اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مرد سال مجله تایم

خبرگزاری فارس: مجله آمریکایی تایم امام خمینی را به عنوان مرد سال 1979معرفی کرد . این مجله در سرمقاله ای تاکید کرده است : آیت الله خمینی درس بزرگ و مفیدی به آمریکا در سال جاری میلادی آموخته است.

مرد سال مجله تایم

رخدادهای 10 دی 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در دیدار با علمای ارومیه بر وظیفه روحانیون در مبارزه میان اسلام و کفر تاکید کرده و فرمودند : اگر ما از بین می‎رفتیم لکن مکتبمان محفوظ می‎ماند، اشکال نداشت. لکن آنها مقصدشان این است که مکتب را بهش صدمه بزنند.

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل برای مذاکره در مورد گروگانها صبح فردا وارد تهران خواهد شد و در اولین روز ورود خود به ایران با صادق قطب زاده وزیر امورخارجه دیدار و گفت و گو خواهد کرد . سخنگوی شورای انقلاب در مورد دیدار امام با دبیرکل سازمان ملل نیز گفت : رهبر انقلاب گفته اند والدهایم را بحضور نخواهند پذیرفت .

پادگان بانه در اطلاعیه ای از گروگان گرفته شدن رئیس شهربانی این شهر توسط گروهی ناشناس خبر داد .

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اکثریت آرا از ابوالحسن بنی صدر نامزد انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد .

مهندس بازرگان نخست وزیر سابق  و دبیرکل نهضت آزادی به اظهارات موسوی خوئینی ها پاسخ داد . وی در پاسخ کوتاه خود تاکید کرده است : آیا آمریکا و دشمنان داخلی از سیاست بقول شما گام به گام بیشتر شاد می شوند یا از اینکه سازندگان و دست اندرکاران انقلاب اسلامی ایران در حساسترین روزها بجان یکدیگر بیفتند ؟

در پی وقایع اخیر تبریز و به درخواست علما و شخصیت های محلی این شهر جلسه ای با حضور 20تن از نمایندگان حسن نیت تبریز در منزل آیت الله شربیانی تشکیل شد . بر اساس تصمیمات این جلسه قرار بود گروگان ها از سوی حزب خلق مسلمان آزاد شوند ولی خلق مسلمان از آزادی 9سپاهی به گروگان گرفته شده خودداری کرد .

دولت آمریکا اعلام کرد در واکنش به مداخله شوروی در امور افغانستان با گسیل نیرو به پاکستان از این کشور در مقابل شوروی دفاع خواهد کرد .

شکست انقلاب شکست اسلام خواهد بود

رهبر انقلاب امروز در دیدار با علمای ارومیه بر وظیفه روحانیون در مبارزه میان اسلام و کفر تاکید کرده و فرمودند : اینطور نیست که اگر من شکست بخورم، شما شکست بخورید، بیاورند بگویند زید شکست خورده. یا اگر من خلاف بکنم، بیایند، بگویند فلانی خلاف کرده، این جور نیست. از فرد به نوع و از نوع به اصل مقصد می‎کشانند.

اگر ما از بین می رفتیم ولی اسلام می ماند اشکال نداشت

امام خمینی ادامه دادند : اگر هم همین قدر بود که ما از بین می‎رفتیم لکن مکتبمان محفوظ می‎ماند، اشکال نداشت. لکن آنها مقصدشان این است که مکتب را بهش صدمه بزنند.

امام خمینی:تکلیف اهل علم در این زمان از همه زمانهایی که بر اهل علم گذشته بیشتر است. از صدر اسلام تا حالا برای اهل علم اینطور صحنه پیش نیامده. آن روزی که حضرت امیر ـ سلام‎اللّه‎ علیه ـ در جنگ خندق بود که پیغمبراکرم می‎فرمایند که اسلام تمامش با کفر تمام مقابله کرده...امروز هم ما مواجهیم، اینطوری که در این برهه از زمان که هستیم، اسلام مقابل با تمام کفر است. نه من و شما مقابلیم، من و شما مطرح نیستیم. نه ملت ایران، این هم مطرح نیست.

تکلیف اهل علم از همه زمانها بیشتر است /مقابله تمام اسلام با تمام کفر

رهبر انقلاب افزودند :  تکلیف اهل علم در این زمان از همه زمانهایی که بر اهل علم گذشته بیشتر است. از صدر اسلام تا حالا برای اهل علم اینطور صحنه پیش نیامده. آن روزی که حضرت امیر ـ سلام‎اللّه‎ علیه ـ در جنگ خندق بود که پیغمبراکرم می‎فرمایند که اسلام تمامش با کفر تمام مقابله کرده...امروز هم ما مواجهیم، اینطوری که در این برهه از زمان که هستیم، اسلام مقابل با تمام کفر است. نه من و شما مقابلیم، من و شما مطرح نیستیم. نه ملت ایران، این هم مطرح نیست.(1)

امام دبیرکل سازمان ملل را نپذیرفت

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل برای مذاکره در مورد گروگانها صبح فردا وارد تهران خواهد شد و در اولین روز ورود خود به ایران با صادق قطب زاده وزیر امورخارجه دیدار و گفت و گو خواهد کرد . (2)

صادق قطب زاده در این زمینه گفت : کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل تقاضا کرده بود تا به ایران بیاید و از مواضع دولت ایران باخبر شود و از آنجایی که ما نیز کشوری عضو سازمان ملل متحد هستیم لذا شورای انقلاب مخالفتی با سفر ایشان به ایران نکرد. سخنگوی شورای انقلاب در مورد دیدار امام با دبیرکل سازمان ملل نیز گفت : رهبر انقلاب گفته اند والدهایم را بحضور نخواهند پذیرفت . (3)

صادق قطب زاده : کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل تقاضا کرده بود تا به ایران بیاید و از مواضع دولت ایران باخبر شود و از آنجایی که ما نیز کشوری عضو سازمان ملل متحد هستیم لذا شورای انقلاب مخالفتی با سفر ایشان به ایران نکرد. سخنگوی شورای انقلاب در مورد دیدار امام با دبیرکل سازمان ملل نیز گفت : رهبر انقلاب گفته اند والدهایم را بحضور نخواهند پذیرفت .

رئیس شهربانی بانه گروگان گرفته شد

پادگان بانه در اطلاعیه ای از گروگان گرفته شدن رئیس شهربانی این شهر توسط گروهی ناشناس خبر داد و تاکید کرد در صورت عدم آزادی وی ارتش به شدت به آتش افروزان پاسخ خواهد داد . (4)

آخرین اخبار از انتخابات ریاست جمهوری/حمایت جامعه مدرسین از بنی صدر

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اکثریت آرا از ابوالحسن بنی صدر نامزد انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد . ستاد فرماندهی فدائیان اسلام نیز با انتشار بیانیه ای از بنی صدر حمایت کرد . این تشکل تاکید کرده است بر اساس مشورت با آیت الله خلخالی و بر این اساس که معتقد هستند بنی صدر در خط امام است به وی رای خواهند داد .

محسن پزشکپور رهبر حزب پان ایرانیست نیز گفت : ما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدایی نداریم ولی منتظر اعلام رسمی اسامی نامزدها هستیم . (5)

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اکثریت آرا از ابوالحسن بنی صدر نامزد انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد . ستاد فرماندهی فدائیان اسلام نیز با انتشار بیانیه ای از بنی صدر حمایت کرد . این تشکل تاکید کرده است بر اساس مشورت با آیت الله خلخالی و بر این اساس که معتقد هستند بنی صدر در خط امام است به وی رای خواهند داد .

جواب نهضت آزادی به خوئینی ها

امروز مهندس بازرگان نخست وزیر سابق  و دبیرکل نهضت آزادی به اظهارات موسوی خوئینی ها پاسخ داد . بازرگان در پاسخ به خوئینی ها نوشته است : حقایق و واقعیات طوری است که دوستان نهضت و اینجانب می توانیم راسا به اظهارات شما پاسخ دهیم ولی بنا به مصلحت مملکت و انقلاب از حق دفاع مشروع صرفنظر میکنیم .

وی ادامه داد : آیا آمریکا و دشمنان داخلی از سیاست بقول شما گام به گام بیشتر شاد می شوند یا از اینکه سازندگان و دست اندرکاران انقلاب اسلامی ایران در حساسترین روزها بجان یکدیگر بیفتند ؟(6)

مذاکره برای آزادی گروگانها در تبریز به نتیجه نرسید

در پی وقایع اخیر تبریز و به درخواست علما و شخصیت های محلی این شهر جلسه ای با حضور 20تن از نمایندگان حسن نیت تبریز در منزل آیت الله شربیانی تشکیل شد .در این جلسه پس از اظهارات نمایندگان سپاه پاسداران و نیز اعضای مسلح کمیته حزب خلق مسلمان پیرامون واقعه چند روز گذشته تبریز بیانیه ای  با درخواست آیت الله شربیانی تهیه شد که بر اساس آن گروگان ها باید از سوی حزب خلق مسلمان آزاد شده و سپاه نیز اعضای دستگیر شده این حزب را آزاد کند و اسلحه های غنیمت گرفته شده نیز به کمیته خلق مسلمان عودت داده شود !

بازرگان در پاسخ به اظهارات خوئینی ها : حقایق و واقعیات طوری است که دوستان نهضت و اینجانب می توانیم راسا به اظهارات شما پاسخ دهیم ولی بنا به مصلحت مملکت و انقلاب از حق دفاع مشروع صرفنظر میکنیم .

با وجود انتشار این بیانیه اعضای حزب جمهوری خلق مسلمان با بیان اینکه مردم باید در مورد گروگانها تصمیم بگیرند از آزادی 9 سپاهی به گروگان گرفته شده خودداری کردند . (7)

امام خمینی مرد سال مجله تایم شد

مجله آمریکایی تایم امام خمینی را به عنوان مرد سال 1979معرفی کرد . مجله تایم که در پایان هر سال میلادی یک مرد سال معرفی میکند امام خمینی را به عنوان پدید آورنده بزرگترین و عظیم ترین تحول به عنوان مرد سال معرفی کرده است . همین مجله در سرمقاله ای تاکید کرده است : آیت الله خمینی درس بزرگ و مفیدی به آمریکا در سال جاری میلادی آموخته است . (8)

آمریکا برای مقابله با شوروی به پاکستان نیرو می فرستد

دولت آمریکا اعلام کرد در واکنش به مداخله شوروی در امور افغانستان با گسیل نیرو به پاکستان از این کشور در مقابل شوروی دفاع خواهد کرد . (9)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 496

2- اطلاعات ، 10دی1358، صفحه 3

3- اطلاعات ، 10دی1358، صفحه 1

4- اطلاعات ، 10دی1358، صفحه 3

5- اطلاعات ، 10دی 1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 10دی1358، صقحه 3

7- اطلاعات ، 10دی1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 10دی1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 10دی1358، صفحه 12

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول