اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دستگیری رهبر تروریست ها در تهران

خبرگزاری فارس: رهبر گروه فرقان و 45 تن از اعضای این گروه در پی یک سلسله عملیات تجسسی و نظامی بوسیله سپاه پاسداران شناسایی و دستگیر شدند . دستگیرشدگان اعتراف کرده اند که سپهبد قره نی ، آیت الله مطهری ، حاج مهدی عراقی و پسرش حسام ، دکتر مفتح و قاضی طباطبایی را به شهادت رساندند.

دستگیری رهبر تروریست ها در تهران

رخدادهای 20 دی 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با گروهی از مردم با اشاره به حوادث اخیر در برخی نقاط کشور فرمودند : اینها به کارهایی دست می‎زنند تا ایران را در خارج بدنام کنند، و اسباب این بشوند که گفته بشود که یک مملکتی است که نمی‎تواند خودش را اداره کند

رهبر گروه فرقان و 45 تن از اعضای این گروه در پی یک سلسله عملیات تجسسی و نظامی بوسیله سپاه پاسداران شناسایی و دستگیر شدند .دستگیرشدگان اعتراف کرده اند که سپهبد قره نی ، آیت الله مطهری ، حاج مهدی عراقی و پسرش حسام ، دکتر مفتح وآیت الله قاضی طباطبایی را به شهادت رسانده و همچنین به جان هاشمی رفسنجانی نیز سوء قصد کرده اند . خبرگزاری تاس گزارش داد که شوروی با هرگونه تصمیم مربوط به تحریم اقتصادی ایران مخالفت خواهد کرد و نیز مداخله خارجی در امور این کشور را تحمل نخواهد کرد .

آمریکا امیدوار است بتواند موافقت 9 کشور عضو شورا که برای تصویب قطعنامه مربوط به تحریم اقتصادی ایران لازم است بدست آورد .

علی اکبر معین فر وزیر نفت گفت : کمیسیون خاصی مامور رسیدگی به قراردادهای شرکتهای نفتی وابسته شد تا در صورت مغایرت آنها با قانون ملی شدن صنعت نفت اقدام به لغو آنها شود.

رضا اصفهانی معاون وزارت کشاورزی در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : اراضی کشاورزی که به غلط و از راه نامشروع به دست بعضی افراد افتاده است مصادره خواهند شد .

نازی عظیما ، کامران فانی و بهاء الدین خرمشاهی سه تن از اعضای کانون نویسندگان از این کانون استعفا دادند . گفتنی است چندی پیش 5 نفر از اعضای کانون نویسندگان با گرایشات چپ از سوی عناصر لیبرال این کانون اخراج شدند .

ابوجهاد عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش ضمن بر شمردن اختلافات این سازمان با معمرقذافی رهبر لیبی گفت: قذافی بمدت 5سال است که کمک های خود را به ما قطع کرده است ولی علیرغم آن ما همه سختی ها را تحمل می کنیم و آنرا بروز نمی دهیم .

در پی ادامه حوادث خونین در تبریز صبح امروز گزارش رسید اوضاع این شهر آرام بوده و تبریز بصورت نیمه تعطیل درآمده است .

ستاد ارتش با انتشار اطلاعیه ای نسبت به رویدادهای کردستان هشدار داده و تاکید کرد : ارتش بار دیگر اعلام میدارد چنانچه افراد مسلح قصد هر نوع عمل تهاجمی به هر یک از نیروهای انتظامی و یا سپاهیان پاسدار را داشته باشند همانطور که ارتش حامی تمام مردم ایران است قاطعانه از آنان نیز دفاع خواهد کرد و مسئولیت هرگونه خونریزی بعهده گروهها و کسانی است که مردم را تحریک می کنند .

یاسر عرفات با حمایت از مداخله شوروی در افغانستان گفت : مردم افغانستان به کمک های شوروی نیاز داشته و شوروی نیز خود را متعهد میداند از نیروهای مترقی و آزادیخواه در این کشور حمایت کند !

الهام گرفتن افراد نادان از خارج

رهبر انقلاب امروز در دیدار با گروهی از مردم با اشاره به حوادث اخیر در برخی نقاط کشور فرمودند : الآن که ملت می‎خواهد رئیس جمهور برای خودشان تعیین کنند، الآن می‎بینید که چه بساطی در همه جا درست کردند. در آذربایجان، در قم، در تهران، در مراکزی که مراکز حساس است و مراکز اسلامی هست، مراکزی است که باید اسلام از اینجاها به جاهای دیگر برسد، این قشرهای نادان که بسیاری از آنها از روی نادانی است، تحت‎تأثیر یک اشخاصی که الهام از خارج می‎گیرند، الهام از دشمنهای کشور می‎گیرند، اینها به کارهایی دست می‎زنند تا ایران را در خارج بدنام کنند، و اسباب این بشوند که گفته بشود که یک مملکتی است که نمی‎تواند خودش را اداره کند.(1)

امام خمینی: الآن که ملت می‎خواهد رئیس جمهور برای خودشان تعیین کنند، الآن می‎بینید که چه بساطی در همه جا درست کردند. در آذربایجان، در قم، در تهران، در مراکزی که مراکز حساس است و مراکز اسلامی هست، مراکزی است که باید اسلام از اینجاها به جاهای دیگر برسد، این قشرهای نادان که بسیاری از آنها از روی نادانی است، تحت‎تأثیر یک اشخاصی که الهام از خارج می‎گیرند، الهام از دشمنهای کشور می‎گیرند، اینها به کارهایی دست می‎زنند تا ایران را در خارج بدنام کنند.

رهبر گروه فرقان دستگیر شد

روزنامه های امروز از دستگیری اعضای گروهک فرقان خبر دادند . بر اساس بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در اختیار روزنامه ها قرار گرفته عملیات دستگیری اکبر گودرزی رهبر فرقان و دیگر اعضای این گروهک تروریستی دو روز پیش صورت گرفته است .

گزارش های رسیده حاکیست رهبر گروه فرقان و 45 تن از اعضای این گروه در پی یک سلسله عملیات تجسسی و نظامی بوسیله سپاه پاسداران شناسایی و دستگیر شدند . (2) دستگیرشدگان اعتراف کرده اند که سپهبد قره نی ، آیت الله مطهری ، حاج مهدی عراقی و پسرش حسام ، دکتر مفتح و قاضی طباطبایی را به شهادت رسانده و همچنین به جان هاشمی رفسنجانی نیز سوء قصد کرده اند .اکبر گودرزی رهبر گروه فرقان هنگام دستگیری با مسلسل بسوی پاسداران تیراندازی می کرد ، او در این حملات بر اثر اصابت قطعات نارنجک زخمی و سرانجام دستگیر شد .

گروه فرقان چگونه دستگیر شدند ؟

یک مقام آگاه در سپاه پاسداران در توضیح چگونگی دستگیری اعضای این گروهک تروریستی گفت : بعد از ترور استاد شهید مرتضی مطهری دو اکیپ ضربت و اکیپ تجسس کار شناسایی اعضای این گروه را آغاز کرد . وی ادامه داد : با دستگیری چند عضو این گروهک و بازجویی از آنها توانستیم خانه های تیمی فرقان را نیز شناسایی کنیم .

دستگیری پس از 4 ساعت درگیری

در مورد دستگیری رهبر و اعضای گروه فرقان از طرف سپاه پاسداران اطلاعیه ای صادر و در آن تاکید شد : در تاریخ 18دی خانه رهبرگروه فرقان بنام گودرزی و دیگر اعضای این گروهک را محاصره کرده و پس از 4ساعت تیراندازی همه آنان را سالم دستگیر کردیم ، از این گروه اسناد و مدارک فراوانی بدست آمده است . (3)

اخطار شدید شوروی نسبت به محاصره اقتصادی ایران

خبرگزاری تاس گزارش داد که شوروی با هرگونه تصمیم مربوط به تحریم اقتصادی ایران مخالفت خواهد کرد و نیز مداخله خارجی در امور این کشور را تحمل نخواهد کرد . در عین حال سخنگوی هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل اظهار عقیده کرد که واشنگتن خواهد توانست تحریم های اقتصادی علیه ایران در شورای امنیت را به تصویب برساند .

ابوجهاد رهبر عملیاتی و عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش دلایل اختلاف این سازمان را با معمرقذافی رهبر لیبی تشریح کرد؛ما نمی خواهیم نبردی را با کسی آغاز کنیم ، ما اکنون علیه اسرائیل می جنگیم و میخواهیم دوستان ما در یک جبهه علیه اسرائیل نبرد کنند .

وی اضافه کرد : پس از شکست مساعی دبیرکل سازمان ملل در تهران برای آزادی گروگان ها ما اکنون آماده ایم بسرعت دست بکارشویم .آمریکا امیدوار است بتواند موافقت 9کشور عضو شورا که برای تصویب قطعنامه مربوط به تحریم اقتصادی ایران لازم است بدست آورد و احتمال نمیدهد که شوروی در جریان رای گیری از وتو استفاده کند . (4)

معین فر: قرارداد شرکتهای نفتی وابسته لغو میشود

علی اکبر معین فر وزیر نفت گفت : کمیسیون خاصی مامور رسیدگی به قراردادهای شرکتهای نفتی وابسته شد تا در صورت مغایرت آنها با قانون ملی شدن صنعت نفت اقدام به لغو آنها شود. وی ادامه داد : اخیرا لایحه ای به تصویب شورای انقلاب رسیده است که بر اساس آن کلیه قراردادهای نفتی مغایر با قانون ملی شدن صنعت نفت توسط کمیسیون خاصی که از طرف وزیر نفت و با شرکت نماینده وزارت خارجه تشکیل می شود بی اعتبار می شود . (5)

زمین هایی که از راه نامشروع بدست آمده مصادره می شود

رضا اصفهانی معاون وزارت کشاورزی در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : اراضی کشاورزی که به غلط و از راه نامشروع به دست بعضی افراد افتاده است مصادره خواهند شد . وی ادامه داد : اراضی بصورت مشاع و تعاونی نه اشتراکی و بمعنای خاص در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت . (6)

استعفای سه عضو کانون نویسندگان

نازی عظیما ، کامران فانی و بهاء الدین خرمشاهی سه تن از اعضای کانون نویسندگان از این کانون استعفا دادند . در اطلاعیه ای که از سوی این سه تن انتشار یافته آمده است : در پی تصمیم غیراصولی و نامنصفانه مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران که با ترکیبی جهت گرفته و مغرضانه رای به اخراج 5 نفر از اعضا داده بدین وسیله استعفای خود را از کانون مزبور اعلام می کنیم . (7) گفتنی است چندی پیش 5 نفر از اعضای کانون نویسندگان با گرایشات چپ از سوی عناصر لیبرال این کانون اخراج شدند .

نازی عظیما ، کامران فانی و بهاء الدین خرمشاهی سه تن از اعضای کانون نویسندگان از این کانون استعفا دادند . در اطلاعیه ای که از سوی این سه تن انتشار یافته آمده است : در پی تصمیم غیراصولی و نامنصفانه مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران که با ترکیبی جهت گرفته و مغرضانه رای به اخراج 5 نفر از اعضا داده بدین وسیله استعفای خود را از کانون مزبور اعلام می کنیم .

اظهارات معمرقذافی علیه فلسطین ابوجهاد را عصبانی کرد

ابوجهاد رهبر عملیاتی و عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش دلایل اختلاف این سازمان را با معمرقذافی رهبر لیبی تشریح کرد . وی گفت : ما نمی خواهیم نبردی را با کسی آغاز کنیم ، ما اکنون علیه اسرائیل می جنگیم و میخواهیم دوستان ما در یک جبهه علیه اسرائیل نبرد کنند .

وی ادامه داد : قذافی بمدت 5 سال است که کمک های خود را به ما قطع کرده است ولی علیرغم آن ما همه سختی ها را تحمل می کنیم و آنرا بروز نمی دهیم . ابوجهاد همچنین گفت : قذافی در دیداری که با زنان لیبی داشته با توهین به فلسطینی ها گفته است یک سوم فلسطینی ها سرزمین خود را فروخته اند ، یک سوم ناموسشان را و یک سوم هم فرار کرده اند . (8) این سخنان در حالی از سوی قذافی مطرح می شود که وی تاکنون خود را رهبر مبارزات ضد اسرائیلی معرفی می کرده است .

امنیت تبریز به ارتش ، ژاندارمری، شهربانی ، سپاه و کمیته ها واگذار شد

در پی ادامه حوادث خونین در تبریز صبح امروز گزارش رسید اوضاع این شهر آرام بوده و تبریز بصورت نیمه تعطیل درآمده است .از سوی شورای تامین استان پیرمون انتظامات و امنیت شهر تبریز اطلاعیه ای انتشار یافت و طی آن اعلام گردید که از ساعت 8 شب چهارشنبه 19دیماه به تصمیم این شورا انتظامات و امنیت تبریز مشترکا بعهده پرسنل ارتش، ژاندارمری ، شهربانی ، سپاه پاسداران و کمیته های انقلاب می باشد . در این اطلاعیه اضافه شده است که ماموران با تمام قوا و قدرت از هر نوع عمل تخریبی و خرابکارانه جلوگیری بعمل خواهند آورد .. (9)

اخطار ستاد ارتش در مورد رویدادهای کردستان

ستاد ارتش با انتشار اطلاعیه ای نسبت به رویدادهای کردستان هشدار داد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ستاد مشترک ارتش بار دیگر اعلام میدارد چنانچه افراد مسلح قصد هر نوع عمل تهاجمی به هر یک از نیروهای انتظامی و یا سپاهیان پاسدار را داشته باشند همانطور که ارتش حامی تمام مردم ایران است قاطعانه از آنان نیز دفاع خواهد کرد و مسئولیت هرگونه خونریزی بعهده گروهها و کسانی است که مردم را تحریک می کنند . (10)

عرفات از مداخله شوروی در افغانستان حمایت کرد

یاسر عرفات با حمایت از مداخله شوروی در افغانستان گفت : مردم افغانستان به کمک های شوروی نیاز داشته و شوروی نیز خود را متعهد میداند از نیروهای مترقی و آزادیخواه در این کشور حمایت کند !(11)گفتنی است شوروی با کمک به کودتای نظامی در افغانستان حفیظ الله امین رئیس جمهور پیشین این کشور را به قتل رسانده و حکومت جدیدی را در افغانستان مستقر ساخته است ، حفیظ الله امین خود کمتر از یک سال پیش با کودتا علیه تره کی و قتل وی قدرت را در افغانستان به دست گرفته بود ، تره کی خود نیز با یک کودتای خونین نظامی به قدرت رسیده بود !

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 12، صفحه 103

2- انقلاب اسلامی ، 20دی 1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 22دی1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 1

5- اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 1

6- اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 2

7-  اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 3

8-  اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 10

9-  اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 11

10-  اطلاعات ، 20دی1358،صفحه 11

11-  اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 12

 پژوشگر: سیدروح الله امین آبادی

 انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول