی‌های درس خارج در سطح حوزویان شد و ادامه داد: سبک زندگی دینی در سه بعد تفکر اسلامی، اخلاق اسلامی و رفتار اجتماعی اسلامی بنا شده است و باید مبلغان و مدرسان حوزه‌های علمیه قم قبل از اینکه غرب از خلأ موجود برای ارائه زندگی به مسلمانان بهره بگیرد با تبیین سبک زندگی اسلامی، مشکلات مردم را حل کنند.

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: امروز زندگی جامعه اسلامی با سبک زندگی دینی فاصله دارد و حتی از سبک زندگی غربی بهره‌ گرفته است و این وظیفه حوزه‌های علمیه است که سبک زندگی اسلامی را برای مردم تبیین کنند.

انتهای پیام/78001/آ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول