اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دیدگاه خوئینی‌ها در مورد نامزدهای ریاست جمهوری

خبرگزاری فارس: خوئینی ها: مگر ممکن است مملکت این قدر بی ضابطه باشد ، انقلاب ایران آن قدر ضوابطش دقیق است که هر فردی قدم را به محض این که کج می گذارد ملت ایران راستش می کنند ، مگر ممکن است به یک چنین آشغال هایی اجازه بدهند که به عنوان نامزد ریاست جمهوری ، ایران را لکه دار کنند .

دیدگاه خوئینی‌ها در مورد نامزدهای ریاست جمهوری

رخدادهای 21 دی 1358

چکیده

محمد موسوی خوئینی ها نماینده امام در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری طی سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه امروز تهران یکی از توطئه ها در آستانه انتخابات را نامزدی بیش از 100 تن در انتخابات دانست و گفت : حزبی که اساس جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد چگونه می خواهد سوگند یاد کند که پاسدار جمهوری اسلامی باشد. وی همچنین گفت : انقلاب ایران آن قدر ضوابطش دقیق است که هر فردی قدم را به محض این که کج می گذارد ملت ایران راستش می کنند ، مگر ممکن است به یک چنین آشغال هایی اجازه بدهند که به عنوان نامزد ریاست جمهوری ، ایران را لکه دار کنند .

درگیری های شدید در تبریز همچنان ادامه دارد و این شهر شرایط بسیار حساسی را سپری می کند . طی امروز و امشب صدای تیراندازی در تبریز شنیده شد و به دنبال آن اعلام گردید که ساختمان حزب خلق مسلمان و نیز ساختمان کمیته حکم آباد تبریز به دست سپاه پاسداران انقلاب افتاده است .

حزب دموکرات کردستان ، هیئت نمایندگی خلق کرد و سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران موسوم به کومله با انتشار اطلاعیه های جداگانه ای از نامزدی مسعود رجوی حمایت کردند .

علی اکبر ناطق نوری طی سخنانی در مراسم نمازجمعه امروز تهران که به امامت آیت الله منتظری برگزار شد گفت : در انتخابات ریاست جمهوری نباید به کسانی رای داد که به ولایت فقیه قائل نبوده و آن را مخالف آزادی  و دمکراسی می دانند.

افشاگری موسوی خوئینی ها در باره توطئه ها در آستانه انتخابات

محمد موسوی خوئینی ها نماینده امام در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در زمینه توطئه هایی که برای برهم زدن انتخابات ریاست جمهوری در این مرحله حساس انقلاب تدارک دیده شده است سخن گفت .

موسوی خوئینی ها : می پرسم این حزب که اساس جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد شما چگونه می خواهید رئیس جمهور مملکتی باشید که باید سوگند یاد کنید که پاسدار رژیم جمهوری اسلامی باشید .

من به عنوان ناظر در تبلیغات انتخابات می بایست نظارت کنم . اگر چنانچه بر اساس همین ضوابط که نمونه های آن را ارائه دادم ، ملت ایران اجازه می دهند که من افرادی را که صد در صد واجد صلاحیت نیستند حذف می کنم .

یکی از توطئه ها نامزدی بیش از 100 نفر در انتخابات ریاست جمهوری

وی طی سخنانی پیش از خطبه های نمازجمعه امروز تهران اظهار داشت : یکی از توطئه ها نامزدی بیش از    100 تن در انتخابات ریاست جمهوری است ، در کجای دنیا چنین چیزی را سراغ دارید ؟ وی ادامه داد : یقینا این تعداد فراوان نامزد های ریاست جمهوری برای ملت ایران به مفهوم آزادی و دموکراسی نیست به معنی هرج و مرج، بی ضابطه بودن و به معنی بی قاعدگی است ، همچنان که امام فرموده اند بدون تردید این اولین توطئه در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری بوده است .

چرا تبلیغات انتخاباتی آغاز نشده است ؟

خوئینی ها گفت : من به عنوان نماینده امام در نظارت بر تبلیغات انتخابات انجام وظیفه می کنم ، لابد این سوال برای ملت ایران مطرح است که چرا از روز گذشته تبلیغات بر اساس برنامه از پیش تعیین شده آغاز نشده است ؟

کسی که انتخابات را تحریم کرده چگونه می تواند رئیس جمهور شود

وی به چند تن از نامزدها اشاره کرده و گفت : یکی از نامزدها پوستر انتخاباتی و تبلیغاتی خود را آورده ، می بینم کاندیدای یک حزبی است که این حزب رژیم جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی شناسد و در رفراندوم جمهوری اسلامی را تحریم کرده ، می پرسم این حزب که اساس جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد شما چگونه می خواهید رئیس جمهور مملکتی باشید که باید سوگند یاد کنید که پاسدار رژیم جمهوری اسلامی باشید ، جواب می دهد که نه آقا من به حضرت عباس شیعه هستم !

به این آشغال ها اجازه نمی دهیم ایران را لکه دار کنند

خوئینی ها گفت :  مگر ممکن است مملکت این قدر بی ضابطه باشد ، انقلاب ایران آن قدر ضوابطش دقیق است که هر فردی قدم را به محض این که کج می گذارد ملت ایران راستش می کنند ، مگر ممکن است به یک چنین آشغال هایی اجازه بدهند که به عنوان نامزد ریاست جمهوری ، ایران را لکه دار کنند .

من افراد فاقد صلاحیت را رد می کنم

هدف از مزاحمت من این بود که امام مسئله این 106 نفر نامزد را تأیید و یا رد آنها را به ملت واگذار کرده بود و من به عنوان ناظر در تبلیغات انتخابات می بایست نظارت کنم . اگر چنانچه بر اساس همین ضوابط که نمونه های آن را ارائه دادم ، ملت ایران اجازه می دهند که من افرادی را که صد در صد واجد صلاحیت نیستند حذف می کنم .

افراد تائید شده هم امکان دارد صلاحیت نداشته باشند

خوئینی ها در ادامه گفت :  اما افراد باقیمانده که اجازه تبلیغات خواهند داشت به معنای این نیست که من و یا دیگران صلاحیت آنها را صد در صد تأیید می کنم ، تشخیص واجد صلاحیت بودن امر بسیار خطیر و مهم است که این به عهده خود ملت ایران است . اما آن کاری که من خواهم کرد در صورتی که ملت ایران اجازه بدهند ، افرادی که صد در صد فاقد صلاحیت هستند حذف خواهم کرد .(1)

درگیری های شدید در تبریز ادامه دارد / ساختمان خلق مسلمان به دست سپاه افتاد

درگیری های شدید در تبریز همچنان ادامه دارد و این شهر شرایط بسیار حساسی را سپری می کند . طی امروز و امشب صدای تیراندازی در تبریز شنیده شد و به دنبال آن اعلام گردید که ساختمان حزب خلق مسلمان و نیز ساختمان کمیته حکم آباد تبریز به دست سپاه پاسداران انقلاب افتاده است .

از بعد از ظهر امروز در منطقه حکم آباد و عمو زین الدین تبریز تیراندازی های شدیدی بگوش رسید و متعاقب آن اعلام شد که طی درگیری های صورت گرفته سرانجام سپاه و شورای مرکزی کمیته های تبریز ضمن دستگیری رئیس و چند تن از افراد کمیته انقلاب حکم آباد به این درگیری پایان دادند . (2)

حزب دموکرات و کومله از نامزدی رجوی حمایت کردند

سخنان موسوی خوئینی ها با توجه به رویکرد کنونی وی و دوستانش آنچنان عجیب و شگفت انگیز است که باورکردنی به نظر نمی رسد .  خوئینی ها به حق می گوید فردی که به جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد و انتخابات را تحریم کرده است چگونه می تواند رئیس جمهور همین نظام باشد ؟ او با عصبانیت می گوید مگر می شود به چنین آشغالهایی فرصت جولان داد؟ حال باید از او  پرسید در انتخابات خرداد 88 و فتنه بعد از آن دوستان سابق و لاحق وی چه کسانی بودند و به کدامین سو رفتند ؟

 

حزب دموکرات کردستان ، هیئت نمایندگی خلق کرد و سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران موسوم به کومله با انتشار اطلاعیه های جداگانه ای از نامزدی مسعود رجوی حمایت کردند . سخنگوی دفتر عزالدین حسینی نیز در گفت و گو با خبرگزاری پارس تائید کرد که وی و حزب دمکرات کردستان و حزب کومله در انتخابات شرکت کرده و به رجوی رای خواهند داد . این مقام مسئول در دفتر عزالدین حسینی گفت : اوضاع کردستان آرام است . (3)

ناطق نوری : به کسی که مخالف ولایت فقیه است نباید رای داد

علی اکبر ناطق نوری طی سخنانی در مراسم نمازجمعه امروز تهران که به امامت آیت الله منتظری برگزار شد گفت : در انتخابات ریاست جمهوری نباید به کسانی رای داد که به ولایت فقیه قائل نبوده و آن را مخالف آزادی  و دمکراسی می دانند. وی اظهار داشت : مسئله ریاست جمهوری مسئله ساده و سطحی نیست ، رئیس جمهور باید خط عقیدتی و ایدئولوژیکیش روشن باشد ، به اسلام ، به قران و ولایت فقیه معتقد باشد ، با توجه به تاکید امام در مورد ولایت فقیه ما نباید بکسی رای بدهیم که بگوید ولایت فقیه مغایر دمکراسی است . (4)

ناطق نوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ما رئیس جمهور برای پیاده کردن قانون اساسی جمهوری اسلامی می خواهیم از این رو آنکس که مسلمان نیست نمی تواند رئیس جمهور شود و از عهده این کار بربیاید ، کسانی که رای به قانون اساسی ندادند ، سازمان ها و گروه هایی که اعلام کردند که به قانون اساسی رای منفی می دهیم حق کاندیدا شدن را ندارند ، مگر نه اینست که که رئیس جمهور باید پیاده کننده این قانون اساسی باشد این چه کاری است که کسی که به قانون اساسی رای منفی داده است نامزد انتخابات شده است ؟ (5)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 22 دی 1358، صفحه 2 ، سخنان موسوی خوئینی ها با توجه به رویکرد کنونی وی و دوستانش آنچنان عجیب و شگفت انگیز است که باورکردنی به نظر نمی رسد .  خوئینی ها به حق می گوید فردی که به جمهوری اسلامی اعتقاد ندارد و انتخابات را تحریم کرده است چگونه می تواند رئیس جمهور همین نظام باشد ؟ او با عصبانیت می گوید مگر می شود به چنین آشغالهایی فرصت جولان داد؟ و نمی گوید در انتخابات خرداد 88 و فتنه بعد از آن دوستان سابق و لاحق وی چه کسانی بودند و به کدامین سو رفتند ؟ آیا مجمع روحانیون مبارز که نقش فعالی در فتنه 88 داشت می تواند بعد از این در انتخابات نظامی که آن را به رسمیت نمی شناسد حضور یافته و یا برای حضور خود در آن شرطی تعیین کند ؟! خوئینی ها از حذف افراد فاقد صلاحیت سخن می گوید و ادامه می دهد حضور چنین افرادی در انتخابات مردم را دلسرد می کند و نمی گوید آیا حضور دوستان وی در انتخابات متعدد بعد از انقلاب با وجودی که به هیچ یک از اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی اعتقاد و التزامی نداشته اند نیز از این قاعده تبعیت می کند ؟

2- اطلاعات ، 22دی1358، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 22دی1358، صفحه 1

4- جمهوری اسلامی ، 22دی 1358، صفحه 2

5- کیهان ، 22دی1358، صفحه 5 ، مقصود ناطق نوری افرادی مثل مسعود رجوی و سازمان هایی مثل منافقین بود که در جریان رفراندوم قانون اساسی حضور در انتخابات را تحریم کرده بودند .

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول