اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بررسی اخراج خبرنگاران غربی از ایران

خبرگزاری فارس: مدیرکل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد: در حال حاضر مشغول بررسی هستیم مادامیکه مسئله رابطه ایران با آمریکا مشخص نشده است از کلیه نمایندگان رسانه های گروهی آمریکا ، انگلیس و آلمان غربی درخواست کنیم که ایران را ترک کنند .

بررسی اخراج خبرنگاران غربی از ایران

رخدادهای 17 دی1358

ابوالحسن بنی صدر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امروز در مصاحبه با روزنامه اطلاعات و در پاسخ به این سوال که امام خمینی از مردم خواسته اند به فردی رای دهند که به ولایت فقیه معتقد باشد ولی شما اعتقادی به ولایت فقیه ندارید گفت هر ایدئولوژی و مکتبی را باید یک ایدئولوگ پیاده کند و هر طبی را طبیبی اجرا کند ، این مسئله روشن است و از اول هم ابهامی نداشته است  .

روزنامه انقلاب اسلامی متعلق به ابوالحسن بنی صدر در شماره امروز سخنان محمد تقی شریعتی پدر دکتر علی شریعتی را منتشر کرد که گفته است اگر امام بخواهد چند نفر را به عنوان افراد صلاحیت دار در انتخابات معرفی کند اولین آنها بنی صدر است .

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور با انتشار اطلاعیه ای نسبت به احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد .

داریوش فروهر در یک کنفرانس مطبوعاتی با تشریح برنامه های انتخاباتی خود گفت: من و حزبی که عضویت آن را دارم بر این اعتقاد بوده ام که در وضع کنونی بهتر است امام خمینی گذشته از وظیفه هایی که بنا بر اصل 107قانون اساسی بر عهده دارند نخستین رئیس جمهور ایران هم باشند.

در پی ترور مهندس بحرینیان رئیس ستاد کمیته های مرکزی اصفهان دکتر باهنر در اصفهان اعلام کرد که عاملین ترور دستگیر شده اند و تحقیقات وسیعی از سوی مقامات مسئول در این زمینه آغاز شده است .

5نفر از اعضای چریک های فدایی خلق به اتهام حمل انواع سلاح در کوهستان های شمال تهران دستگیر شدند و یکی ازآنها موفق به فرار شد .

فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاه از کشته شدن 35 مهاجم در مرز ایران و عراق خبر داد . سرهنگ اخیانی گفت : در این درگیری ها که بیش از 4ساعت طول کشید 35 تن از مهاجمین کشته شده اند که جنازه 5 تن از آنان در داخل خاک کشورمان باقی مانده است .

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل گفت : شورای انقلاب اسلامی ایران به تحریم اقتصادی که ممکن است بر این کشور تحمیل شود اهمیت نمی دهد . وی همچنین گفت : ایرانی ها شاه را میخواهند و ما نیز گروگانها را و مسئله به همین سادگی است .

شاه ویسی استاندار کردستان در حمایت از گروهی از مردم سنندج که برای خروج سپاه پاسداران انقلاب از این شهر تحصن کرده اند از سمت خود استعفا داد .

سید عزالدین حسینی نیز طی سخنانی بار دیگر با تکیه بر خواسته های خود مبنی بر خودمختاری کردستان گفت : شعار ما این است «خودمختاری برای کردستان و دموکراسی برای ایران».

هاشم صباغیان عضو هیئت ویژه کردستان گفت : همانطور که اعلام کرده ایم سپاه پاسداران هرگز از سنندج خارج نخواهد شد مگر اینکه انتظامات داخل این شهر یک انتظامات قابل قبول دولت باشد .

در پی زد و خوردهای خونین بندرلنگه که منجر به کشته شدن بیش از 27 نفر تاکنون شده است انتظامات بندرلنگه بعهده ژاندارمری و شهربانی محل واگذار شد.

ناآرامی های تبریز که از چند روز گذشته در این شهر آغاز شده است امروز نیز ادامه یافت و طرفداران آیت الله شریعتمداری با در دست داشتن تصاویر وی به خیابان ها ریخته و تظاهرات کردند .

ابوالقاسم صادق مدیرکل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد ملی گفت : در حال حاضر مشغول بررسی هستیم مادامیکه مسئله رابطه ایران با آمریکا مشخص نشده است از کلیه نمایندگان رسانه های گروهی آمریکا ، انگلیس و آلمان غربی درخواست کنیم که ایران را ترک کنند .

بنی صدر : بداخلاق ها ضد ولایت فقیه بودن من را مطرح کرده اند

ابوالحسن بنی صدر امروز در مصاحبه با روزنامه اطلاعات و در پاسخ به این سوال که امام خمینی از مردم خواسته اند به فردی رای دهند که به ولایت فقیه معتقد باشد ولی شما اعتقادی به ولایت فقیه ندارید گفت : حزب بداخلاق [ جمهوری اسلامی] این  سوال را مطرح کرده است .

هر ایدئولوژی ایدئولوگ می خواهد

وی ادامه داد : هر ایدئولوژی و مکتبی را باید یک ایدئولوگ پیاده کند و هر طبی را طبیبی اجرا کند ، این مسئله روشن است و از اول هم ابهامی نداشته است . بنی صدر گفت : اما این طبیب کیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد صدها نظر وجود دارد. وی ادامه داد : نظر من این است که بجای اصل و قانون باید خود مردم را آموزش داد و آگاهی شان را افزایش داد تا خود مردم آنچه را که قانون می خواهد عمل کنند .

ابوالحسن بنی صدر امروز در مصاحبه با روزنامه اطلاعات و در پاسخ به این سوال که امام خمینی از مردم خواسته اند به فردی رای دهند که به ولایت فقیه معتقد باشد ولی شما اعتقادی به ولایت فقیه ندارید گفت : حزب بداخلاق [ جمهوری اسلامی] این  سوال را مطرح کرده است .

رئیس جمهور باید به رای عمومی متکی باشد نه به تائید دیگران

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این سخن امام که نامزدها از رهبری برای تبلیغ خود استفاده نکنند گفت : رئیس جمهور باید روی پای خودش بایستد و به رای عمومی متکی باشد تا بتواند کشور را از مشکلات نجات دهد . (1)

ده سال است در مورد ولایت فقیه قلم می زنم

بنی صدر همچنین در مصاحبه با ارگان مطبوعاتی خود گفت : اگر برای عده ای موضوع ولایت فقیه تازه مطرح شده است من ده سال است در این موضوع قلم میزنم ، به قانون اساسی نیز رای مثبت داده ام . (2)

انقلاب اسلامی  :  اگر امام چند نفر را تائید کنند بنی صدر در راس آنها است

روزنامه انقلاب اسلامی متعلق به ابوالحسن بنی صدر در شماره امروز سخنان محمد تقی شریعتی پدر دکتر علی شریعتی را منتشر کرد که گفته است اگر امام بخواهد چند نفر را به عنوان افراد صلاحیت دار در انتخابات معرفی کند اولین آنها بنی صدر است .

روزنامه انقلاب اسلامی متعلق به ابوالحسن بنی صدر در شماره امروز سخنان محمد تقی شریعتی پدر دکتر علی شریعتی را منتشر کرد که گفته است اگر امام بخواهد چند نفر را به عنوان افراد صلاحیت دار در انتخابات معرفی کند اولین آنها بنی صدر است .

بر اساس گزارش روزنامه انقلاب اسلامی استاد محمد تقی شریعتی ادامه داد : همانطور که امام فرموده اند و در روزنامه ها چاپ شده است رئیس جمهوری باید دارای سوابق خوب باشد ، مستخدم رژیم شاه نباشد ، ولایت فقیه را قبول داشته باشد ، دارای اخلاق اسلامی باشد .(3)

هشدار هاشمی در مورد تقلب در انتخابات

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور با انتشار اطلاعیه ای نسبت به احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد . در بخشی از اطلاعیه هاشمی آمده است : بقرار اطلاع عده ای از ضد انقلابیون بمنظور ایجاد اغتشاش و لطمه زدن به انقلاب اسلامی ایران و احیانا جلوگیری از انجام انتخابات شروع به جمع آوری شناسنامه های افراد نموده اند . (4)

نام هاشمی شاید با شبهه تقلب در انتخابات عجین شده باشد ، چه زمانی که در بدو پیروزی انقلاب و زمانی که مردم با شوق و ذوق به دنبال آن بودند که نخستین رئیس جمهور خود را انتخاب کنند و چه زمانی که در سال 1376 مردم بعد از 8سال ریاست هاشمی بر قوه مجریه میخواستند حماسه ای دیگر خلق کنند ، هاشمی همواره بر طبل احتمال تقلب در انتخابات آن هم بر اساس شنیده ها و گزارشات رسیده کوبیده است .

فروهر : برگزاری انتخابات را زودهنگام و خطرناک میدانستم

داریوش فروهر در یک کنفرانس مطبوعاتی با تشریح برنامه های انتخاباتی خود گفت : من برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را زود و خطرناک می دانم .

معتقدم امام شایسته ترین فرد برای ریاست جمهوری است

فروهر اظهار داشت : من و حزبی که عضویت آن را دارم بر این اعتقاد بوده ام که در وضع کنونی بهتر است امام خمینی گذشته از وظیفه هایی که بنا بر اصل 107قانون اساسی بر عهده دارند نخستین رئیس جمهور ایران هم باشند و از این راه به همبستگی ملی کمک های لازم بشود.

با اعتقاد به رهبری خردمندانه امام تصمیمات ایشان را می پذیرم

فروهر گفت : از آنجا که به رهبری خردمندانه امام اعتقاد دارم تصمیم  های ایشان را درباره انجام هر چه زودتر انتخابات ریاست جمهوری و نیز خودداری ایشان را از ریاست جمهوری که خواست همه مردم بود همچنانکه مصلحت دانسته اند پذیرا شده ام .  (5)

دستگیری 5 نفر به اتهام ترور در اصفهان

در پی ترور مهندس بحرینیان رئیس ستاد کمیته های مرکزی اصفهان دکتر باهنر در اصفهان اعلام کرد که عاملین ترور دستگیر شده اند و تحقیقات وسیعی از سوی مقامات مسئول در این زمینه آغاز شده است .گفتنی است فردی ناشناس که خود را از گروهک فرقان معرفی کرده است مسئولیت این ترور را برعهده گرفته است ، این فرد در تماس با روزنامه ها گفته است : آیت الله خادمی از علمای اصفهان نیز در لیست ترور قرار دارد . (6)

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل گفت : شورای انقلاب اسلامی ایران به تحریم اقتصادی که ممکن است بر این کشور تحمیل شود اهمیت نمی دهد . شورای امنیت قرار است بزودی برای اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران تشکیل جلسه دهد . وی همچنین گفت : ایرانی ها شاه را میخواهند و ما نیز گروگانها را و مسئله به همین سادگی است .

دستگیری 5 عضو چریک های فدایی خلق به اتهام اختفای سلاح

5 نفر از اعضای چریک های فدایی خلق در کوهستان های شمال تهران دستگیر شدند و یکی ازآنها موفق به فرار شد . از دستگیر شدگان 13قبضه تفنگ ژ-3، یک تفنگ ام- یک ، و دو نارنجک و نقشه دانشکده پلی تکنیک تهران و کارت های عضویت در سازمان چریک های فدایی خلق کشف شد .(7)

کشته شدن 35مهاجم در مرز ایران و عراق

فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاه از کشته شدن 35 مهاجم در مرز ایران و عراق خبر داد . سرهنگ اخیانی گفت : در این درگیری ها که بیش از 4ساعت طول کشید 35تن از مهاجمین کشته شده اند که جنازه 5تن از آنان در داخل خاک کشورمان باقی مانده است . (8)

والدهایم : ایران اهمیتی برای تحریم اقتصادی قائل نیست

کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل گفت : شورای انقلاب اسلامی ایران به تحریم اقتصادی که ممکن است بر این کشور تحمیل شود اهمیت نمی دهد . شورای امنیت قرار است بزودی برای اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران تشکیل جلسه دهد . وی همچنین گفت : ایرانی ها شاه را میخواهند و ما نیز گروگانها را و مسئله به همین سادگی است . (9)

شاه ویسی استاندار کردستان در حمایت از گروهی از مردم سنندج که برای خروج سپاه پاسداران انقلاب از این شهر تحصن کرده اند از سمت خود استعفا داد .در این راستا سید عزالدین حسینی نیز طی سخنانی بار دیگر با تکیه بر خواسته های خود مبنی بر خودمختاری کردستان گفت : شعار ما این است «خودمختاری برای کردستان و دموکراسی برای ایران».

استاندار کردستان استعفا کرد

شاه ویسی استاندار کردستان در حمایت از گروهی از مردم سنندج که برای خروج سپاه پاسداران انقلاب از این شهر تحصن کرده اند از سمت خود استعفا داد . (10) در این راستا سید عزالدین حسینی نیز طی سخنانی بار دیگر با تکیه بر خواسته های خود مبنی بر خودمختاری کردستان گفت : شعار ما این است «خودمختاری برای کردستان و دموکراسی برای ایران». (11)

صباغیان : امیدها به ادامه مذاکرات در کردستان کم شده است

هاشم صباغیان عضو هیئت ویژه کردستان گفت : همانطور که اعلام کرده ایم سپاه پاسداران هرگز از سنندج خارج نخواهد شد مگر اینکه انتظامات داخل این شهر یک انتظامات قابل قبول دولت باشد ، زیرا دولت در هر صورت مسئولیت دارد که حافظ جان و مال مردم در این شهر باشد ولی گروه هایی علاقمند نیستند که این امنیت برقرار شود و تحریکات میکنند . صباعیان همچنین گفت : امیدم به ادامه مذاکرات کم شده است ولی در عین حال اعتقادی به جنگ نداریم .(12)

امنیت بندرلنگه بر عهده شهربانی قرار گرفت

در پی زد و خوردهای خونین بندرلنگه که منجر به کشته شدن بیش از  27نفر تاکنون شده است انتظامات بندرلنگه بعهده ژاندارمری و شهربانی محل واگذار شد و آرامش به این شهر بازگشت.(13)

ناآرامی و تشنج در تبریز ادامه دارد

ناآرامی های تبریز که از چند روز گذشته در این شهر آغاز شده است امروز نیز ادامه یافت و طرفداران آیت الله شریعتمداری با در دست داشتن تصاویر وی به خیابان ها ریخته و تظاهرات کردند . تظاهرکنندگان به کمیته بازرسی امام خمینی حمله کرده و اثاثیه این کمیته را به آتش کشیدند.

ناآرامی های تبریز که از چند روز گذشته در این شهر آغاز شده است امروز نیز ادامه یافت و طرفداران آیت الله شریعتمداری با در دست داشتن تصاویر وی به خیابان ها ریخته و تظاهرات کردند . تظاهرکنندگان به کمیته بازرسی امام خمینی حمله کرده و اثاثیه این کمیته را به آتش کشیدند.

امروز همچنین گروهی از مردم تبریز شعار به نفع بختیار را تکذیب کرده و گفتند : نام یکی از کشته های حوادث اخیر در تبریز بختیار آسن بوده که تکرار نام وی در شعارها این شائبه را بوجود آورده است که مردم در حمایت از آخرین نخست وزیر شاه شعار می دهند . (14)

نظر خواهی وزارت ارشاد ملی در مورد اخراج خبرنگاران غربی از ایران

ابوالقاسم صادق مدیرکل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد ملی گفت : در حال حاضر مشغول بررسی هستیم مادامیکه مسئله رابطه ایران با آمریکا مشخص نشده است از کلیه نمایندگان رسانه های گروهی آمریکا ، انگلیس و آلمان غربی درخواست کنیم که ایران را ترک کنند .

وی ادامه داد : از اینرو از ملت ایران و تمامی کسانی که تا اندازه ای بطرز کار رسانه های گروهی وارد هستند تقاضا میکنیم نظر خودشان را در اسرع وقت به وزارت ارشاد ملی در اداره کل مطبوعات خارجی اعلام دارند . (15)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 17دی1358، صفحه 2

2-  اطلاعات ، 17دی1358، صفحه 12

3-  روزنامه انقلاب اسلامی ، 17دی 1358، صفحه12

4-  اطلاعات ، 17دی1358، صفحه 1 ، نام هاشمی شاید با شبهه تقلب در انتخابات عجین شده باشد ، چه زمانی که در بدو پیروزی انقلاب و زمانی که مردم با شوق و ذوق به دنبال آن بودند که نخستین رئیس جمهور خود را انتخاب کنند و چه زمانی که سال 1376 زمانی که مردم بعد از 8سال ریاست هاشمی بر قوه مجریه میخواستند حماسه ای دیگر خلق کنند ، هاشمی همواره بر طبل احتمال تقلب در انتخابات آن هم بر اساس شنیده ها و گزارشات رسیده کوبیده است ، شاید در یک انتخابات شورای روستا و یا شهر جمع آوری شناسنامه های مردم بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد ولی سوال اینجا است که آیا در سطح کشوری به بزرگی ایران که رئیس جمهور با رای میلیونها نفر باید انتخاب شود و چنانچه در انتخابات نخستین دوره بنی صدر با بیش از 10میلیون رای انتخاب شد جمع آوری چند شناسنامه می تواند اثرگذار باشد ؟

5-  اطلاعات ، 17دی  1358، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 17دی 1358، صفحه 11

7-  اطلاعات ، 17دی1358، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 17دی1358، صفحه 3

9-  اطلاعات ، 17دی 1358، صفحه 12

10- اطلاعات ، 17دی 1358، صفحه 3

11-  اطلاعات ، 17دی1358، صفحه 2

12-  اطلاعات ، 17دی1358، صفحه 2

13-  اطلاعات ، 17دی 1358، صفحه 3

14-  اطلاعات ، 18دی 1358، صفحه 2

15-  جمهوری اسلامی ، 18دی1358، صفحه 10

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول